پادکست پزشکی | مدیکستو

جدیدترین مطالب علمی و پزشکی که با تایید پزشک های متخصص منتشر می شوند

پادکست پزشکی | مدیکستو

جدیدترین مطالب علمی و پزشکی که با تایید پزشک های متخصص منتشر می شوند

مطالب علمی و پزشکی

۲۰ مطلب در فروردين ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

اگر با مشکل سکته مغزی مواجه شده اید، می بایست برای ادامه روند درمان خود به متخصص مغز و اعصاب یا متخصص نورولوژی مراجعه فرمایید. بسیاری تصور می کنند که برای درمان سکته مغزی می بایست به جراح مغز و اعصاب مراجعه کنند که این گونه نیست.

امروزه متخصصان و فوق تخصصان مغز و اعصاب علاوه بر تخصص در زمینه های مختلف برای درمان سکته مغزی نیز خدمات درمانی به شما ارائه می دهند.  اما در ادامه می خواهیم با بهترین متخصص مغز و اعصاب در شهرهای مختلف ایران آشنا شویم. 
 

بهترین متخصص مغز و اعصاب در تهران
دکتر اکبر سلطان زاده ( متخصص بیماری های مغز و اعصاب- نورولوژی )
عزیزانی که قصد دارند تا بهترین متخصص مغز و اعصاب را برای ادامه روند درمان خود انتخاب کنند، دکتر سلطان زاده یکی از پزشکانی است که کاملا حاذق و با تجربه بوده و سوابق درخشانی در مورد درمان بیماری های مختلف از جمله مشکلات سکته مغزی دارند. 
شماره تماس: 88837171-021
آدرس مطب:
 تهران- قائم مقام فراهانی جنوبی- نبش مشاهیر- پلاک 43
تهران- منطقه 6- خیابان کارگر شمالی- بالاتر از پمپ بنزین- بیمارستان شریعتی

دکتر ناصر مهربان ( متخصص بیماری های مغز و اعصاب- نورولوژی )
تهران پزشکان و متخصصان بسیار خوبی را در زمینه تخصص مغز و اعصاب در کشور دارد. در صورتی که ساکن شهر دیگری هستید و می خواهید برای درمان سکته مغزی بهترین متخصص مغز و اعصاب را انتخاب کنید، می توانید برای معالجه به تهران مراجعه نمایید. دکتر مهربان، از جمله بهترین متخصص مغز و اعصاب تهران و کشور هستند و کیفیت خدمات پزشکی ایشان همواره مورد رضایت مراجعان و بیمارانشان بوده است. 
شماره تماس: 26473396-021
آدرس مطب: تهران- چهارراه پاسداران- خیابان دولت- چهارراه کاوه- ساختمان پزشکان جام جم- بالای داروخانه شبانه روزی مقدم- طبقه اول واحد 5

دکتر مسعود صابری ( متخصص بیماری های مغز و اعصاب- نورولوژی )
شماره تماس: 26204762-021
آدرس مطب: تهران- خیابان فرشته- مریم شرقی- پلاک 47 – واحد 4

 

بهترین متخصص مغز و اعصاب در مشهد
دکتر محسن فروغی پور ( متخصص بیماری های مغز و اعصاب- نورولوژی )
آقای دکتر محسن فروغی پور دارای تخصص بیماری های مغز و اعصاب، از پزشکان به نام و مشهور مشهد هستند و در زمینه درمان بیماری هایی نظیر سکته مغزی، شهرت بسیار زیادی نیز دارند. ایشان پزشکی متعهد و خوش برخورد هستند و معمولا عموم بیماران ایشان ضمن تکمیل بسیار خوب روند درمان خود، احساس رضایت خود را از ایشان اعلام نموده اند. 
شماره تماس: 38443904-051
آدرس مطب: مشهد- احمدآباد- نبش محتشمی 1- ساختمان پزشکان

دکتر عباس نوریان ( متخصص بیماری های مغز و اعصاب- نورولوژی )
دکتر عباس نوریان از پزشکان بسیار با تجربه و خوش سابقه در مشهد می باشند. معمولا پیدا کردن نوبت مطب ایشان کار دشواری بوده و همیشه مطب ایشان شلوغ است. پس در هنگام انتخاب بهترین متخصص مغز و اعصاب به این موضوع توجه داشته باشید. 
شماره تماس: 38438465-051
آدرس مطب: مشهد- احمدآباد- پرستار 1- پلاک 20

 

بهترین متخصص مغز و اعصاب در اصفهان
دکتر فرشته اشتری ( متخصص بیماری های مغز و اعصاب- نورولوژی )
خانم دکتر فرشته اشتری نیز از جمله پزشکان بسیار متعهد، مهربان و ماهر در زمینه مغز و اعصاب هستند و شما می توانید برای درمان مشکل سکته مغزی به ایشان مراجعه کنید. معمولا ایشان وقت بسیاری برای مراجعین اختصاص می دهند و به همین سبب می توانند بیماران بیشتری را ویزیت کنند. معمولا هم شمار بیماران بسیاری در صف دریافت نوبت مطب ایشان هستند. 
شماره تماس: 32231903-031
آدرس مطب: اصفهان- آمادگاه- جنب داروخانه سپاهان- ساختمان سپاهان 4- طبقه دوم

دکتر وحید شایگان نژاد ( متخصص بیماری های مغز و اعصاب- نورولوژی )
دکتر بسیار ماهر دیگری که بسیار مورد تایید مراجعان شان قرار دارند، آقای دکتر وحید شایگان نژاد هستند. درصد بسیاری از بیماران ایشان تحت درمان کامل قرار گرفته و از کیفیت خدمات درمانی ایشان کمال رضایت را داشته اند. 
شماره تماس: 32240626-031
آدرس مطب: اصفهان- چهارراه فلسطین- اول خیابان فردوسی- مجتمع حکیم- طبقه سوم- واحد 25

 

بهترین متخصص مغز و اعصاب در شیراز 
دکتر مهرداد اسماعیلی ( متخصص بیماری های مغز و اعصاب- نورولوژی )
عزیزانی که ساکن استان فارس هستند، مجبور نیستند، کیلومترها مسافت را طی کنند و برای درمان بیماری های مرتبط با مغز و اعصاب و علی الخصوص سکته مغزی به تهران بیایند. شما عزیزان می توانید از خدمات بسیار با کیفیت و مهارت پزشکی بسیار بالای آقای دکتر مهرداد اسماعیلی در شیراز بهره مند شوید. هموطنان عزیز شیرازی به خوبی نسبت به ایشان شناخت دارند. 
شماره تماس: 32274861-071
آدرس مطب: شیراز- خیابان شهید چمران- میدان دانشجو- جنب داروخانه امین علی- ساختمان ارم- طبقه دوم

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-introducing-the-best-neurologists-in-iran

  • پادکست پزشکی
  • ۰
  • ۰

درمان سکته مغزی
درمان سکته مغزی به شیوه های مختلفی قابل انجام است. اما چیزی که در این میان از اهمیت بسزایی برخوردار است، نوع سکته مغزی و شیوه درمان مختص آن می باشد. با این حساب باید گفت برای درمان هر نوع سکته ای باید از شیوه مخصوص به آن استفاده کرد.

برای مثال در سکته ایسکمیک که معمولا عروق خونی دچار انسداد و گرفتگی می شوند، هدف اصلی رفع این انسداد و روان کردن جریان خون درون سرخرگ ها می باشد. اما در سکته های هموراژیک که عروق خونی دچار پارگی می شوند، در این جا باید تمهیداتی اندیشید و از خونریزی جلوگیری کرد. برای هر یک از این اهداف، شیوه های درمانی متنوعی وجود دارد. پزشک با توجه به شرایط بیمار و نوع سکته می تواند بهترین گزینه را برای درمان بیماران سکته مغزی انتخاب کرده و به کار ببند. 

درمان سکته مغزی ایسکمیک
همانطور که گفتیم در سکته ایسکمیک عروق دچار گرفتگی شده و برای درمان سکته مغزی ایسکمیک می بایست از روش هایی استفاده کرد که این گرفتگی را رفع نمایند. از جمله روش هایی که برای درمان سکته مغزی ایسکمیک موثر هستند می توانیم به داروهای ضد انعقاد خون، ترومبکتومی، استنت گذاری، داروهای حل کننده لخته خون و در آخر روش جراحی اشاره کنیم. توجه داشته باشید، زمان استفاده از این روش های درمانی بسیار مهم است. هر چه بیمار زودتر خدمات درمانی را دریافت کند، احتمال بهبودی آن در هنگام سکته مغزی بیشتر است. 

داروهای ضد انعقاد خون
آسپرین یکی از اولین داروهایی است که معمولا در هنگام بروز سکته ها و از جمله سکته مغزی مورد استفاده قرار می گیرد. آسپرین خاصیت ضد انعقادی داشته و در هنگام بروز سکته مغزی می تواند موثر واقع شود. 
ترومبکتومی
در روش ترومبکتومی که جهت درمان سکته مغزی ایسکمیک مورد استفاده قرار می گیرد، یک کاتر وارد وریدها و عروق خونی مغز شده و سپس با کمک یک دستگاه لخته خون از داخل عروق خونی برداشته می شود. 
استنت
این روش همیشه موثر نیست. هرگاه دقیقا رگی که مسدود شده است، تشخیص داده شود، می توان با استنت گذاری درون رگ، مشکل انسداد و لخته شدن خون را حل کرد. 
داروهای حل کننده لخته
وقتی هنوز مدت زیادی از زمان سکته بیمار نگذشته است، می توان از داروهای حل کننده لخته خون داخل عروق استفاده کرد. این داروها همانطور که از نامشان پیداست، سبب حل شدن لخته های خون شده و در نهایت مسیر خونرسانی داخل رگ را باز می کنند. 
جراحی
در صورتی که هر یک از روش های فوق کارساز واقع نشوند، تنها راه چاره برای درمان سکته مغزی ایسکمیک، عمل جراحی می باشد. 

 

درمان سکته مغزی هموراژیک
در سکته هموراژیک، یکی از عروق خونی پاره شده و فرد دچار خونریزی در ناحیه مغز می شود. همین موضوع باعث بروز سکته مغزی هموراژیک شده و می بایست خیلی سریع اقدامات لازم برای کنترل خونریزی انجام شود. از جمله روش های درمان سکته مغزی هموراژیک، می توانیم به استفاده از داروهای لخته کننده خون، کلمپینگ، کویلینگ و در نهایت عمل جراحی اشاره کنیم. 
داروهای لخته کننده خون
در سکته مغزی ایسکمیک معمولا از داروهایی استفاده می شود که لخته شدن خون را از بین ببرد. اما در سکته مغزی هموراژیک دقیقا برعکس این عمل اتفاق می افتد. پزشکان سعی می کنند، از داروهایی استفاده کنند که به انعقاد خون کمک کرده و جلوی خونریزی رگ را بگیرد. داروهایی که در این مورد استفاده می شوند، متنوع هستند. اما معمولا داروهایی که باعث کاهش فشار خون می شوند، می توانند موثر واقع شوند. 
کلمپینگ
در هنگام تصویربرداری از مغز ممکن است عروقی دیده شوند که خونریزی آن ها متوقف شده است و یا هنوز دچار خونریزی نشده اند، در این حالت پزشک می تواند با استفاده از گیره هایی که به آن کلمپ نیز گفته می شود، از خونریزی مجدد این عروق جلوگیری کند. به این روش عموما گیره گذاری یا کلمپینگ گفته می شود. 
کویلینگ
در روش کویلینگ، پزشک می تواند یک لوله را در محل عروقی که در حال خونریزی هستند قرار داده و با کمک یک وسیله شبیه پیچ جلوی خونریزی این عروق را بگیرد. به این روش کویلینگ گفته می شود. 
جراحی
اگر آنوریسم پاره شده باشد، پزشک می تواند روش جراحی را برای جلوگیری از خونریزی رگ پاره شده انتخاب کند. در موارد خونریزی حاد نیز جراح می تواند بخشی از جمجمه را برای کاهش فشار در هنگام خونریزی بردارد و با این کار خونریزی عروق را کنترل کند. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-stroke-treatment-methods

  • پادکست پزشکی
  • ۰
  • ۰

پیشگیری از سکته مغزی
از آنجایی که سکته های مغزی از جمله دلایل اصلی مرگ و میر هستند و روزانه افراد زیادی در سرتاسر دنیا به دلیل این حملات دچار مشکلات شدید شده و در نهایت جان خود را از دست می دهند، لازم است در این خصوص اقدامات پیشگیرانه ای انجام شود.

از جمله اقدامات پیشگیرانه ای که می توانید در خصوص کاهش خطر حمله ها و سکته های مغزی انجام دهید، می توانیم به اقداماتی نظیر ورزش کردن، کنترل فشار خون، کاهش کلسترول بد، دوری از تنش و استرس، داشتن رژیم غذایی مناسب، دوری از دخانیات و ... اشاره کنیم. فراموش نکنید، رعایت هر یک از موارد ذکر شده می توانید از شما در برابر بسیاری بیماری های دیگر نیز محافظت کند. پس کار شما می تواند ارزشی چندین برابر چیزی که تصور می کنید، داشته باشد. 
 

پیشگیری از سکته مغزی با کاهش کلسترول بالا
یکی از عوامل موثر در ابتلا افراد به بیماری عروق مغزی و قلبی، کلسترول بالا می باشد. به همین سبب توصیه می شود، با رعایت اصول لازم برای کاهش و کنترل کلسترول بد اقدام کنید. برای این کار می توانید غذاهای حاوی کلسترول بالا را از رژیم غذایی خود حذف کرده و یا با ورزش کردن میزان کلسترول خون تان را کنترل نمایید.

در این خصوص توصیه می شود، در مورد مصرف روغن و چربی های ناسالم تجدید نظر کنید و حتما مواد غذایی با کلسترول پایین را برای مصرف خانواده انتخاب کنید. به ویژه اگر فرد میانسال یا مسن در خانواده تان دارید، لزوم انجام این کار دو چندان می شود. 
 

فشار خون تان را مدیریت کنید
افزایش فشار خون و حتی قند خون یکی دیگر از عوامل بسیار مهم بروز سکته های مغزی می باشد. کنترل فشار خون به عوامل مختلفی از جمله تغذیه سالم، ورزش کردن و دوری از استرس و تنش بستگی دارد. البته ذکر این نکته ضروری است که بدانیم فشار خون بالا خود یک بیماری محسوب شده و به تنهایی می تواند آسیب های بسیاری برای شما داشته باشد. حال اگر در کنار فشار خون بالا، به بیماری های قلبی و سکته های مغزی نیز دچار شده اید، می بایست در این مورد حساسیت بیشتری به خرج داده و هر چه زودتر برای پیشگیری از سکته مغزی و کاهش فشار خون اقدام نمایید. 

 

از فضاهای استرس زا و پر تنش دوری کنید
استرس و تنش و هیجانات ناگهانی می تواند خطر حملات و سکته های مغزی را چند برابر کند. برخی افراد در اثر وجود تنش های جدی دچار حملات ناگهانی شده و سکته مغزی کرده اند. همچنین باید به این موضوع اشاره کنیم که استرس خود می تواند سبب بروز مشکلات دیگری در کنترل فشار خون و قند خون و ... شود.

لذا تاکید می شود که افرادی که در سنین بالا قرار داشته و سابقه بیماری هایی نظیر فشار خون، بیماری های قلبی، دیابت، سکته مغزی و ... دارند، تا حد امکان از قرار گرفتن در محیط های پرتنش و استرس زا خودداری کرده و با این کار پیشگیری از سکته مغزی را سرلوحه کار خود قرار دهند. 
 

فعالیت بدنی را جدی بگیرید
ورزش کردن دوای بسیاری از دردهاست. اگر به طور مستمر ورزش کنید و فعالیت بدنی داشته باشید، به راحتی می توانید فرایند پیشگیری از سکته مغزی را طی کنید. البته باید توجه داشت که ورزش کردن در سنین بالا می بایست کنترل شده و به صورت مستمر انجام شود.

در صورتی که مبتلا به بیماری خاصی هستید، حتما در خصوص ورزش هایی که انجام می دهید با پزشک معالج خود مشورت نمایید. اما شما در سنین جوانی و میانسالی می توانید با ورزش های مداوم و حتی با پیاده روی روزانه، تا حد زیادی از ابتلا به بیماری های مختلف از جمله سکته مغزی در کهنسالی پیشگیری نمایید. 
 

سیگار کشیدن ممنوع
استعمال دخانیات و حتی قرار گرفتن در معرض دود سیگار و قلیان برای اطرافیان می تواند خطر ابتلا به بیماری های مختلف از جمله سکته های مغزی را تا حد زیادی افزایش دهد. لذا انتظار می رود، افراد برای حفظ سلامت خود و خانواده و به ویژه در سنین بالا، اقدام به ترک سیگار، قلیان، الکل و .... بکنند. بروز سکته های قلبی و مغزی تنها بخش اندکی از عوارض استعمال سیگار و دخانیات است. 

رژیم غذایی را تصحیح کنید
شما با داشتن یک رژیم غذایی سالم در تمام سنین و مخصوصا در سنین میانسالی و کهنسالی می توانید به طور غیر مستقیم از بروز برخی دلایل ابتلا به سکته های مغزی نیز پیشگیری کنید. اگر یک رژیم غذایی مناسب داشته باشید، خطر ابتلا به دیابت، فشار خون بالا، افزایش کلسترول و .... کاهش پیدا کرده و در نتیجه با این کار به پیشگیری از سکته مغزی نیز کمک می کنید. پس با افزایش سن سعی کنید یک برنامه غذایی و رژیم مناسب را طبق توصیه پزشک متخصص در نظر گرفته و آن را رعایت کنید. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-the-best-ways-to-prevent-a-stroke

  • پادکست پزشکی
  • ۰
  • ۰

سکته مغزی چیست؟
سکته مغزی یکی از عوامل بسیار شایع مرگ و میر در سطح جهان می باشد. بسته شدن عروق خونی و توقف خونرسانی به یکی از بخش های مغز، کارکرد مغز را دچار اختلال کرده و در نتیجه سکته یا حمله مغزی اتفاق می افتد. در این حالت اکسیژن و مواد لازم برای کارکرد بافت های مغز به آن نرسیده و در نهایت این موضوع سبب مرگ سلول های مغزی می شود.

آمارها نشان داده است که میزان سکته مغزی در مردان بیشتر از زنان است. دلیل بروز این اتفاق ممکن است بسته شدن یا پاره شدن یکی از عروق خونی مغز باشد که خونرسانی را دچار اختلال کرده و یا کاهش می دهد. سکته های مغزی معمولا علائمی را نیز با خود به همراه دارند که پس از مشاهده علائم اولیه می توانید بروز سکته های مغزی را تشخیص داده و بیمار را فورا به بیمارستان منتقل کنید. سرعت عمل در هنگام بروز سکته ها یکی از عوامل نجات دهنده بیماران می باشد. 
 

علائم سکته مغزی
همانطور که گفتیم سکته های مغزی دارای علائمی هستند که به وسیله آن ها می توانید تشخیص دهید آیا فرد دچار حمله شده است یا خیر. این کار به شما کمک می کند تا سریع تر خدمات اورژانسی را به بیمار ارائه دهید. در ادامه مهمترین و شایع ترین علائم و نشانه های سکته مغزی را مشاهده می کنید. 
احساس بی حسی و ناتوانی در صورت، بازوها و به خصوص در یک طرف بدن
ممکن است احساس کنید، نمی توانید صحبت های دیگران را متوجه شوید و توانایی تکلم تان کمی دچار اختلال شود.
از دست دادن تعادل و تلو تلو خوردن
عدم اختیار در کنترل ادرار یا مدفوع
مشکل دید تار یا دوبینی و یا ضعف در بینایی چشم
فلج شدن یک طرف صورت، دست یا پاها
مشکل در غذا خوردن
احساس سرگیجه های ناگهانی
سردرد 

 

انواع سکته مغزی
معمولا سه نوع سکته مغزی در بین افراد دیده می شود که شامل سکته مغزی ایسکمیک، سکته مغزی هموراژیک و سکته ایسکمیک گذرا می باشند. 

سکته ایسکمیک: شایع ترین نوع سکته های مغزی بوده و تقریبا از هر 10 مورد سکته های مغزی، 9 مورد آن از این دسته هستند. در این نوع حمله ها معمولا سرخرگی که وظیفه انتقال خون به مغز را دارد، بنا به دلایل مختلف بسته می شود. مهمترین عامل بسته شدن این سرخرگ، وجود لخته های خون یا چربی در آن است. 

سکته هموراژیک: سکته هموراژیک نوعی سکته مغزی است که به علت پاره شدن یکی از رگ های خونی در مغز اتفاق می افتد. در نتیجه این اتفاق خونریزی شدیدی در مغز اتفاق افتاده و می تواند موجب مرگ بیمار شود. خطر این نوع سکته بسیار زیاد است. البته به اندازه سکته ایسکمیک شایع نمی باشد. 

کته ایسکمیک گذرا: سکته ایسکمیک گذرا یا سکته ناقص، هنگامی که یکی از رگ ها دچار گرفتگی خفیف می شود، اتفاق می افتد. این سکته خطرات کمتری داشته و به اندازه موارد دیگر نمی تواند آسیب خیلی جدی به مغز وارد کند. 

 

زمان مناسب برای رساندن بیمار به بیمارستان
در افرادی که دچار سکته های مغزی و به خصوص سکته ایسکمیک می شوند، اگر در زمان طلایی و مناسب به بیمارستان رسانده شوند، تا حد زیادی می توان حمله را مهار کرد و بیمار با اثرات منفی کمتری به زندگی عادی خود باز می گردد. اما متاسفانه در ایران مشکل زمان دیر هنگام اطلاع از سکته، اعزام اورژانس و رساندن بیمار به بیمارستان وجود دارد. به همین دلیل مدیریت سکته های مغزی به اندازه کافی خوب نیست.

اما بهتر است بدانید که زمان عالی برای رساندن بیمار سکته مغزی به بیمارستان، بین 3 تا 4.5 ساعت می باشد. در نتیجه در هر زمان که متوجه بروز نشانه های سکته شدید، حتما فرد بیمار را در کوتاه ترین زمان ممکن به بیمارستان منتقل کرده و یا با اورژانس تماس بگیرید. در بیمارستان معمولا با داروهای TPA بیماران سکته ای را مداوا می کنند. 
 

دلایل بروز سکته های مغزی
عموما اصلی ترین عامل بروز سکته های مغزی وجود لخته های خون در عروق خونی مغز است که ممکن است، مسیر جریان خون را مسدود کرده و در نتیجه سبب بروز سکته های مغزی شود. پاره شدن یکی از عروق ضعیف در اثر فشار خون بالا نیز از دیگر عوامل بروز این نوع سکته است. البته دلایل دیگری نیز می تواند سبب بروز سکته های مغزی شود. برای مثال ممکن است لخته های خون در قلب ایجاد شده و به مرور زمان به سمت مغز حرکت کنند و در نتیجه سبب گرفتگی عروق خونی مغز شده و فرد دچار سکته مغزی شود. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-stroke;-its-signs,-factors-and-complications

  • پادکست پزشکی
  • ۰
  • ۰

مشکلاتی نظیر بیماری های قلبی از جمله بیماری هایی هستند که شما می بایست برای پیگیری درمان خود به متخصصان این حوزه از جمله بهترین متخصص قلب و عروق و فوق تخصصان قلب مراجعه کنید. به همین سبب در ادامه قصد داریم تا اطلاعاتی در خصوص بهترین متخصص قلب در تهران و سایر شهرها ارائه کنیم. شما از این پس می توانید برای پیشگیری مشکلات قلبی و حملات این چنینی به بهترین متخصصان قلب در ایران مراجعه نمایید. 
 

بهترین متخصص قلب در تهران
دکتر محمدحسین ماندگار ( فوق تخصص جراحی قلب و عروق )
دکتر ماندگار یک پزشک کاملا با تجربه و حاذق در رابطه با بیماری های قلبی عروقی می باشند. ایشان تحصیلات خود را در دانشگاه تهران تکمیل نموده و در حال حاضر دارای مدرک فوق تخصص جراحی قلب و عروق هستند. سابقه موفق جراحی های مختلف قلب و تشخیص های بسیار دقیق ایشان زبانزد بیماران می باشد. 
شماره تماس: 8879300(0,1,2)-021
آدرس مطب: تهران- خیابان ولیعصر- خیابان عباسپور (توانیر)- ساختمان شماره 4- طبقه سوم- واحد 15

دکتر حسن عارفی ( فوق تخصص جراحی قلب و عروق )
اگر به دنبال یک پزشک کاملا با تجربه هستید، بهتر است، جناب آقای دکتر حسن عارفی که در زمینه قلب و عروق دارای فوق تخصص هستند، را به شما معرفی کنیم. ایشان بخش از اعظمی از عمر خود را در این زمینه صرف نموده اند و تجارب بسیار زیادی در زمینه قلب و عروق و جراحی های مربوطه دارند. ایشان در بین تهرانی ها کاملا شناخته شده هستند.
شماره تماس: 66406759-021
آدرس مطب: تهران- خیابان فلسطین- بین خیابان انقلاب و جمهوری- بعد از خیابان نظری- جنب بانک صادرات- پلاک 226- طبقه همکف

دکتر محراب مرزبان ( فوق تخصص جراحی قلب و عروق )
اگر ساکن تهران هستید و یا قصد دارید برای پیگیری روند درمان بیماری های قلبی خود بهترین متخصص قلب و عروق را انتخاب کنید، دکتر محراب مرزبان بهترین گزینه برای این کار می باشد. اکثر قریب به اتفاق مراجعین ایشان رضایت خود را از خدمات درمانی و تشخیص های درست ایشان اعلام کرده اند. 
شماره تماس: 88681090-021
آدرس مطب: تهران- سعادت آباد- نبش کوچه 30 غربی - پلاک 86- طبقه دوم

 

بهترین متخصص قلب در مشهد
دکتر محمود محمدزاده شبستری ( فلوشیپ اقدامات مداخله ای قلب و عروق و متخصص قلب و عروق )
شهر مشهد نیز متخصصان و فوق تخصصان بسیار خوبی را در زمینه قلب و عروق دارا می باشد. یکی از پزشکان بسیار مشهور در این شهر، آقای دکتر محمود محمدزاده شبستری هستند که همواره مراجعین بسیاری را ویزیت کرده و در اغلب قریب به اتفاق موارد توانسته اند، به خوبی از پس مداوای این بیماران بر بیایند. ایشان یکی از پزشکان بسیار محبوب در زمینه قلب و عروق نیز می باشند. 
شماره تماس: 38515537-051
آدرس مطب: مشهد- سه راه ادبیات- جنب داروخانه گوهرشاد ( ابن سینا 2)- ساختمان 46- طبقه همکف

دکتر علی اشراقی ( متخصص بیماری های قلب و عروق )
آقای دکتر علی اشراقی از پزشکان بسیار با اخلاق و کاربلد در زمینه قلب و عروق در شهر مشهد هستند و در بین اهالی خراسان در زمره مشهورترین پزشکان قلب و عروق قرار دارند. شما نیز اگر ساکن مشهد و شهرهای اطراف هستید، می توانید برای درمان و پیگیری روند درمان بیماری های قلبی خود به ایشان مراجعه نمایید. 
شماره تماس: 38543033-051
آدرس مطب: مشهد- خیابان ابن سینا- میدان امام رضا- بیمارستان امام رضا

 

بهترین متخصص قلب در اصفهان
دکتر علیرضا خسروی فارسانی ( متخصص بیماری های قلب و عروق )
ایشان نیز از جمله بهترین متخصصان بیماری های قلب و عروق در شهر اصفهان هستند که به سبب سوابق درخشان در امر درمان بیماری های قلبی و عروقی در بین مردم اصفهان بسیار مشهور و خوشنام هستند. شما می توانید برای ادامه روند درمان خود به مطب ایشان در خیابان شمس آبادی مراجعه نمایید. 
شماره تماس: 32207033-031
آدرس مطب: اصفهان- شمس آبادی- چهارراه قصر- ساختمان قصر نور- پلاک 104

 

دکتر محمود سعیدی ( متخصص بیماری های قلب و عروق )
شماره تماس: 36286100-031
آدرس مطب: اصفهان- خیابان شریعتی غربی- نرسیده به حکیم نظامی غربی- ساختمان 110

 

بهترین متخصص قلب در شیراز
دکتر شهداد خسروپناه ( فوق تخصص جراحی قلب و عروق )
دکتر خسروپناه، یکی از بهترین متخصصان قلب و عروق شیراز هستند که در عین حال پزشکی با اخلاق، خوش برخورد، ماهر و زبردست نیز می باشند. معمولا اغلب مراجعان و بیماران ایشان از خدمات آقای دکتر خسروپناه به نیکی یاد کرده و در اغلب موارد سلامتی خود را بازیافته اند. با وجود پزشک حاذق و ماهری چون ایشان، لزومی ندارد که بیماران عزیز برای ادامه روند درمان خود به تهران مراجعه نمایند. 
شماره تماس: 32360645-071
آدرس مطب: شیراز- خیابان زند غربی- بالاتر از بلوار فقیهی- جنب بانک سپه- مجتمع پارسیان- طبقه 1

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-the-best-cardiologist-in-iran

  • پادکست پزشکی
  • ۰
  • ۰

درمان گرفتگی رگ قلب با طب سنتی، از دیرباز مورد توجه عموم قرار گرفته است. بر این اساس روش های بسیاری برای درمان بیماری های قلبی با طب سنتی وجود دارد. البته باید در نظر داشته که استفاده از این داروهای طب سنتی صرفا با نظر پزشک و متخصص طب سنتی امکان پذیر می باشد.

اغلب این داروهای گیاهی و سنتی، برای کنترل بیماری های قلبی پیش از حمله های قلبی کاربرد دارند. به همین سبب بهتر است در هنگام وقوع یک سکته قلبی، حتما از روش های درمان پزشکی استفاده نمایید. اما اگر یک بیماری قلبی بوده و دچار گرفتگی عروق قلب می باشید، همانطور که گفتیم می توانید با نظر پزشک تان از روش های درمان گرفتگی رگ قلب با طب سنتی استفاده نمایید. از جمله گیاهان دارویی و سنتی که برای درمان گرفتگی رگ قلب با طب سنتی بسیار موثر هستند می توانیم به سیر، زردچوبه، لیمو، زنجبیل، تخم شنبلیله، عسل، گل گاوزبان، چای سبز، دارچین، کلم بروکلی و ... اشاره کنیم. 
اما در ادامه قصد داریم شما را با بهترین و موثرترین درمان های خانگی و طب سنتی برای گرفتگی عروق قلب آشنا کنیم. 

 

زردچوبه بهترین درمان طب سنتی برای درمان گرفتگی رگ قلب
زردچوبه در طب سنتی بسیار مورد استفاده قرار گرفته است. یکی از کاربردهای زردچوبه به عنوان یک ادویه دارویی و سنتی، برای درمان گرفتگی رگ قلب با طب سنتی می باشد. زردچوبه خواص بسیاری برای رفع گرفتگی عروق دارد به همین دلیل می تواند یک روش درمانی بسیار خوب برای بیماران قلبی باشد.

علت اصلی این خاصیت در زردچوبه، وجود ماده ای به نام کورکومین در آن است که با خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی از گرفتگی عروق و لخته شدن خون به میزان زیادی جلوگیری می کند. زردچوبه همچنین می تواند میزان کلسترول بد در بدن را کاهش داده و برای پیشگیری از بیماری های قلبی و افزایش کلسترول مفید واقع شود. استفاده از این ماده بسیار پرخاصیت برای افرادی که هنوز به بیماری های قلبی دچار نشده اند و در آستانه کهنسالی قرار دارند نیز بسیار خوب است.
 

درمان گرفتگی رگ قلب با سیر
سیر از اصلی ترین گیاهان دارویی بوده که در درمان بسیاری از بیماری ها، نقش موثری را ایفا کرده است. سیر در درمان گرفتگی رگ قلب با طب سنتی نیز بسیار موثر واقع شده است. سیر فواید بسیاری برای افزایش ارتجاع رگ ها دارد. اگر یک بیمار مبتلا به بیماری های قلبی هستید، این ماده غذایی و گیاهی می تواند خطر سکته های قلبی را تا حد زیادی کاهش دهد.

سیر همچنین می تواند میزان کلسترول بد را کاهش داده و به رفع گرفتگی رگ ها کمک کند. شما می توانید سیر را با روش های مختلفی مصرف کنید. اما بهترین کار این است که سیر را به صورت خام مصرف کنید. مصرف روزانه یک حبه سیر می تواند کمک بسیاری به باز شدن عروق قلب بکند. البته اگر نگران بوی بد سیر هستید، می توانید سیر را به صورت پخته نیز مصرف کنید. ولی به هر حال بهتر است، استفاده از این ماده با ارزش را از دست ندهید. 
 

خواص زنجبیل برای درمان گرفتگی رگ قلب با طب سنتی
زنجبیل نیز اغلب برای درمان گرفتگی رگ قلب با طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد. زنجبیل نیز خاصیت کاهندگی کلسترول بد را داشته و برای افرادی که با افزایش کلسترول و در نتیجه گرفتگی عروق قلب مواجه هستند، بسیار مناسب می باشد.

برای استفاده از زنجبیل بهتر است یک قاشق چای خوری زنجبیل را در داخل یک لیوان آب جوش ریخته و حدود 10 دقیقه منتظر بمانید تا دمنوش آماده شود. سپس می تواند این دمنوش فوق العاده مفید را میل نمایید. البته زنجبیل خواص بسیار خوب دیگری نیز دارد. در اینجا تنها درباره خواص این ماده در رابطه با گرفتگی عروق قلب صحبت خواهیم کرد. 
 

شربت لیمو، سکته قلبی را کاهش می دهد
اگر عامل اصلی بیماری های قلبی شما افزایش فشار خون می باشد، شما می توانید با مصرف شربت لیمو، تا حد زیادی به کنترل فشار خون کمک کنید. لیمو داری ویتامین سی بوده و خواص آنتی اکسیدانی بسیار خوبی دارد. لیمو همچنین سبب کاهش التهاب و گرفتگی عروق و رگ ها می شود و به روان شدن جریان خون در رگ ها کمک شایانی می کند.

البته لیمو علاوه بر کاهش فشار خون به کاهش کلسترول بد نیز کمک می کند و در هر حال برای کنترل بیماری های قلبی و جلوگیری از سکته های این چنینی بسیار مفید می باشد. البته توجه داشته باشید که این ماده را با میزان زیاد استفاده نکنید. چرا که ممکن است، فشار خون شما را تا حد زیادی کاهش داده و مشکلاتی برای شما ایجاد کند. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-treatment-of-coronary-heart-disease-with-traditional-medicine

  • پادکست پزشکی
  • ۰
  • ۰

روش های درمان سکته قلبی متعدد بوده اما چندین روش بسیار کارآمدتر هستند و در موارد مختلف می توان از آن ها کمک گرفت. این که دقیقا باید از کدام نوع داروها برای درمان سکته قلبی استفاده کرد، تا حد زیادی به دلیل سکته قلبی بیمار، شدت سکته و بیماری های جانبی بیمار بستگی دارد. در ادامه اما بیشتر در این باره صحبت خواهیم کرد. 

