پادکست پزشکی | مدیکستو

جدیدترین مطالب علمی و پزشکی که با تایید پزشک های متخصص منتشر می شوند

پادکست پزشکی | مدیکستو

جدیدترین مطالب علمی و پزشکی که با تایید پزشک های متخصص منتشر می شوند

مطالب علمی و پزشکی

  • ۰
  • ۰

سکته مغزی چیست؟
سکته مغزی یکی از عوامل بسیار شایع مرگ و میر در سطح جهان می باشد. بسته شدن عروق خونی و توقف خونرسانی به یکی از بخش های مغز، کارکرد مغز را دچار اختلال کرده و در نتیجه سکته یا حمله مغزی اتفاق می افتد. در این حالت اکسیژن و مواد لازم برای کارکرد بافت های مغز به آن نرسیده و در نهایت این موضوع سبب مرگ سلول های مغزی می شود.

آمارها نشان داده است که میزان سکته مغزی در مردان بیشتر از زنان است. دلیل بروز این اتفاق ممکن است بسته شدن یا پاره شدن یکی از عروق خونی مغز باشد که خونرسانی را دچار اختلال کرده و یا کاهش می دهد. سکته های مغزی معمولا علائمی را نیز با خود به همراه دارند که پس از مشاهده علائم اولیه می توانید بروز سکته های مغزی را تشخیص داده و بیمار را فورا به بیمارستان منتقل کنید. سرعت عمل در هنگام بروز سکته ها یکی از عوامل نجات دهنده بیماران می باشد. 
 

علائم سکته مغزی
همانطور که گفتیم سکته های مغزی دارای علائمی هستند که به وسیله آن ها می توانید تشخیص دهید آیا فرد دچار حمله شده است یا خیر. این کار به شما کمک می کند تا سریع تر خدمات اورژانسی را به بیمار ارائه دهید. در ادامه مهمترین و شایع ترین علائم و نشانه های سکته مغزی را مشاهده می کنید. 
احساس بی حسی و ناتوانی در صورت، بازوها و به خصوص در یک طرف بدن
ممکن است احساس کنید، نمی توانید صحبت های دیگران را متوجه شوید و توانایی تکلم تان کمی دچار اختلال شود.
از دست دادن تعادل و تلو تلو خوردن
عدم اختیار در کنترل ادرار یا مدفوع
مشکل دید تار یا دوبینی و یا ضعف در بینایی چشم
فلج شدن یک طرف صورت، دست یا پاها
مشکل در غذا خوردن
احساس سرگیجه های ناگهانی
سردرد 

 

انواع سکته مغزی
معمولا سه نوع سکته مغزی در بین افراد دیده می شود که شامل سکته مغزی ایسکمیک، سکته مغزی هموراژیک و سکته ایسکمیک گذرا می باشند. 

سکته ایسکمیک: شایع ترین نوع سکته های مغزی بوده و تقریبا از هر 10 مورد سکته های مغزی، 9 مورد آن از این دسته هستند. در این نوع حمله ها معمولا سرخرگی که وظیفه انتقال خون به مغز را دارد، بنا به دلایل مختلف بسته می شود. مهمترین عامل بسته شدن این سرخرگ، وجود لخته های خون یا چربی در آن است. 

سکته هموراژیک: سکته هموراژیک نوعی سکته مغزی است که به علت پاره شدن یکی از رگ های خونی در مغز اتفاق می افتد. در نتیجه این اتفاق خونریزی شدیدی در مغز اتفاق افتاده و می تواند موجب مرگ بیمار شود. خطر این نوع سکته بسیار زیاد است. البته به اندازه سکته ایسکمیک شایع نمی باشد. 

کته ایسکمیک گذرا: سکته ایسکمیک گذرا یا سکته ناقص، هنگامی که یکی از رگ ها دچار گرفتگی خفیف می شود، اتفاق می افتد. این سکته خطرات کمتری داشته و به اندازه موارد دیگر نمی تواند آسیب خیلی جدی به مغز وارد کند. 

 

زمان مناسب برای رساندن بیمار به بیمارستان
در افرادی که دچار سکته های مغزی و به خصوص سکته ایسکمیک می شوند، اگر در زمان طلایی و مناسب به بیمارستان رسانده شوند، تا حد زیادی می توان حمله را مهار کرد و بیمار با اثرات منفی کمتری به زندگی عادی خود باز می گردد. اما متاسفانه در ایران مشکل زمان دیر هنگام اطلاع از سکته، اعزام اورژانس و رساندن بیمار به بیمارستان وجود دارد. به همین دلیل مدیریت سکته های مغزی به اندازه کافی خوب نیست.

اما بهتر است بدانید که زمان عالی برای رساندن بیمار سکته مغزی به بیمارستان، بین 3 تا 4.5 ساعت می باشد. در نتیجه در هر زمان که متوجه بروز نشانه های سکته شدید، حتما فرد بیمار را در کوتاه ترین زمان ممکن به بیمارستان منتقل کرده و یا با اورژانس تماس بگیرید. در بیمارستان معمولا با داروهای TPA بیماران سکته ای را مداوا می کنند. 
 

دلایل بروز سکته های مغزی
عموما اصلی ترین عامل بروز سکته های مغزی وجود لخته های خون در عروق خونی مغز است که ممکن است، مسیر جریان خون را مسدود کرده و در نتیجه سبب بروز سکته های مغزی شود. پاره شدن یکی از عروق ضعیف در اثر فشار خون بالا نیز از دیگر عوامل بروز این نوع سکته است. البته دلایل دیگری نیز می تواند سبب بروز سکته های مغزی شود. برای مثال ممکن است لخته های خون در قلب ایجاد شده و به مرور زمان به سمت مغز حرکت کنند و در نتیجه سبب گرفتگی عروق خونی مغز شده و فرد دچار سکته مغزی شود. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-stroke;-its-signs,-factors-and-complications

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی