پادکست پزشکی | مدیکستو

جدیدترین مطالب علمی و پزشکی که با تایید پزشک های متخصص منتشر می شوند

پادکست پزشکی | مدیکستو

جدیدترین مطالب علمی و پزشکی که با تایید پزشک های متخصص منتشر می شوند

مطالب علمی و پزشکی

۱۱ مطلب در آذر ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

برای بسیاری از افراد دیابتی ، میوه ها و محصولات میوه ای می تواند جایگزینی بی خطر و مطمئن برای سایر شیرینی ها و یا دسر به نظر برسد امّا با این حال ، بسته به میوه خاص و شرایط شما ، خوردن برخی میوه ها ممکن است دیابت شما را بدتر کند. برای ساختن یک برنامه غذایی که شامل میوه به عنوان بخش مطمئن رژیم غذایی شما باشد ، با پزشک یا یک متخصص تغذیه ثبت شده مشورت کنید. در پایان ، شما قادر خواهید بود میوه بخورید و دیابت را خیلی بهتر مدیریت کنید و از سلامت کامل غذا های انتخاب شده مطمئن شوید و در سلامت کامل زندگی کنید.
غذا تأثیر مستقیمی بر قند خون دارد. برخی غذاها قند خون را بیشتر از سایر غذا ها افزایش می دهند. در افراد دیابتی، کنترل دیابت یکی از مهم ترین عناصر کلیدی برای بهتر زندگی کردن است اما باید با برنامه ریزی و مدیریت همراه باشد. بخش مهمی از کنترل دیابت، دانستن چه چیزی و چه مقدار غذا خوردن است. در این صورت شما می توانید با پیروی از یک برنامه غذایی که در زندگی به شما کمک کند، همچنین شما توانایی کنترل قند خون خود را بدست می گیرید. اما به نظر شما چه عناصری باعث مُغَذی شدن این غذا ها می شود؟ این مواد چه کارایی هایی دارند؟ سه ماده مغذی اصلی موجود در مواد غذایی، کربوهیدرات ها (کربوهیدرات ها) ، پروتئین ها و چربی ها هستند که می توانند بسیار به کنترل دیابت شما کمک کنند.
اما چگونه می توان رژیم غذایی مطمئن داشت؟ آیا استفاده از میوه ها و سبزیجات به بهتر شدن دیابت کمک می کند؟ چگونه می توان با استفاده از میوه ها و سبزیجات رژیم غذایی خود را تنظیم کنیم؟ 
در ادامه به نکاتی اشاره میکنیم که می تواند در کنترل دیابت اهمیت بالایی برخوردار باشد و به رژیم غذایی ما کمک شایانی بکند.

نکته اول:
برای کنترل دیابت از میوه هایی استفاده کنید که به هیچ مواد افزودنی ای آغشته نباشند. بهترین میوه ها ، میوه هایی هستند که هیچگونه مواد افزودنی ندارند.
البته با  تمرکز بر:
استفاده از میوه های تازه
استفاده از میوه های یخ زده
استفاده از میوه خشک شده
 استفاده از آب میوه ها (ترجیها استفاده از آب میوه های دستی و طبیعی، نه کارخانه ای) 

نکته دوم:
میوه هایی با شاخص گِلیسمی پایین را انتخاب کنید. غذاهایی با شاخص قند خون پایین (GL)توسط بدن آهسته تر پردازش می شوند و قند خون شما را افزایش نمی دهند. برخی از میوه ها با سطح GI پایین شامل:
انار
انگور
سیب
بلوبری
توت فرنگی
آلو 

نکته سوم:
از میوه ها و محصولات با شاخص قند خون بالا  خودداری کنید. میوه ها یا ظروف دارای شاخص های گلیسمی بالا ، قندها را در جریان خون سریعتر آزاد می کنند و ممکن است قند خون را افزایش دهند. بنابراین ، میوه هایی که دارای شاخص قند خون بالا هستند ، فقط باید در افراد با دیابت در حد اعتدال مصرف شوند.
 دور بمانید از:
دسرهای میوه ای با شکر اضافه شده. به عنوان مثال توت فرنگی با خامه سفید.
اسموتی ها با شکر اضافه شده.( اسموتی ها نوعی نوشیدنی های شیرین یخی هستند که در فروشگاه ها و هایپر مارکت های اروپایی موجود است)
میوه های پخته شده ، که به دلیل از دست دادن آب ، میزان قند متمرکز تری دارند.
موارد تازه با شاخص گلیسمی بالا مانند خرما ، آناناس ، هندوانه ، انبه و پاپایا

نکته چهارم:
به خوردن غذا های  دارای فیبر روی بیاورید. از آنجا که فیبر سرعت شما را کاهش می دهد و می تواند قند را جذب و فرآوری کند ، میوه های پر فیبر برای افراد دیابتی بهترین هستند. اما در سوی دیگر میوه هایی مانند میوه های با شاخص قند خون بالا ،که فیبرهای آن کم تر است ممکن است دیابت شما را بدتر کند.
از میل کردن میوه هایی که پوست کنده شده اند خودداری کنید.
از خوردن آب میوه ای فراوری شده با محتوای فیبر کم خودداری کنید.
روی میوه های پر فیبر مانند سیب ، موز و پرتقال تمرکز کنید.


لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

  • پادکست پزشکی
  • ۰
  • ۰

همه زنان برای خلاص شدن از دست عوارض یائسگی به روش های درمانی نیاز ندارند، اما به هرحال این راه کار های برای کسانی که عوارض یائسگی برای آنها قابل تحمل نیست، مفید است.
با این که روش ها و درمان های مختلفی برای این بیماری ارائه شده اما راه کار اصلی برای درمان عوارض یائسگی، هورمون درمانی می باشد.

 

هورمون درمانی

در هورمون درمانی هورمون های استروژن را به بدن شخص وارد می کنند تا آنها بتوانند نیاز بدن را هنگامی که بدن هورمون های خودش را پس می زند جبران کنند. بسیاری از عوارض یائسگی با این روش برطرف می شود.
دو نوع هورمون درمانی وجود دارد:
هورمون درمانی ترکیبی (استروژن و پروستروژن)
این روش برای زنانی که هیستورکتومی (عمل برداشتن رحم) انجام نداده اند مناسب است.
هورمون درمانی فقط با استروژن
این روش برای زنانی که هیستورکتومی انجام داده اند مناسب است.
هورمون درمانی می تواند به روش های مختلفی، از جمله: قرص، چسب های پوستی، ژل برای ماساژ دادن روی پوست یا جایگذاری مستقیم هورمون صورت می گیرد.
هورمون درمانی در درمان عوارض یائسگی مخصوصا گرگرفتگی و تعریق شبانه، بسیار موثر است. اما خود این روش نیز عوارضی دارد. مانند: حساسیت سینه ها، سردرد و خونریزی واژن و حتی می تواند در بعضی زنان دلیل لخته شدن خون و سرطان پستان نیز باشد.
هورمون درمانی برای زنانی که سرطان پستان دارند یا به احتمال زیاد به آن مبتلا می شوند توصیه نمی شود. انجام این روش باید حتما با نظر پزشک صورت گیرد.

 

گرگرفتگی و تعریق شبانه
روش های زیر می توانند برای درمان گرگرفتگی و تعریق شبانه بسیار مفید واقع شوند:
پوشیدن لباس های سبک
خنک نگه داشتن اتاق خواب در شب
دوش آب سرد یا نوشیدن نوشیدنی های خنک 
کاهش دادن استرس
پرهیز از محرک های آن مانند غذاهای تند، کافئین، مصرف سیگار و الکل
انجام ورزش روزانه و کاهش وزن درصورت داشتن اضافه وزن
اگر این عوارض به دفعات رخ دهند ممکن است پزشک برای شخص هورمون درمانی را تجویز کند. اگر به هردلیلی استفاده از این روش برای بیمار مقدور نباشد پزشک ممکن است برای بیمار دارو های مختلفی از جمله کلونیدین (دارویی برای فشار خون بالا) یا دارو های ضد افسردگی تجویز کند. این دارو ها می توانند عوارض ناخوشایندی ایجاد کنند. پس قبل از مصرف آن ها بهتر است درمورد فواید و ضرر های آن با پزشک صحبت شود.


تغییر در خلق و خوی
 اخلاق و خلق و خوی بعضی زنان ممکن است در هنگام یائسگی دستخوش تغییراتی شود. برای درمان آن روش های خود درمانی زیادی توصیه می شود. از جمله: استراحت و خواب کافی، ورزش روزانه و انجام فعالیت های آرامش بخش مانند یوگا و تای چی. روش های دیگری نیز برای درمان آن، مانند مصرف دارو و رفتاردرمانی شناختی (CBT) می توانند موثر باشند. رفتاردرمانی شناختی نوعی از روان درمانی است که از طریق صحبت کردن با بیمار صورت می گیرد و باعث کاهش تنش اضطراب در بیمار می شود.

 

کاهش میل جنسی
کاهش میل جنسی در هنگام یائسگی در زنان بسیار طبیعی است. برای درمان آن هورمون درمانی بسیار توصیه شده است ولی اگر به هر دلیل هورمون درمانی مفید واقع نشد می توان از مکمل های تستوسترون هم استفاده کرد. 
با اینکه تستوسترون یک هورمون درمانی جنسی مردانه است ولی می تواند در درمان کاهش میل جنسی در زنان بسیار موثر باشد. استفاده از این روش عوارضی نیز دارد. عوارض احتمالی آن عبارتند از: جوش و آکنه و رویش موی ناخواسته

 

خشکی واژن
معمولا پزشکان برای زنانی که در واژن خود در اثر یائسگی احساس خشکی، درد یا خارش دارند تزریق مستقیم استروژن به واژن را تجویز می کنند که بیمار می تواند آن را به صورت شیاف، کرم یا حلقه واژنی استفاده کند. هرکدام از این روش ها می توانند بدون هیچ خطری در کنار هورمون درمانی مورد استفاده گیرند. به طور معمول بیمار باید به طور مکرر از تزریق استروژن استفاده کند چرا که در صورت توقف، ممکن است عوارض بیماری دوباره برگردند. بیمار همچنین می تواند از روان کننده و مرطوب کننده های واژینال به جای یا به همراه تزریق استروژن استفاده کند.

 

پوکی استخوان
در اثر کمبود استروژن در بدن، بسیاری زنانی که یائسه اند دچار پوکی استخوان می شوند. 
با استفاده از روش های زیر می توان احتمال ابتلا به پوکی استخوان را کاهش داد. 
استفاده از هورمون درمانیهورمون درمانی در جلوگیری از پوکی استخوان نقش زیادی دارد، با این حال اثرات آن پس از توقف استفاده از آن از بین می رود و ماندگار نیست.
ورزش منظم – ورزش های مقاومتی و همراه وزنه.
رژیم غذایی سالم – رژیمی که حاوی مقدار زیادی میوه جات، سبزیجات و کلسیم باشد، مانند شیر کم چرب و ماست.
آفتاب گرفتن – رسیدن نور خورشید به پوست باعث تحریک شدن پوست و ساخت ویتامین D می شود که در قوی نگه داشتن استخوان ها نقس بسیاری دارد.
توقف مصرف سیگار و الکل
مصرف مکمل های حاوی کلسیم و ویتامین D – استفاده از این دو باید زیر نظر پزشک انجام شود.

درمان های مکمل و جایگزین
درمان های مکمل و جایگزین، مانند استفاده از گیاهان دارویی و یا هورمون های گیاهی توصیه نمی شود چرا که هنوز سلامت و تاثیر گذاری آن ها روی بیماران مشخص نشده است و حتی ممکن است بعضی از آن ها عوارضی نیز داشته باشند. درصورت تمایل به استفاده از روش های مکمل و جایگزین حتما باید با پزشک مشورت شود.

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

  • پادکست پزشکی
  • ۰
  • ۰

اختلال دو قطبی یا افسردگی دو قطبی، یکی از مشکلات شایع در جوامع امروزی است. متاسفانه آمارهای ابتلا به این اختلال در سال های اخیر رشد چشمگیری داشته است. امروز در این مطلب می خواهیم شما را با این بیماری و اختلال فراگیر آشنا کرده و علاوه بر معرفی علائم و علل این بیماری، راهکارهای درمان آن را نیز عنوان کنیم. 
 

اختلال دو قطبی چیست؟

شما که مشغول مطالعه این مقاله هستید، احتمالا پیش از این نیز نام اختلال یا افسردگی دو قطبی را شنیده اید. معمولا به اختلال دو قطبی، افسردگی شیدایی نیز گفته می شود. البته بهتر دانستیم در اینجا به طور مختصر شما را با این بیماری، نشانه ها و راه های درمان آشنا کنیم. 
به طور خلاصه فردی که به بیماری افسردگی دو قطبی دچار است، نوسانات شدید روحی و احساسی دارد. به این معنا که فردی که درست چند لحظه پیش بسیار شاد و خوشحال بود، در آن واحد تبدیل به یک فرد افسرده و رنجور می شود. البته به شرطی که دلیل بیرونی خاصی باعث این تغییر حالت نشود.
افسردگی و اختلال دو قطبی دارای 3 حالت رفتاری و روحی کلی می باشد:
حالت افسردگی و ناراحتی
حالت شیدایی و خوشحالی بیش از حد
حالت ترکیبی که فرد دارای احساس افسردگی است؛ اما در عین حال دچار بیقراری و فعالیت های شدید ناشی از حالت شیدایی نیز می باشد. 

 

دسته بندی های اختلال دو قطبی

به طور کلی اختلال دو قطبی شامل 4 دسته اصلی می شود که عبارتند از:
دو قطبی نوع 1: در این نوع اختلال یک دوره شیدایی وجود داشته که مدت زمان آن حدود 1 هفته بوده که ممکن است تا 3 ماه هم ادامه پیدا کند. 
دو قطبی نوع 2: در این نوع اختلال یک دوره افسردگی شدید وجود دارد که به شیدایی خفیف نیز مشهور است. 
دو قطبی با تناوب سریع: افرادی که به این نوع اختلال دچار هستند، در طول یکسال ممکن است چندین بار تغییر حالت داده و افسردگی شان از اختلال دو قطبی نوع 1 به نوع 2 تبدیل شود. البته شدت این نوع اختلال در بین بیماران کمتر است. 
اختلال اخلاقیات ادواری و چرخشی: در این حالت میزان تغییرات و اختلالات شدید نیست. اما مدت زمان تداوم بیماری طولانی تر می باشد. 

 

نشانه های افسردگی دو قطبی

از جمله نشانه های افسردگی شیدایی و افسردگی دو قطبی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
نشانه های افسردگی دو قطبی:
احساس افسردگی
حس غمگینی مداوم
نداشتن اعتماد به نفس
زودرنج شدن
افکار خودکشی
گریه بدون دلیل
لذت بخش نبودن کارهایی که پیش از این برای فرد لذت فراوانی داشت.
بی ارزشی
احساس گناه
تمرکز نداشتن
نداشتن قدرت تصمیم گیری
تفکر منفی
کم اشتهایی و کاهش وزن
یبوست
خستگی و بی حالی
اختلالات خواب
دوری از افراد
عدم تمایل به رابطه جنسی

نشانه های افسردگی شیدایی:
بسیار شاد و خوشحال
از شاخه ای به شاخه دیگر پریدن
ایده پردازی
احساس خود برتر بینی بسیار
نخوابیدن و بی خوابی 
افزایش تمایلات جنسی
انرژی بسیار زیاد
ایده های غیر واقعی و توهم آلود
پر جنب و جوش
صمیمیت فراوان
هزینه کردن زیاد
تصمیم گیری با عجله
سریع صحبت کردن

 

مهمترین علل ایجاد اختلال دو قطبی

دلایل مشخصی برای ابتلا به افسردگی دو قطبی در حال حاضر معرفی نشده اند. اما مهمترین علل ایجاد افسردگی دو قطبی که به طور تجربی به دست آمده است، شامل موارد زیر می شود:
اختلالات هورمونی
عوامل وراثتی و ژنتیکی
عوامل بیولوژیکی
مشکلات و آسیب های محیطی مانند تجاوز، کتک، بیماری و ...
البته به همین راحتی نمی توانیم درباره فرد بیمار و دلایل بروز اختلال دو قطبی در این فرد صحبت کنیم. فرد بیمار باید زیر نظر روانپزشک متخصص قرار گرفته و پس از بررسی های لازم، علت کشف و درمان شود.
 

راه های درمان افسردگی دو قطبی

پیش از هر چیزی شما را به انجام تست نشانه های افسردگی دو قطبی یا شیدایی دعوت می کنیم. در صورتی که شما به این اختلال دچار بودید می توانید از روش های زیر برای درمان استفاده کنید:
درمان افسردگی دو قطبی با کمک دارو های تثبیت کننده حالت
درمان به وسیله داروهای ضد افسردگی
درمان به وسیله داروهای ضد روانپریشی
روان درمانی با برگزاری جلسات مشاوره فردی یا گروهی
بستری 
البته این که دقیقا از چه روشی برای درمان استفاده می شود، موضوع مهمی است و تا حد زیادی به نوع اختلال و افسردگی دو قطبی و شدت آن بستگی دارد. معمولا بستری در بیمارستان یا مراکز روان درمانی، آخرین راه حل است و در مراحل ابتدایی توصیه نمی شود. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

  • پادکست پزشکی
  • ۰
  • ۰

از لحظه ای که متوجه می شوید که دیابت نوع دو دارید، با لیستی از کارها رو به رو خواهید شد که باید انجام آن ها رفته رفته برای شما عادی شود. کارهایی مثل قرار های ملاقات پزشکی، مصرف دارو، توقف مصرف سیگار، فعالیت فیزیکی بیشتر و داشتن رژیم غذایی مناسب، که انجام همه آنها باهم می تواند کمی سخت و طاقت فرسا بنظر بیاید. 
احتمالا "چه می توانم بخورم؟" از اولین سوال هایی باشد که می پرسید. با وجود اطلاعات زیادی که از پزشک، اطرافیان و منابع دیگر درمورد آن دریافت می کنید و خرافاتی که درمورد رژیم غذایی افراد دیابتی می شنوید، ممکن است هنوز نتوانید یک تصمیم قطعی در مورد برنامه غذاییتان بگیرید.
نمی توان به طور دقیق گفت که هر بیمار چه غذاهایی باید مصرف کند اما می توان گزینه هایی برای صبحانه، ناهار و شام ارائه کرد. از قبل برنامه ریختن برای رژیم غذایی می تواند قدری از استرس شما بکاهد و باعث شود احساس کنید بر اوضاع مسلط هستید.

 

برنامه غذایی افرادی مبتلا به دیابت نوع دو چیست؟

چیزی به نام برنامه ی جامع و خاص برای افراد مبتلا به دیابت نوع دو وجود ندارد! هیچ دو فرد دیابتی مثل هم نیستند پس رژیم غذایی، کفشی با یک سایز برای همه نیست و هر کس برنامه خاص خودش را دارد.
در گذشته، به افراد دیابتی نوع دو برنامه های غذایی داده می شد که شامل لیستی از غذاهایی بود که آنها نباید مصرف می کردند یا قند آن را حذف می کردند. اما امروزه توصیه ما این است که تا حد امکان غذا های سالم را انتخاب کنید و از غذاهای متفرقه به ندرت و میزان کمتر استفاده کنید. چون ما می دانیم که انتخاب غذا های سالم تر در مدیریت قند خون و کاهش خطر عوارض دیابت مانند بیماری های قلبی، سکته و انواعی خاص از سرطان ها، نقش زیادی دارد.
انتخاب ها و هدف های شما باید واقع بینانه و دست یافتنی باشند. این انتخاب ها، بسته به برنامه غذایی حال حاضر بیمار و برنامه غذایی هدف، برای همه متفاوت است. 
هنگامی که شما حمایت شوید احتمال بیشتری برای موفقیت در اهدافتان دارید. فرقی نمی کند که این حمایت از طرف تیم پزشکیتان، خانواده، دوستان یا افراد دیگر مبتلا به دیابت باشد. میلیون ها نفر در سراسر جهان در انتخاب برنامه غذاییشان مشکل دارند و شما در این موضوع تنها نیستید. 

 

برنامه های غذایی برای کاهش وزن

اگر اضافه وزن دارید، پیدا کردن راهی برای کاهش وزن، برای شما سود زیادی به دنبال دارد، چرا که می تواند به شما به طور همزمان در مدیریت قند، فشار و کلسترول خونتان کمک کند. همچنین شواهد قوی وجود دارد که کاهش وزن می تواند دیابت نوع دو را بهبود ببخشد.
روش های مختلفی برای کاهش وزن وجود دارد، مانند رژیم غذایی با کربوهیدرات (قند) کم، رژیم غذایی مدیترانه ای و رژیم های غذایی بسیار کم کالری.
هیچ کدام از این رژیم های غذایی، قابل ارائه در این مقاله نیستند چون ارائه برنامه دقیق در صورت مصرف غذا های مختلف بسیار چالش بر انگیز و مشکل است. به همین خاطر، بیشتر افرادی که از این برنامه های غذایی استفاده می کنند از محصولات غذایی که از نظر مواد مغذی کاملند به جای غذا استفاده می کنند. 
اگر قصد دارید از رژیم غذایی کم کالری استفاده کنید بهتر است ابتدا با پزشک خود مشورت کنید، مخصوصا اگر از دارو هایی مثل انسولین استفاده می کنید.

 

توصیه هایی برای صبحانه، ناهار و شام افراد مبتلا به دیابت نوع دو

دیابت شما را از لذت بردن از غذایتان باز نمی دارد، اما با دانستن چند ترفند و جایگزین ساده می توانید انتخاب های سالم تری داشته باشید و راحت تر برنامه ریزی کنید. حتی ممکن است این پیشنهاد ها با برنامه حال حاضر شما تفاوتی نداشته باشند و بدون جلب توجه زیاد و ایجاد تفاوت چندان،  شما را به سمت برنامه های سالم تر هدایت کنند. در اینجا برخی از این پیشنهاد ها برای صبحانه، ناهار و شام افراد دیابتی را ذکر می کنیم:

صبحانه
یه کاسه سیریال صبحانه سبوس دار با شیر، دو تکه نان تست سبوس دار با روغن زیتون و دیگر مخلفات، یک کاسه ماست طبیعی شیرین نشده و میوه، دو تکه آووکادو با تخم مرغ آبپز شده.

 ناهار
ساندویج ماهی تن یا مرغ با سالاد، پاستا به همراه سالاد، سوپ با یا بدون نان سبوس دار، یک تکه استیک ماهی تن یا سالمون با سالاد.

شام
لازانیا و سالاد، مرغ سرخ شده با سبزیجات (می توانید سیب زمینی هم به آن اضافه کنید)، گوشت گاو سرخ شده با یا بدون برنج، تورتیلای مرغ همراه با سالاد، ماهی و سبزیجات بت یا بدون رشته فرنگی.

 

آیا می توانم میوه مصرف کنم؟

بله حتما! میوه برای همه افراد (دیابتی و غیردیابتی) مفید است و شما نباید آن را کنار بگذارید چون حاوی قند است. بله میوه ها قند دارند، اما قند آن ها طبیعی است و با قند موجود در میوه ها با تمام قند های افزوده شده به شکلات ها، بیسکویت ها، آبمیوه ها و... متفاوت است.
از جمله چیز هایی که افراد مبتلا به دیابت نوع دو باید از آن ها بپرهیزند غذا هایی با برچسب "مخصوص افراد دیابتی"، گوشت قرمز، گوشت فرآوری شده و کربوهیدارات (قند) های بیش از حد فراوری شده ماند نان سفید می باشد. کاهش مصرف این غذا ها منجر به کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی می شود. 

 

آیا می توانم بین وعده های اصلی، میان وعده هم داشته باشم؟

افراد دیابتی نوع دو معمولا در مورد هیپوگلیسمی یا همان کاهش شدید قند خون زیاد می شنوند و این طور فکر می کنند که برای جلوگیری از این حالت مصرف میان وعده بهترین گزینه است در حالی که این موضوع برای همه صادق نیست.
درصورتی که برای دیابت  دارویی مصرف نمی کنید نیازی به میان وعده ندارید، اما اگر از داروی هایی مانند انسولین استفاده می کنید که شما را در معرض خطر هیپوگلیسمی قرار می دهد، شما به میان وعده نیاز پیدا می کنید. 
در کل مصرف میان وعده ها کنترل وزن را سخت تر می کنند، که در کنترل دیابت بسیار مهم است و نقش کلیدی دارد. بنابراین اگر می خواهید میان مصرف کنید سعی کنید از گزینه های سالم تری استفاده کنید.

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

  • پادکست پزشکی
  • ۰
  • ۰

از زمانی که دیابت در شما تشخیص داده می شود شما به احتمال زیاد با لیست جدیدی از کار ها رو به رو خواهید شد که باید در گذر زمان، انجام آن ها برای شما عادی شود. تزریق، آزمایش دادن، مراقبت دائم و داشتن رژیم غذایی متعادل و سالم. تعجبی ندارد که انجام این کاراها به طور مداوم می تواند بسیار خسته کننده و تشویش زا باشد.
احتمالا اولین سوال شما این باشد که "چه باید بخورم؟" با این که پزشک شما و دیگر افراد اطلاعات زیادی در این زمینه در اختیار شما می گذارند شما هنوز ممکن است در مورد جواب این سوال دودل و نامطمئن باشید. چون در مورد نحوه تغذیه و نوع رژیم افراد دیابتی خرافات زیادی هست! پس اگر به تازگی دیابت در شما تشخیص داده شده است و مطمئن نیستید که چه چیزهایی می توانید میل کنید و چه چیز هایی را نمیتوانید، این ها چیز هایی هستند که لازم است بدانید.

 

من به تازگی دچار دیابت نوع یک شده ام، چه چیز هایی می توانم بخورم؟

جواب یک کلمه است! همه چیز! شاید باورش کمی سخت باشد ولی افرادی که دیابت نوع یک دارند بدون هیچ مشکلی می توانند هر نوع غذایی میل کنند. در گذشته، بخاطر دردسترس نبودن انسولین کافی و سختگیرانه بودن نوع درمان، به افراد برنامه های غذایی سخت و دقیق داده می شد که اجرای آنها بسیار دشوار بود. اما امروزه با پیشرفت درمان دیابت، روش های درمان انعطاف پذیرتر شده اند و دیگر خبری از باید ها و نباید ها نیست. روش امروزی درمان این است: مقدار انسولین کافی به علاوه یک برنامه غذایی پر میوه و سبزیجاتی که برای همه تجویز می شود.
 

در دیابت نوع یک آیا چیزی هست که باید از خوردن آن پرهیز کنم؟

مطمئنا قبل از اینکه دیابت در شما تشخیص داده شود، عطش های غیر قابل وصفی را تجربه کرده اید. بهتر است از نوشیدنی های پرشکر و آبمیوه ها برای فرونشاندن این عطش استفاده نکنید چرا که آن ها می توانند میزان قند خون را سریعا بالا ببرند. برا همین است که افرادی قند خون کمی دارند معمولا از این نوشیدنی ها برای برگرداندن میزان قند به حالت عادی استفاده می کنند. به جای آن می توانید آب یا نوشیدنی های بدون قند و رژیمی بنوشید. نوشیدن چای و قهوه نیز مانعی ندارد و مشکلی ایجاد نمی کند.
از غذا هایی که برچسب "مخصوص افراد دیابتی" دارند بپرهیزید. این غذاها میزان کالری و چربی مشابه دارند و می توانند روی میزان قند خون شما تاثیر داشته باشند. آنها معمولا کمی گرانتر هستند و اثر ضد ییوست روی بدن دارند. همان غذاهایی که به طور معمول میل می کنید مناسبند. اگر می خواهید تنوع ایجاد کنید سعی کنید از غذا های مناسب استفاده کنید و میزان آن را حتما در نظر داشته باشید.

 

در دیابت نوع یک آیا چیزی هست که من حتما باید میل کنم؟

توصیه می شود که حتما مقداری قند در برنامه غذایی خود بنگنجانید. چون بدون آن ممکن است میزان قند خون شما در اثر رژیم بدون قند، افت شدیدی کند و مشکلاتی ایجاد کند.
منابع سالم قند عبارتند از: میوه و سبزیجات، حبوبات، نان سبوس دار و غذا های پرنشاسته، به ویژه آن هایی که قند، نمک و چربی اشباع شده ندارند.
اگر از رژیم انسولینی دو روز یکبار استفاده می کنید بسیار مهم است که غذای خود را دقیقا سر وقت و در یک زمان میل کنید. اما اگر از رژیم انسولینی پایه استفاده می کنید زمان خوردن غذا اهمیت چندانی ندارد و فقط توصیه شده که تزریق انسولین را قبل، در هنگام یا بعد از غذا خوردن انجام دهید.

 

برای صبحانه، نهار و شام چه چیز هایی بهتر است بخورم؟

در حالت عادی چه چیز هایی میل می کنید؟ اگر جواب شما حاوی مقداری قند در هر وعده باشد دیگر نیازی به فکر کردن به غذای خاصی ندارید. فقط سعی کنید سالم ترین غذاهای ممکن را تهیه کرده و میل کنید. اگر هنوز تصمیم نگرفته اید می توانید از این ها انتخاب کنید:
صبحانه
یک کاسه سیریال صبحانه به همراه شیر، نان تست سبوس دار بهمراه مربا، ماست و میوه
نهار
ساندویچ سالاد مرغ، یک بشقاب سالاد کوچک،یک بشقاب سوپ به همراه یک تکه نان و میوه
شام
لازانیا و سالاد، مرغ سرخ شده به همراه سیب زمینی و سبزیجات،گوشت سرخ کرده و برنج به همراه سبزیجات، ماهی و رشته فرنگی، برنج و خورشت

چه میان وعده هایی نیاز است که بخورم؟
بیشتر اوقات، برای بالا نگه داشتن قند خون باید در بین وعده های اصلی، میان وعده هم مصرف کنید. سالم ترین میان وعده ها عبارتند از: میوه جات، کیک برنجی، بسکویت و...

 

برای افراد مبتلا به دیابت نوع یک در طولانی مدت چه چیز هایی توصیه می شود؟

کربوهیدرات (قند)
تحقیق و جست وجوی بیشتر در این زمینه به شما کمک می کند تا درک بهتری از چگونگی مدیریت قندی که می خورید و انسولینی که مصرف می کنید، داشته باشید و بتوانید قند خون خود را بهتر کنترل کنید. این کار شاید در ابتدا کمی وقت گیر باشد ولی در طولانی مدت آسانتر می شود.
اگر یک مقدار ثابت از انسولین را دو روز یک بار مصرف می کنید، شاید بهتر این باشد که در برنامه غذایی خود مقدار اصولی و منطقی از قند را قرار دهید و سعی کنید میزان قند ثابتی مصرف کنید و غذای خود را روزانه در یک زمان ثابت میل کنید. مصرف قند بیش از حد باعث بالا رفتن قند خون، و مصرف قند کمتر از حد معمول باعث کاهش زیاد قند خون می شود. پس لازم است تعادل بین این دو برقرار شود.
اگر از رژیم پایه استفاده می کنید می توانید در مصرف انسولین و خوردن غذا انعطاف پذیرتر عمل کنید. بیشتر افرادی که از این رژیم استفاده می کنند قند مصرفی خود را حساب کرده و سپس انسولین مورد نیاز را نسبت به آن حساب کرده و مصرف می کنند. مقدار انسولین بسته به قند مصرفی و دیگر عوامل تغییر می کند. این رژیم میتواند انعطاف پذیری بیشتری در انتخاب غذا و زمان میل کردن غذا بدون نگرانی در مورد قند خون، به افراد بدهد.

 

رژیم سالم دیابت نوع یک

برای افراد دیابتی نوع یک داشتن یک برنامه غذایی متعادل و سالم بسیار مهم است. جدای از مدیریت قند خون و انسولین، افراد دیابتی نوع یک، انتخاب های غذایی سالم تری می کنند که میزان چربی اشباع و نمک مقدار کمتر داشته باشند. این انتخاب ها به کنترل چربی و فشار خون و رسیدن به وزن مناسب کمک می کنند. برنامه غذایی مناسب به نوبه خود نیز می تواند در کاهش عوارض دیابت مانند بیماری های قلبی و سکته کمک شایانی کند.
 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

  • پادکست پزشکی
  • ۰
  • ۰

دوره آشنایی قبل از ازدواج، دوره بسیار حساسی برای دو طرف رابطه عاطفی می باشد. در این دوران معمولا آگاهی کم نسبت به آموزش های برقراری ارتباط، شدت رابطه احساسی بین دو جنس مخالف افزایش پیدا می کند که این موضوع می تواند نتایج منفی برای ارتباط زن و مرد پس از ازدواج داشته باشد. اما استفاده از مشاوره پیش از ازدواج این مشکل را تا حدودی حل کرده و به دو طرف کمک می کند تا دید عمیق تری نسبت به یکدیگر داشته باشند. البته که زمان مراجعه به مشاور ازدواج نیز بسیار مهم می باشد. 
 

هدف اصلی مشاوره پیش از ازدواج چیست؟

مشاور ازدواج اهداف مختلفی را دنبال می کند. این اهداف اغلب در جهت کمک به زوجین برای آشنایی بیشتر با یکدیگر و به طور کلی با جنس مخالف می باشد. 
اما مشاوره پیش از ازدواج عموما سه هدف اصلی را دنبال می کند:

  • کمک به رسیدن دو طرف به یک شناخت مناسب از یکدیگر و بررسی هم کف بودن زن و مرد از هر نظر
  • بررسی مهارت های دو طرف برای شروع یک رابطه و آموزش مهارت های زندگی به زوجین
  • بررسی آمادگی دو طرف برای ازدواج بر اساس ملاک های بلوغ مختلف

با این حساب می بینید که مراجعه به مشاور یا حتی انجام تست روانشناسی آنلاین ازدواج، پیش از ازدواج و عقد ضرورت دارد و توصیه می شود که همه دختران و پسران پیش از انجام عقد از مشاوره پیش از ازدواج استفاده نمایند. شما در مشاور ازدواج می توانید با احساسات، حساسیت های اخلاقی، خط قرمزها، ملاک های ازدواج خود و طرف مقابل تان آشنا شده و اصلی ترین مهارت های زندگی مشترک را فرا گیرید. 
 

مشاوره قبل از ازدواج چگونه انجام می شود؟

متاسفانه اغلب مردم ما به مشاوره اعتقادی ندارند. به همین سبب با نحوه مشاوره و به خصوص نحوه مشاوره پیش از ازدواج نیز آشنایی ندارند. مشاوره قبل از ازدواج شامل بخش های مختلفی می شود که مدیریت آن توسط مشاور بوده و مشاوره در چند جلسه انجام می شود. در ابتدا دو طرف به صورت جدا با مشاور صحبت می کنند و در این مرحله مشاور سعی می کند تا با دغدغه های اصلی، خواسته ها، نیازها، مهارت های زندگی، ویژگی ها و تیپ شخصیتی دو طرف آشنا شود. پس از مشاوره انفرادی ممکن است، از شما خواسته شود تا پرسش نامه ها و تست های روانشناسی را پر کنید. این کار نیز به شناخت درست تر شما کمک می کند. در مراحل بعدی مشاوره، جلسات به صورت دو نفره و با حضور هر دو زوج انجام می شود. در اینجا مشاور سعی می کند تا نتایج بررسی های خود در مورد شباهت ها و تفاوت های دو طرف را به آن ها بشناساند. در این شرایط دختر و پسر به یک شناخت عمیق تر نسبت به یکدیگر می رسند. البته در صورت وجود تفاوت ها، به راحتی نمی توان گفت که این رابطه با شکست مواجه شده است. اگر تفاوت ها عمیق و ریشه ای نباشد و دو طرف سازگاری نسبت به هم داشته باشند، با کمک مهارت هایی می توان درک تفاوت ها را برای دو طرف روشن کرد. 
 

زمان مناسب برای انجام مشاوره ازدواج

این که در واقع چه زمانی را باید برای انجام مشاوره پیش از ازدواج انتخاب کنیم، موضوع بسیار با اهمیتی است. معمولا گفته می شود، پس از آشنایی کلی با طرف مقابل و پس از 3 الی 5 بار قرار ملاقات، بهتر است برای شناخت دقیق تر و کسب راهنمایی های لازم به یک مشاور مراجعه نمایید. به این موضوع توجه داشته باشید که مراجعه دیرهنگام به مشاور، می تواند از میزان تاثیرگذاری وقت مشاوره بکاهد. اگر رابطه عاطفی شما بدون مراجعه به مشاور، شدت پیدا کند و این رابطه عاطفی بدون در نظر داشتن تفاوت ها ایجاد شود، در آینده می تواند خطرناک باشد. مضاف بر این که مراجعه به مشاور هم نمی تواند دردی دوا کند. در این شرایط معمولا دو طرف بدی ها و نقاط منفی یکدیگر را نمی بینند و راهنمایی اطرافیان و مشاور نمی تواند کمک چندانی به شروع رابطه احساسی آن ها بکند. پس حتما سعی کنید در بهترین زمان ممکن به یک مشاور خوب مراجعه نمایید. 
 

آیا مشاوره بعد از ازدواج برای تداوم و بهبود رابطه نیاز است؟

درباره مشاوره بعد از ازدواج صحبت های بسیاری وجود دارد. بر اساس جامعه امروزی ایران، اقدام به انجام این کار به نظر کار درستی می آید. یادگیری آموزش ها و مهارت های ازدواج و همسرداری از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. لذا توصیه می شود، هر چند وقت یک بار برای بهبود رابطه خود با همسرتان از مشاوره های تخصصی کمک بگیرید. البته وقت گذاشتن برای همسر، جهت بهبود رابطه و رفع نیازهای متقابل یک امر طبیعی و البته یک روش عالی برای بهبود رابطه می باشد. در هر صورت در هر نقطه از زندگی مشترک می توانید برای رفع مشکلات خود، از مشاوره های تخصصی و معتبر استفاده کنید. 
 

نکات مهم در خصوص استفاده از مشاوره ازدواج

در ارتباط با مشاوره پیش از ازدواج به این نکات توجه داشته باشید:
مشاوره ازدواج نمی تواند تمام سوالات و نیازهای شما را پاسخ دهد.
شما به صورت مستقل نیز می توانید به مشاور ازدواج مراجعه کنید. 
مدت زمان مشاوره آنقدر زیاد نیست که در یک جلسه بتوانید نتایج کاملی دریافت کرده و بر آن اساس تصمیم گیری کنید. 
شاید صحبت درباره تمام خواسته ها یا دغدغه های تان با یک مشاور سخت باشد. اما باید توجه داشته باشید که شما می خواهید چندین سال با همسرتان زندگی کنید و پرسیدن سوالاتی که مطرح کردنشان برایتان دشوار است، ضرورت دارد.
همواره صادق باشید تا به نتیجه درستی دست پیدا کنید. 
با ملاک ها، ارزش ها و اعتقادات خود روراست باشید. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

  • پادکست پزشکی
  • ۰
  • ۰

افسردگی در جوانان، در طول سالیان اخیر به یک امر شایع تبدیل شده است. همه روزه جوانان بسیاری بنا به دلایل مختلف از تمرکز روی اهداف شان دست کشیده و نسبت به آینده بدبین و ناامید می شوند. افسردگی در جوانان به نسبت دیگر انواع افسردگی شایع تر می باشد؛ چرا که بخش زیادی از جمعیت کشور را جوانان تشکیل می دهند. 
 