روش های درمان سکته قلبی
حمله سکته قلبی اتفاقی است که کاملا به صورت ناگهانی می تواند روی دهد. لذا در این شرایط می بایست خونسردی خود را حفظ کرده و تمامی مراحل درمان سکته قلبی را به درستی طی کنید. اگر قرص های زیر زبانی نیترات همراه تان است، یک عدد از آن را زیر زبان قرار دهید. اگر درد بهبود پیدا نکرد و سکته قلبی تان از نوع خفیف نبود، می بایست حدود 5 دقیقه بعد دومین قرص را زیر زبان قرار دهید. این کار را در صورت عدم نتیجه گیری یک بار دیگر انجام دهید. اگر شرایط بیمار تغییری نکرد، فورا با اورژانس تماس بگیرید.

تیم اورژانس با کمک روش های درمانی پزشکی می تواند رگ بسته شده باز کرده و سکته قلبی را کنترل کنند. برای کنترل و بازکردن عروق، معمولا از دو روش استفاده از درمان دارویی یا استفاده از روش های آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی مرسوم می باشد. در ادامه درباره هر یک از این روش های درمان سکته قلبی دقیق تر صحبت خواهیم کرد. 
 
استفاده از درمان دارویی برای درمان سکته قلبی
شما تا زمان رسیدن اورژانس باید مدت زمانی را منتظر بمانید. بلافاصله بعد از رسیدن تیم پزشکی اورژانس، درمان دارویی حمله قلبی آغاز می شود. این قبیل داروها برای از بین بردن لخته های خونی مورد استفاده قرار می گیرند. این داروها از طریق ورید تزریق می شوند. البته در مصرف این داروها باید به نکات مختلفی توجه کرد؛ از جمله این که آیا فرد سابقه حملات سکته مغزی و قلبی را دارد یا خیر.

از جمله داروهایی که برای درمان سکته قلبی مورد استفاده قرار می گیرند، می توانیم به نیتروگلیسیرین زیر زبانی، مورفین، آسپرین، داروهای ضد لختگی خون، هپارین، مهارکننده های گلیکوپروتئین و clopidogeral اشاره کنیم. 

نیتروگلیسیرین: این دارو معمولا به صورت زیر زبانی استفاده شده و میزان فشار خون را کاهش می دهد. از دیگر تاثیرات این دارو به باز شدن و گشاد شدن عروق خونی اطراف قلب می توانیم اشاره کنیم. این دارو به صورت تزریق وریدی نیز تجویز می شود. اما باید توجه داشته باشید که از این دارو برای حملاتی استفاده شود که بیمار با بالا رفتن فشار خون نیز مواجه شده است. 
مورفین: مورفین سبب گشاد شدن و باز شدن عروق خونی می شود و از این طریق به درمان سکته های قلبی کمک می کند. علاوه بر این مورفین آرام بخش بوده و سبب کاهش درد می شود. 
آسپرین: یکی از اولین داروهایی که می بایست، فورا به بیمار حمله قلبی داده شود، آسپرین است. 
مهارکننده های گلیکوپروتئین: این دارو برای افرادی که باید تحت آنژیوپلاستی قرار بگیرند، تجویز می شود. 

استفاده از روش آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی
معمولا در حملات حاد قلبی برای درمان سکته قلبی، در صورتی که روش دارویی جوابگو نباشد، از روش های آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی استفاده می شود. در روش آنژیوگرافی، رگ هایی مسدود شده با پرتونگاری تشخیص قطعی داده می شوند و سپس با کمک روش های آنژیوپلاستی عروق خونی باز می شوند.

در روش آنژیوپلاستی یک سیم بسیار نازک با قطری به اندازه مو وارد رگ های مسدود شده می شود. در این روش همچنین از بالن و استنت استفاده شده و عروق خونی تا حد زیادی باز می شوند. دو روش آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی همزمان انجام می شوند.

البته باید توجه داشت که بیمارستان های زیادی از این امکانات برخوردار نیستند. اما نتایج نشان داده است که دو روش آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی نسبت به روش درمان سکته قلبی با کمک دارو، بسیار موثرتر بوده و کارایی بیشتری دارد. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-how-to-treat-a-heart-attack

  • پادکست پزشکی
  • ۰
  • ۰

سکته قلبی در سال های اخیر بسیار شیوع پیدا کرده است. سکته قلبی معمولا پس از گذشت یک دوره ابتلا به بیماری های قلبی عروقی خود را نمایان می کند. البته ممکن است، فرد با اولین سکته قلبی متوجه بیماری قلبی خود شود. با این وجود شما بهتر است، ابتدا از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و گرفتگی عروق پیشگیری کنید.

برای این کار روش های مختلفی وجود دارد که از آن جمله می توانیم به کاهش وزن، کنترل فشار خون و قند خون، تغذیه سالم، ورزش کردن، دور بودن از فضای استرس زا، عدم استفاده از دخانیات و ... اشاره کنیم. به نوعی باید عرض کنیم، بهترین روش برای پیشگیری از سکته قلبی، تغییر سبک زندگی و رفتن به سمت یک زندگی سالم می باشد. البته توجه داشته باشید که این سبک از زندگی باید در مدت زمان طولانی به کار گرفته شود. تغییرات یک روزه یا چند هفته ای نمی توانند از شما در برابر انبوهی از بیماری های مختلف از جمله بیماری های قلبی و عروقی محافظت کنند. 
 

پیشگیری از سکته قلبی با تغییر سبک زندگی
سبک زندگی تان را تغییر دهید تا سالم بمانید. این جمله نباید در حد یک شعار باقی بماند. شما برای پیشگیری از سکته قلبی بهتر است، تغییراتی در نحوه زندگی کردن تان بدهید.

تحرک را هیچگاه فراموش نکنید. داشتن تحرک لازم و ورزش کردن علاوه بر این که به کنترل وزن شما کمک می کند، تاثیرات مثبتی در روحیه فرد داشته و می تواند یک عامل موثر در پیشگیری از حملات قلبی و البته دیگر بیماری ها شود. اگر وقت زیادی برای ورزش کردن ندارید، روزانه 30 دقیقه پیاده روی می تواند به سلامت شما کمک شایانی بکند.

گذشته از ورزش کردن، باید به تغذیه تان نیز اهمیت دهید. مخصوصا اگر فردی هستید که در آستانه میانسالی قرار دارید و یا کهنسال هستید، بهتر است از خوردن غذاهای چرب پرهیز کنید. همچنین سعی کنید عادات غذایی خوب را فرا بگیرید. وعده های سبک تری را را برای وعده شام انتخاب کنید و از خوردن غذاهای آماده و فست فودها تا حد امکان پرهیز کنید. 
 