همه چیز درباره افسردگی در جوانان
افراد بسیاری همه ساله در معرض ابتلا به افسردگی های خفیف تا شدید هستند. یکی از اقشار مهم جامعه که به خصوص در جامعه ایرانی بیشتر از سایر جوامع در معرض خطر افسردگی است، قشر جوان جامعه ایرانی می باشد. متاسفانه مسائل و مشکلات محیطی کشور از یک سو و مشکلات روحی و روانی یک جوان از سوی دیگر دست به دست هم داده اند تا این قشر پویا و فعال جامعه را در تنگنای ابتلا به افسردگی قرار دهند. البته عوامل موثر در بروز نشانه های افسردگی جوانان بسیار متنوع و زیاد هستند و پرداختن به هر یک از آن ها به بحث دقیق نیاز خواهد داشت. اما ما در این جا می خواهیم تا مهمترین عوامل بروز نشانه های افسردگی شدید در جوانان را به شما معرفی کرده و بهترین راهکارهای همیاری و درمان افسردگی جوانی را به شما معرفی نماییم. در ادامه این مطلب دقیق تر با علائم و نشانه های افسردگی در جوانان آشنا خواهید شد. 

 

نشانه های افسردگی جوانان
نشانه های افسردگی جوانان شباهت بسیار زیادی با نشانه های افسردگی بزرگسالان دارد. البته تفاوت هایی نیز در این مورد خاص وجود دارد که باید به آن ها توجه ویژه شود. 
مهمترین نشانه های انسان افسرده عبارت است از: 
انزوا و گوشه نشینی
ترس از اجتماع
انفعال و عدم انجام یک کار مفید
ناامیدی نسبت به آینده ( به ویژه در بحث ازدواج و فرصت های شغلی)
ترس از بحران 30 سالگی
احساس بی ارزشی
احساس ناتوانی و عجز
مقایسه خود با هم سن و سالان و دوستان
ترس از پیری و از دست دادن سلامتی 
افکار منفی
افکار خودکشی
عدم پیوستگی در کارها
خستگی زود هنگام
بی انگیزگی

 

عامل اصلی بروز علامت های افسردگی چیست؟
افسردگی از هر نوعی که باشد، معمولا با یک اتفاق ناگوار وحشتناک ممکن است آغاز شود. البته این تنها یک حالت است. در افسردگی جوانان ، این موضوع می تواند تفاوت هایی نیز داشته باشد. چرا که علل بروز افسردگی در جوانان بسیار متنوع است. یکی از مهمترین علل های افسردگی این قشر، مشکل بیکاری و افسردگی شغلی است. این موضوع می تواند فرد را نسبت به ازدواج نیز سرد کرده و انگیزه های ازدواج را نیز از او بگیرد. دلیل دیگری که می تواند یک جوان شاداب را از پای درآورد و به یک فرد افسرده تبدیل کند، می تواند شکست یک رابطه عاطفی باشد. از دست دادن یک عزیز، نزدیک شدن به بحران 30 سالگی، به اتمام نرساندن اهداف تعیین شده و .... از جمله دلایل بروز افسردگی در جوانان است. اگر دلایل اصلی بروز افسردگی جوانان برای ما مشخص باشد، ما خیلی راحت تر می توانیم به درمان افسردگی در جوانان بپردازیم. بر اساس عامل بروز افسردگی می توانیم از بهترین راههای درمان افسردگی جوانان کمک بگیریم و به یاری این قشر جامعه بشتابیم. 

 

چگونه با نشانه های افسرده شدن در جوانان برخورد کنیم؟
مواجهه اشتباه با اولین نشانه های افسردگی در جوانان، متاسفانه عواقب ناگواری را به دنبال دارد. از آن گذشته نداشتن اطلاعات و آگاهی لازم در این زمینه کار را بدتر نیز می کند. اما کاری که شما به عنوان دوستان و اطرافیان یک فرد افسرده می بایست بکنید، این است که یک فضای آرام و گرم و صمیمی را برای وی ایجاد کنید. داشتن حس اعتماد یکی از مهمترین نکاتی است که در دوران افسردگی می تواند چاره ساز باشد. اگر با روش های کنترل و درمان افسردگی آشنایی ندارید، توصیه می کنیم در اولین اقدام فرد افسرده را به نزد روانپزشک یا روانشناس ببرید. قطعا توصیه های پزشکی و درمانی در این مورد علاوه بر آگاهی بخشی به بیمار و خانواده، می تواند به درمان افسردگی جوانان نیز کمک شایانی بکند. سعی کنید به صحبت های بیمار گوش کنید و کمتر به سرزنش یا دادن راه چاره بیندیشید. شرایطی را فراهم آورید تا احساس انگیزش و برانگیختگی در بیمار جوشش پیدا کرده و به آینده امیدوار شود. 

 

راه های غلبه بر افسردگی در جوانان
درمان افسردگی در جوانان، با روش های گوناگونی انجام می شود. روش های روان درمانی و استفاده از طب سنتی از جمله راهکارهای معروف برای درمان افسردگی در جوانان می باشد. اما اینکه درمان افسردگی چقدر زمان میبرد، نکته ای است که به سادگی نمی توان درباره آن اظهار نظر کرد. اما نوع روش درمانی می تواند در طول مدت زمان درمان افسردگی تاثیر گذار باشد. از جمله روش های معروف برای درمان افسردگی می توان به روش های روان درمانی و استفاده از مشاوره، استفاده از داروهای ضد افسردگی، استفاده از داروهای گیاهی و ... اشاره کرد. علاوه بر این ها راهکارهای زیر نیز می تواند برای کنترل افسردگی مفید باشند:
ورزش و تحرک را فراموش نکنید. 
انجام یک کار مفید در جهت اهداف تان
توجه به تغذیه
توجه به کیفیت خواب
مکاشفه و مراقبه 
مثبت اندیشی
تمرکز روی اهداف 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

  • پادکست پزشکی
  • ۰
  • ۰

اگر شما هم برای اولین بار است که بارداری و مادر شدن را تجربه می کنید، شاید با استرس ها و نگرانی هایی مواجه شوید. همه ما برای اولین تجربه مان دچار استرس می شویم. اما این استرس در چه اندازه ای خطرساز نیست و نمی تواند مشکلی به وجود آورد؟ برای پاسخ به این سوال و دیگر سوالات در خصوص استرس در بارداری با ما همراه باشید. 
 

استرس در بارداری؛ مشکل اغلب زنان باردار
دوران بارداری، یکی از مهمترین و در عین حال حساس ترین بخش های زندگی یک زن است. در این 9 ماه شما ممکن است با چالش ها و استرس های مختلفی مواجه شوید. مهمترین کاری که باید در دوران حاملگی انجام دهید، حفظ آرامش و کنترل استرس تان است. البته خانواده و همسر در این مورد نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند. اگر شما نسبت به این موضوع آگاهی داشته باشید که دلیل استرس تان به چه جهت است، راحت تر می توانید آن را کنترل و درمان کنید. به همین سبب توصیه می کنیم، در صورت بروز استرس های حاد در دوران بارداری، حتما این موضوع را با پزشک معالج، روانشناس و خانواده در میان بگذارید. در برخی موارد وجود استرس و تنش های بیش از حد مادر در دوران بارداری می تواند روی سلامت جسمانی جنین و البته خود مادر تاثیر منفی داشته باشد. از این رو توجه به این نکته ضروری بوده و می بایست آن را جدی بگیرید. البته ناگفته نماند، اضطراب در خصوص زایمان، سلامتی جنین و دیگر مسائل همواره وجود دارد. اما زمانی که این اضطراب شدت پیدا کند؛ به طوری که روی روال عادی زندگی تان تاثیر بگذارد، در این شرایط باید به آن توجه اکید داشته باشید. 