وزن تان را کاهش دهید
اغلب افرادی که با مشکلات قلبی و عروقی درگیر هستند، چاق بوده و دارای اضافه وزن می باشند. لذا یکی از روش های بسیار خوب برای کنترل بیماری های قلبی عروقی و پیشگیری از سکته قلبی، کنترل وزن و تناسب اندام می باشد. البته این را باید بدانید که چاقی به تنها نمی تواند عامل اصلی ابتلا به بیماری های قلبی و در نتیجه حملات قلبی باشد.

چاقی مفرط خود یکی از عوامل ابتلا به بیماری هایی نظیر فشار خون بالا و قند خون بوده که این دو از جمله عوامل مستعد ابتلا شما به بیماری های قلبی و سکته های قلبی هستند. لذا به این دلیل از شما می خواهیم تا در خصوص اضافه وزن خود حساس باشید. کنترل وزن شما می تواند علاوه بر بیماری های قلبی، احتمال ابتلا شما به فشار خون، چربی خون، قند خون و دیگر بیماری ها را کاهش دهد. 
 

کنترل فشار خون و قند خون
افزایش فشار خون با شدت زیاد که در اثر عوامل مختلف اتفاق می افتد، یکی از عوامل موثر برای حملات سکته قلبی و البته سکته مغزی می باشد. لذا اگر بیمار مبتلا به فشار خون هستید، باید این عامل را مد نظر قرار داده و در پی کنترل فشار خون برآیید.

مصرف داروهای فشار خون را قطع نکرده و داروهای تان را همیشه به همراه داشته باشید. علاوه بر فشار خون، بیماری قند خون نیز از جمله عوامل موثر برای گرفتگی ناگهانی عروق بوده و نقش بسزایی در حملات قلبی ایفا می کند. در صورتی که بیمار مبتلا به قند خون هستید، حتما نسبت به تغذیه خود حساس بوده و مصرف داروهای تان را قطع نکنید. اما در صورتی که بیمار مبتلا به فشار خون یا قند خون نیستید نیز توصیه می کنیم، برای پیشگیری از سکته قلبی، حتما راه پیشگیری از فشار خون و قند خون را فرا بگیرید. لذا می بایست، ورزش کردن و رژیم غذایی سالم را فراموش نکنید. 
 

استعمال دخانیات را ترک کنید
استعمال دخانیات متاسفانه علاوه بر افزایش احتمال ابتلا به بیماری های ریوی و تنفسی، می تواند احتمال حملات قلبی را نیز افزایش دهد. به خصوص افرادی که سابقه چندین سال مصرف سیگار و قلیان دارند، باید به این موضوع توجه داشته باشند.

اگر در سنین میانسالی قرار دارید، بهتر است همین حالا به دنبال ترک سیگار یا قلیان باشید. متاسفانه یکی از باورهای غلط در جامعه این است که تصور می کنند، مصرف قلیان ضرر کمتری نسبت به سیگار دارد که متاسفانه اصلا این گونه نیست. مصرف قلیان و سیگار علاوه بر این که برای فرد مصرف کننده مضر است، می تواند تاثیرات بسیار منفی را نیز بر روی اطرافیان داشته باشد. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-prevention-of-heart-attack;-why-and-how

  • پادکست پزشکی
  • ۰
  • ۰

سکته قلبی یکی از بیماری های بسیار شایع در جوامع مختلف می باشد. حمله قلبی یا انفارکتوس هر لحظه جان بسیاری از افراد را می گیرد. اما آشنایی با این بیماری و علائم آن می تواند به زنده ماندن فرد کمک شایانی بکند. یکی از موضوعاتی که می تواند خطر مرگ در هنگام سکته قلبی را کاهش دهد، انتقال سریع بیمار به بیمارستان و ارائه خدمات پزشکی به موقع برای بیمار است. 

حمله قلبی چیست؟
سکته قلبی که به آن انفارکتوس نیز گفته می شود، وقتی اتفاق می افتد که یکی از عروق خونی مانند عروق کرونر توسط لخته های خون بسته شده و مسیر گردش خون متوقف می شود. خونی که در حال انتقال به قلب است، دارای اکسیژن بوده و وقتی در حین انتقال با مسیر بسته مواجه می شود، نمی تواند در زمان مناسب خون و اکسیژن مورد نیاز برای قلب را تامین کند. در این حالت ماهیچه های قلب تحلیل رفته و می میرند.

همانطور که عرض کردیم این بیماری در عصر جدید بسیار شایع بوده و در هر لحظه جان افراد زیادی را می گیرد. بهترین کاری که می تواند در حین حمله قلبی انجام داد، ابتدا تشخیص سریع حمله و سپس انتقال سریع بیمار به مراکز درمانی و بیمارستان ها می باشد. البته توصیه می شود برای این کار ابتدا با اورژانس تماس بگیرید و در مدت زمان انتظار حتما به توصیه های پزشکی که تیم درمان به صورت تماس تلفنی به شما می گویند، توجه نمایید. 
 

علائم سکته قلبی
سکته قلبی نیز به مانند سایر بیماری ها دارای علائمی می باشد که شناخت آن ها از اهمیت بسیاری برای تشخیص به موقع حملات قلبی برخوردار می باشد. معمولا اولین کسی که می تواند سکته را تشخیص دهد، شخص بیمار است. اما در ادامه با نشانه های سکته قلبی بیشتر آشنا خواهیم شد. 
تعرق زیاد
درد در بخش فوقانی بدن
درد قفسه سینه
حالت تهوع
احساس خستگی 
مشکلات تنفسی
تپش قلب
در این بین درد قفسه سینه از مهمترین و اصلی ترین نشانه های سکته قلبی می باشد. 

 

چه افرادی بیشتر در معرض سکته قلبی هستند؟
خطر ابتلا به سکته قلبی و حملات این چنینی، در همه افراد به یک میزان دیده نمی شود. این موضوع برای افراد مختلف می تواند متفاوت باشد.

یکی از عوامل خطر برای ابتلا به بیماری های قلبی و سکته های قلبی، افزایش سن می باشد. افرادی که سن بالای 65 سال دارند، بیش از سایر افراد به بیماری های قلبی و عروقی مبتلا گشته و احتمال حملات قلبی در این افراد بیشتر می باشد.
همچنین طبق آمارها مردان بیش از زنان در معرض ابتلا به این بیماری هستند. گذشته از این ها مصرف دخانیات و سیگار نیز از دیگر عوامل خطرساز برای ابتلا به بیماری های قلبی در جهان است. همچنین سوابق خانوادگی نیز در احتمال ابتلا افراد به بیماری های قلبی و حملات این چنینی تاثیر بسیاری دارد.

البته گفته می شود، نژاد نیز در این مورد بی تاثیر نمی باشد. از این اگر در دوره میانسالی به سر می برید و سابقه بروز این بیماری پیش از این در خانواده تان دیده می شود، باید دقت بیشتری به خرج داده و بیش تر از خود مراقبت کنید. 
 