 

مهمترین استرس های زنان در دوران بارداری کدامند؟
همانگونه که گفتیم اگر شما بدانید دقیقا علت استرس در بارداری چیست، راحت تر می توانید با آن کنار آمده و در صورت نیاز درصدد درمان آن برآیید. از این رو در این بخش قصد داریم تا شما را با مهمترین اضطراب های زنان در دوران بارداری آشنا کنیم. 
احساس نگرانی درباره تجربه اول بارداری و مشکلاتی که ممکن است با آن مواجه شوند.
نگرانی درباره سلامت جنین و رشد مناسب آن در دوران بارداری
نگرانی و استرس در بارداری در خصوص آینده فرزند (از حیث تربیتی، شرایط اقتصادی و ...)
نگرانی در خصوص کم تجربگی
اضطراب های ناگهانی که با یک اتفاق ناگوار حادث می شوند مانند مرگ یکی از عزیزان، بیماری و ...
وجود استرس در بارداری با افکار منفی درباره زایمان و درد آن
استرس درباره از دست دادن فرم ایده آل بدن و مشکلات پس از بارداری

 

عوارض استرس در بارداری برای مادر و جنین
متاسفانه وجود استرس در بارداری می تواند خطرات بسیاری برای جنین و مادر داشته باشد. اگر استرس حاملگی در ماه های اول بارداری اتفاق بیفتد، خطرات آن برای مادر و نوزاد بیشتر نیز خواهد بود. یکی از عوارض داشتن اضطراب و استرس بیش از اندازه در دوران بارداری، زایمان زودرس می باشد. متاسفانه در این شرایط نوزاد با وزن بسیار کم متولد می شود و این شرایط خود می تواند باعث بروز مشکلات فراوان دیگری برای نوزاد شود. استرس در بارداری می تواند روی رشد جنین در شکم مادر نیز تاثیر گذاشته و تکامل و رشد ذهنی نوزاد پس از تولد دچار مشکل شود. معمولا این قبیل نوزادان با اختلالات روحی و روانی بی شماری مواجه می شوند. گذشته از این ها وجود استرس در دوران حاملگی می تواند برای مادر نیز خطرساز شود. مادرانی که در این دوران دچار اضطراب می شوند، معمولا وضعیت تغذیه مناسبی ندارند و با ضعف و کاهش فشار خون مواجه می شوند که البته در نهایت روی نوزادشان نیز اثرات بدی خواهد داشت. 

 

عوامل خطرساز برای بروز استرس در بارداری
از جمله عوامل موثر در بروز استرس و اضطراب در دوران بارداری می توان به موارد زیر اشاره کرد:
سابقه استرس و اضطراب
سابقه افسردگی حین بارداری و پس از زایمان
وجود تنش و موقعیت های استرس زا در خانه
بارداری ناخواسته
بارداری اول
نداشتن آمادگی مالی و اقتصادی برای فرزند آوری
سن پایین
مشکلات عاطفی با همسر
بروز بیماری حین بارداری
اتفاقات ناگهانی و ناگوار حین بارداری

 

چگونه استرس در بارداری را کنترل کنیم؟
حال این سوال ایجاد می شود که آیا راه حلی برای کنترل و درمان استرس بارداری وجود دارد؟ مهمترین راهکاری که می تواند به عنوان یک روش پیشگیرانه نیز محسوب شود، کسب اطلاعات لازم درباره مراحل بارداری و آگاهی بخشی به مادر در این مورد می باشد. در شرایطی که شما با علم کامل، اقدام به بارداری کنید، استرس و اضطراب تان تا حد زیادی کاهش می یابد. همانطور که می دانید، علت بسیاری از اضطراب های ما از نا آگاهی و دانش کم می باشد. گذشته از این ها همسر نقش بسیار پررنگی در ایجاد آرامش برای مادر و فرزندش را دارد. اگر شرایط محیط زندگی به دور از هر گونه تنش و نا آرامی برای مادر باشد، امکان بروز اضطراب و استرس نیز کاهش پیدا خواهد کرد. 

 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

  • پادکست پزشکی
  • ۰
  • ۰

فراموشی معضلی است که امروزه تقریبا گریبان گیر اکثر افراد شده است. البته فراموشی خفیف که به صورت لحظه ای اتفاق می افتد، معمولا امری عادی تلقی شده و جای هیچ گونه نگرانی در این مورد وجود ندارد. برای رفع فراموشی و تقویت حافظه، روش های روانشناسی و سنتی متنوعی وجود دارد. شما در این مطلب می توانید با مهمترین شیوه های تقویت  و بهبود حافظه آشنا شوید. 

 

شما هم تاکنون با مشکل فراموشی مواجه شده اید؟
ما انسان ها در طول روز معمولا با مشکل فراموشی مواجه می شویم. گاهی اوقات بنا به دلایل مختلف این فراموشی کوتاه مدت می تواند جای خود را به فراموشی های عمیق تر دهد و خوب این موضوع بسیار ناخوشایند است. از این رو توجه به نکات مهم در مورد فراموشی و تقویت حافظه می تواند به شما کمک کند تا با این بیماری مقابله کنید. البته در صورتی که گاهی در طول روز با فراموشی و حواس پرتی مواجه می شوید، جای نگرانی وجود ندارد. این موضوع چندان نگران کننده نیست و به خاطر دلایل مختلف از جمله مشغله زیاد، فرد می تواند با مشکل فراموشی کوتاه مدت و موقتی رو به رو شود. هرچند که شما در این مورد خاص نیز می توانید دست به کار شوید؛ اما نیاز به درمان خاصی وجود ندارد. البته ما در این مطلب قصد داریم تا شما را با بهترین روش های درمان فراموشی و تقویت حافظه آشنا کنیم. 

 

علل فراموشی چیست؟
برای بروز فراموشی لحظه ای و ناگهانی در فرد، دلایل متعددی را می توان برشمرد. بخشی از این عوامل محیطی بوده و بخشی نیز ناشی از بیماری های مختلف می باشند. از جمله مهمترین دلایل فراموشی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • مصرف برخی داروهای خاص، مانند داروهای ضد استرس، داروهای ضد افسردگی، داروهای خواب آورد و ....
  • بیماری تیروئید: در مواقعی که تیروئید کم تر از حالت معمول، هورمون تولید می کند، فعالیت های بدن شما کند تر شده و شما احساس خستگی، افسردگی و خواب آلودگی می کنید. این موضوع باعث می شود که در مواردی دچار فراموشی های لحظه ای نیز شوید. 
  • تومور مغزی
  • سکته مغزی: این مورد بسیار خطرناک است و حتی در مواردی می تواند باعث از دست دادن حافظه بلند مدت شود. 
  • ضربه به سر
  • بیماری یا اختلال « یاد زدودگی» که باعث فراموشی ناگهانی در فرد می شود. 
  • کمبود ویتامین B12 در بدن
  • افسردگی

تقویت حافظه در طب سنتی
همانطور که می دانید تغذیه مناسب در بهبود حافظه و تقویت حافظه نقش بسزایی دارد. در طب سنتی نیز خوردن برخی مواد غذایی برای بهبود کارکرد مغز بسیار توصیه شده است. در این بخش سعی داریم تا شما را با این مواد مفید آشنا کنیم. 
عسل
مویز
کندر
خیسانده گل بنفشه
پنیرک
گل ختمی
آویشن
اسطوخودوس
انجیر
اکلیل کوهی
بادام
جین سینگ
خردل
پسته
سعد کوفی
البته بهتر است پیش از استفاده از گیاهان دارویی درباره خواص هر یک مطالعه دقیق صورت پذیرد. معمولا گفته می شود که علت فراموشی در یک فرد عادی  می تواند به صورت سرد مزاجی یا برعکس گرمی باشد. در هر یک از این شرایط از مواد غذایی یا گیاهی خاصی برای رفع فراموشی استفاده می گردد. 