علل سکته های قلبی چیست؟
سکته قلبی دلایل مختلفی نیز داشته و پارامتر های گوناگونی در این موضوع دخیل هستند. اما اصلی ترین عامل ایجاد سکته های قلبی، گرفتگی عروق کرونر یا اصطلاحا آترواسکلروز می باشد. مشکلات انعقادی خون یا پاره شدن عروق خونی نیز از دیگر عوامل حملات قلبی در بین افراد می باشد.

در این بین افرادی که دارای سبک زندگی نامناسب با رژیم غذایی بد بوده یا تحرک کمتری دارند، بیش از سایرین دچار چاقی و در نهایت بیماری های قلبی عروقی می شوند. این افراد باید بیش از پیش از خود مراقبت کرده و علاوه بر تعادل در سبک زندگی و داشتن یک سبک زندگی سالم، از عوامل استرس زا دوری کنند. 
 

تشخیص حملات قلبی
تشخیص حمله قلبی معمولا به صورت معاینه فیزیکی و حضوری قابل انجام می باشد. مخصوصا اگر پیش از این سابقه بیماری های قلبی داشته اید یا دچار حمله قلبی شده اید، پزشک خیلی سریع تر می تواند سکته قلبی را تشخیص دهد. همچنین برای تشخیص قطعی این مورد می توان از نوار قلب نیز استفاده نمود. اما با توجه به علائمی که سکته ها دارند، خیلی سریع می توانید پی به این موضوع ببرید. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-it's-all-about-a-heart-attack

  • پادکست پزشکی
  • ۰
  • ۰

بارداری یکی از خاص ترین لحظات زندگی است. شما در این دوران و در طی 9 ماه بارداری، می توانید تغییرات بسیار زیاد و سریعی را تجربه کنید. تغییرات بسیار زیاد هورمونی، جسمی، ظاهری و رفتاری و روحی، روانی از جمله مهمترین بخش های تغییرات و از اولین نشانه های بارداری شما هستند. 

اولین نشانه های بارداری کدامند؟
پس از بارور شدن تخمک، به تدریج تغییرات هورمونی و اولین نشانه های بارداری خود را نمایان می کنند. اگر پیش از این برای بارداری اقدام کرده اید و بارداری شما کاملا آگاهانه انجام شده است، احتمالا خیلی سریع تر به بارداری تان پی خواهید برد. این موضوع اغلب برای زنانی که بارداری ناخواسته دارند، شوکه کننده بوده و به راحتی نمی توانند وجود تغییرات را بپذیرند. 
اما بیایید با مهمترین و شایع ترین علائم اولیه بارداری آشنا شویم. 
قطع عادت ماهیانه
تغییرات در سینه ها
حالت تهوع
احساس خستگی و کسلی
لکه بینی
شکم درد
این ها تنها چند مورد از مهمترین نشانه های بارداری در زنان است که ممکن است کم یا زیاد برای زنان مختلف اتفاق بیفتد.

قطع یا عقب افتادن عادت ماهیانه: یکی از اولین نشانه های بارداری در زنان، متوقف شدن یا عقب افتادن دوره عادت ماهانه می باشد. البته این نشانه زیاد قطعی نبوده و مخصوصا برای زنانی که دچار بی نظمی قاعدگی هستند، احتمالا اتفاق می افتد. همچنین اگر تجربه موقعیت استرس زا یا تغییرات محیطی داشته اید، ممکن است با این مشکل مواجه شوید. اما به هر جهت توقف قاعدگی اصلی ترین نشانه بارداری می باشد. 
بروز در تغییرات در سینه ها: همانطور که گفتیم پس از عمل لقاح و در هفته های اول، تغییرات هورمونی بسیاری اتفاق می افتد. یکی از این تغییرات خود را در سینه ها نمایان می کند. به طوری که ممکن است در سینه ها احساس سنگینی بکنید. 

حالت تهوع و استفراغ: حتما شما هم با این نشانه بارداری آشنایی دارید. اغلب زنان با این مشکل مواجه می شوند. احساس تهوع در نتیجه تغییرات هورمونی و کاهش سطح قند خون در نتیجه باروری می باشد. 

خستگی و کسلی: احساس خستگی و بی حالی نیز در اثر ترشح هورمون پروژسترون و کاهش شدید قند خون در اوایل بارداری اتفاق می افتد. 

لکه بینی: در اولین هفته های بارداری ممکن است با کمی خونریزی در حد لکه بینی مواجه شوید. توجه داشته باشید، جدا از دلایل دیگری که لکه بینی دارد، باید عرض کنیم که این موضوع می تواند یکی از نشانه های مهم بارداری باشد. 
 

چگونگی انجام تست خانگی بارداری
اگر خانمی هستید که با قصد و آگاهانه اقدام به بارداری کرده اید و توقع این اتفاق را نیز دارید، احتمالا با مشاهده اولین نشانه های بارداری خودتان اقدامات لازم برای تشخیص دقیق تر را انجام می دهید و این اتفاق در هفته های اول خواهد افتاد. برای این کار شما می توانید ابتدا از تست خانگی استفاده کرده و برای تشخیص دقیق و قطعی به پزشک مراجعه کرده و اقدام به انجام آزمایش نمایید. 

شما برای انجام آزمایش خانگی تشخیص بارداری، از کیت های تشخیص بارداری که به baby check مشهور هستند، استفاده نمایید. بهتر است پس از مشاهده اولین نشانه های بارداری، از جمله توقف دوره عادت ماهانه، از این کیت های تشخیص استفاده نمایید. همچنین می توانید دو هفته پس از آخرین رابطه جنسی تان اقدام به استفاده از این کیت ها بکنید. 

برای استفاده از این کیت های بارداری، می بایست پیش از استفاده مقداری از ادرار خود را در ظرفی جمع آوری کرده و با کمک یک قطره چکان چند قطره از آن را روی کیت قرار دهید. برای مشاهده نتیجه باید حدود 2 دقیقه صبر کنید. کیت های بارداری دارای یک محدود C و T می باشند.

اگر پس از گذشت مدت زمان لازم دو خط در این محدوده مشاهده شد، نتیجه تست ادرار بارداری شما مثبت می باشد. در صورتی که یک خط دیده شود، تست شما منفی بوده و در صورتی که هیچ خطی دیده نشود، احتمالا آزمایش را اشتباه انجام داده و یا کیت شما خراب بوده است. 
 

نکاتی که باید پس از اطلاع از بارداری به آن ها توجه داشته باشید
پس از مشاهده اولین نشانه های بارداری، می بایست در اولین فرصت به یک پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کرده و با نظر پزشک اقدام به آزمایش تشخیص بارداری بکنید. اگر نتیجه بارداری تان به طور قطعی مثبت باشد، از این پس باید مراقبت های بارداری سه ماهه اول بارداری تان را آغاز کنید. در بخش های قبلی درباره هر یک مراقبت های سه گانه دوره بارداری صحبت کرده ایم. شما باید در این دوره مراقبتی آزمایش های مختلف را انجام داده و توسط پزشک تان تحت نظر قرار بگیرید. همچنین باید موارد خود مراقبتی در خانه و محل کارتان را نیز رعایت کنید. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-what-are-the-first-signs-of-pregnancy

  • پادکست پزشکی