 

راهکارهایی برای فراموشی و تقویت حافظه
اما راهکارهای عملی نیز برای تقویت حافظه وجود دارد که شما می توانید به راحتی آن ها را به کار بگیرید. 
ذهنتان را بیکار نگذارید! کار کشیدن از مغز باعث تقویت بیشتر آن می شود.
سعی کنید یک مهارت جدید را بیاموزید.
سعی کنید چیزی را که متوجه شده اید، به دوستتان بیاموزید. 
انجام دادن مداوم کارهای تکراری می تواند از فراموشی جلوگیری کند.
ورزش کردن را هیچگاه فراموش نکنید. 
به تغذیه تان توجه داشته باشید. 
اگر می خواهید مطلبی را به خاطر بسپارید، باید روی موضوعی که مطالعه می کنید، تمرکز کافی داشته باشید. در این شرایط حافظه تان بهتر یاری تان می کند. 
مدت مطالعه تان را کاهش داده و تکرار آن را افزایش دهید. 
دسته بندی موضوعات در ذهن، کمک می کند تا آن ها را راحت تر به یاد بیاورید. 
تجسم کردن اطلاعات نیز روش دیگری است که قدرت حافظه را بهبود می بخشد. 
سعی کنید یک پیوند و ارتباط بین اطلاعات مختلف که در حافظه دارید، برقرار سازید. 
به زمان و مدت خواب تان توجه کنید. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

  • پادکست پزشکی
  • ۰
  • ۰

مقدمه:

شما هم کودکی دارید که مدتی است منزوی شده و برقراری ارتباط با او دشوار است؟ کودک تان در مدرسه نمی تواند به خوبی تمرکز کند و چیزی او را آزار می دهد؟ آیا فرزند شما هم حساس شده و با کوچکترین حرف گریه کرده و ناراحت می شود؟ اگر کودک شما چنین مشکلاتی دارد، احتمال بروز بیماری افسردگی در کودکان برای فرزند شما وجود داشته و توصیه می کنیم، در اسرع وقت با یک مشاور در تماس باشید. 

 

آیا افسردگی در کودکان وجود دارد؟
وقتی سخن از افسردگی در کودکان به میان می آید، بسیاری از افراد تعجب می کنند. شاید اصلی ترین دلیل این شگفتی، در نوع رفتارهای کودکان باشد. ما اغلب بچه ها را پر جنب و جوش و شاد و سرحال می بینیم و این موارد با نشانه های کودکان افسرده، کاملا در تضاد می باشد. البته آمارها نشان می دهد که تعداد کمی از کودکان دچار افسردگی می شوند و بروز نشانه های افسردگی خفیف می باشد. اما براستی کودکان هم دچار افسردگی می شوند؟ مهمترین نشانه های اختلال افسردگی کودکان چیست؟ 
بله کودکان نیز به مانند جوانان و بزرگسالان و دیگر اقشار جامعه در معرض ابتلا به افسردگی های خفیف تا شدید هستند. البته متاسفانه بروز افسردگی کودکان به سختی تشخیص داده می شود. دلیل این موضوع کاملا مشخص است. معمولا کودکان با افسردگی و نشانه های آن آشنایی ندارند و تشخیص این بیماری توسط خودشان کار دشواری است. در این شرایط یک خانواده آگاه و همدل می تواند ناجی خوبی برای کودک باشد. 

 

علائم و نشانه های افسردگی کودکان
وجود علائم و نشانه های افسردگی در کودک به ما این کمک را می کند که این بیماری را راحت تر تشخیص داده و آن را درمان کنیم. 
از جمله نشانه های کودک افسرده:
دوری از خانواده و دوستان و عدم تمایل به شرکت در مجالس خانوادگی
بدخلقی و ناسازگاری
مشکلات اضافه وزن و یا حتی کمبود وزن
اختلال در خواب
فکر کردن به افکار منفی و موضوعات منفی
گریه زیاد
عدم ابراز احساسات
کم حرفی
انزوا
عصبانیت شدید
پرخاشگری
انجام رفتارهای ناهنجار یا پرخطر
عدم تمرکز روی درس خواندن
منفی اندیشی درباره خود
عدم رضایت
فراموشی لحظه ای و مشکلات حافظه
در افسردگی حاد، فکر کردن به خودکشی یا رفتارهای پرخطر مانند فرار از خانه دیده می شود. 

 

علل بروز نشانه های افسردگی در کودکان
علل بروز نشانه های افسردگی در کودکان می تواند متفاوت باشد. گاهی تنها یک عامل باعث ایجاد افسردگی در کودک می شود و در مواقعی نیز ممکن است، چند عامل دست به دست هم داده یک کودک شاد و سرحال را به یک کودک افسرده و ناراحت تبدیل کند. یکی از عوامل بسیار مهم که باعث ایجاد افسردگی در کودکان می شود، ابتلا گشتن به یک بیماری می باشد. این بیماری می تواند ساده مثل آنفولانزا و یا یک بیماری خطرناک و ناعلاج باشد. البته بسته به نوع بیماری، شدت افسردگی در هر فرد می تواند متفاوت باشد. علت دیگر افسردگی در کودکان می تواند بروز یک موقعیت تنش زا یا استرس آور باشد. برای مثال از فقدان یک عزیز گرفته تا یک درگیری و دعوا با همکلاسی و دوست می تواند باعث ایجاد افسردگی در کودک شما شود. درگیری بین پدر و مادر و رشد کودک در یک محیط ناامن می تواند عامل دیگری برای بروز این اختلال در کودکان باشد. گذشته از این ها اگر کودکتان پیش از این نیز تجربه افسردگی را داشته است، احتمال ابتلا دوباره او به این اختلال وجود خواهد داشت. 

 

راه های تشخیص نشانه های افسردگی در کودک
همانطور که پیش از این نیز گفتیم، تشخیص افسردگی در کودکان کار چندان ساده ای نیست. البته تجربه نشان داده است که معمولا افسردگی در کودکان به نسبت پسران، سریعتر تشخیص داده می شود. علت این موضوع در نحوه درک موضوعات در سنین خاص می باشد. شما برای تشخیص افسردگی در کودک تان می توانید از نشانه هایی که پیش از این گفتیم، کمک بگیرید. گذشته از این ها توصیه می شود، کودک خود را هر چند مدت یک بار نزد مشاور ببرید. ایجاد یک محیط امن برای کودک و برقراری رابطه دوستانه با او به شما این کمک را می کند تا نشانه های افسردگی را سریعتر تشخیص دهید. چرا که در این فضای امن کودک سریعتر و راحتتر احساسات خود را بروز می دهد. 

 

درمان افسردگی در کودکان به چه شکل انجام می شود؟
درمان افسردگی در کودکان معمولا مشابه بزرگسالان انجام می شود. در مراحل ابتدایی سعی می شود تا جلسات درمانی به صورت روان درمانی و با برگزاری جلسات مشاوره انجام شود. اگر شدت بیماری افسردگی در کودک زیاد باشد، با تشخیص پزشک معالج، سعی می شود، داروهای ضد افسردگی نیز برای کودک تجویز گردد. اما شما نیز به عنوان نزدیک ترین افراد به کودک تان می بایست برای تسریع مراحل درمان کودک تان تلاش کنید. ایجاد یک فضای شاد و امن برای کودک که به دور از تنش ها و استرس باشد، می توانید بزرگترین کمک به فرزندتان باشد. اگر در فضای مدرسه مشکلی برای کودک تان ایجاد شده است، سعی کنید با مشاوره مدرسه صحبت کنید تا این مشکل سریعا رفع شود و فرزندتان در این محیط نیز آرامش را تجربه کند. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

  • پادکست پزشکی