پادکست پزشکی | مدیکستو

جدیدترین مطالب علمی و پزشکی که با تایید پزشک های متخصص منتشر می شوند

پادکست پزشکی | مدیکستو

جدیدترین مطالب علمی و پزشکی که با تایید پزشک های متخصص منتشر می شوند

مطالب علمی و پزشکی

۱۳ مطلب در آبان ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

سرطان ریه

سرطان ریه، نوعی بیماریست که عامل آن رشد کنترل نشده سلول ها در ریه ها  می باشد. در قرن بیست و یکم سرطان ریه از مهم ترین علل مرگ ناشی از سرطان، در سراسر دنیا شناخته شد. به طوری که در سال 2012 سرطان ریه توانست قربانی های بیشتری از سرطان سینه، در بین زنان کشور های توسعه یافته بگیرد. شیوع جهانی بی سابقه و سریع سرطان ریه، بیشتر به افزایش مصرف سیگار بعد از جنگ جهانی دوم نسبت داده می شود. با این حال، آلودگی های محیطی نیز از دیگر عوامل دخیل در این امر به شمار می رود.


عوامل ایجاد کننده و نشانه ها
سرطان ریه بیشتر در افراد بین 45 تا 75 سال اتفاق می افتد.در کشور هایی با تاریخچه طولانی مصرف تنباکو، بین 80 تا 90 درصد موارد، سرطان به علت استعمال دخانیات اتفاق می افتد. طبیعتا افرادی که دخانیات بیشتر و سنگین تری مصرف می کنند و همینطور افرادی که در سنین جوانی شروع به استعمال دخانیات کرده اند شانس بیشتری برای ابتلا به این سرطان دارند. 
استنشاق غیر فعال دود سیگار که معمولا به ان دود دست دوم گفته می شود، با سرطان ریه در کسانی که سیگار مصرف نمی کنند ارتباط زیادی دارد. طبق آمار ارائه شده توسظ انجمن سرطان آمریکا هرساله حدود 3400 نفر از افرادی که دخانیات مصرف نمی کرده اند به دلیل سرطان ریه جان خود را از دست می دهند. قرار گرفتن در معرض گاز رادون و آزبست نیز از سایر عوامل خطر به شمار میروند. افراد سیگاری که در معرض این مواد قرار می گیرند شانس بیشتری برای ابتلا به سرطان در مقایسه با افراد غیر سیگاری دارند. این بیماری در معدنچی های معادن اورانیوم و اورانیت، کارگران پالایشگاه های کروم و نیکل، جوشکاران، کارگران در معرض اتر های هالوزنه شده و کارگرانی که با هیدروکربن ها سروکار دارند مانند کارگران معدن زغال سنگ و کارگران پالایشگاه های قیر شیوع بسیاری دارد. این سرطان به ندرت از طریق ژن به ارث می رسد.
تومور ها میتوانند هر قسمتی از ریه را مورد هدف قرار دهند ولی معمولا تا زمانی که سرطان کاملا پیشرفت نکرده یا به قسمت های دیگر بدن سرایت نکرده خود را نشان نمی دهند. نشانه های اولیه سرطان عبارتند از، نفس تنگی، سرفه مداوم و خس خس سینه، درد قفسه سینه، خلط خونی، کاهش وزن بی دلیل و ناگهانی و آسیب پذیری به بیماری های تنفسی پیش پا افتاده. در مواردی که سرطان فراتر از ریه ها گسترش پیدا کرده، درد های استخوانی، یرقان و توده های قابل رویت نیز ممکن است مشاهده شود.

 

تشخیص
سرطان ریه معمولا هنگام آزمایش و جست و حو برای بیماری های دیگر تشخیص داده می شود. سلول های سرطانی ممکن است در بزاق بیمار نیز مشاهده شوند. روش معمول تشخیص این بیماری برونکوسکوپی و نمونه برداری از بافت ریه می باشد ولی روش های دیگری که در آن نیاز به ورود ابزار به داخل بدن و نمونه برداری نباشد نیز وجود دارد. مانند: رادیوگرافی، عکس برداری CAT، عکس برداری PET و عکس برداری MRI . علاوه بر این روش ها آزمایش خون هم میتواند از طریق شناسایی پروتئین ها و دیگر مواد مربوط به سرطان به روند تشخیص آن کمک کند.
در اغلب موارد سرطان موقعی به خوبی تشخیص داده می شود که از نقطه ای به نقطه دیگر در بدن گسترش یافته باشد. به همین دلیل، سرطان ریه در مقایسه با دیگر سرطان ها شانس بهبودی کمتری دارد. حتی وقتی که زودهنگام تشخیص داده می شود، شانس زنده ماندن بیمار برای حداقل 5 سال، 50 درصد  است.


انواع سرطان ریه
نوع تومور و مقدار پیشرفت آن هنگامی که وجود سرطان تشخیص داده شد مشخص می شود. درکل این سرطان به دو فرم تقسیم می شود. سرطان ریه از نوع سلول کوچک (SCLC)  و سرطان ریه از نوع غیر سلول کوچک   (Non-SCLC) 


سرطان ریه از نوع سلول کوچک  (SCLC)
سرطان ریه از نوع سلول کوچک که بسیار نادر است، در افرادی که سابقه مصرف سیگار نداشته اند یافت می شود. این نوع سرطان از سلول هایی تشکیل میشود که کوچک، گرد، بیضی یا به شکل دانه جو هستند. SCLC خطرناک ترین و بدترین نوع سرطان ریه می باشد به این خاطر که قبل از آن که نشانه های آن قابل تشخیص باشد، در کل بدن پخش می شود. شانس زنده ماندن بیمار در این نوع سرطان خیلی کم است.


سرطان ریه از نوع غیر سلول کوچک  (Non-SCLC)
این نوع از سرطان از نظر نوع سلول، به سه دسته تقسیم می شود. سلول مکعبی شکل، سلول  فلس دار و سلول- بزرگ.
سلول های مکعبی شکل درصد قابل توجهی در بین انواع سرطان ها را به خود اختصاص می دهند به طوری که در کشور آمریکا حدود 40 درصد موارد سرطان ریه مربوط به این نوع سلول می باشد. تومور ناشی از این سلول به طور معمول در انتهای کوچکتر نایژه تشکیل می شود. علائم وجود آن در زمان تشخیص اغلب نشان دهنده تهاجم غدد لنفاوی، پرده جنب و هر دو ریه، یا انتقال بیماری، به اندام های دیگر است.
دلیل اصلی حدود 25 تا 30 درصد سرطان های ریه سلول های فلس دار هستند. این تومور از سلول های تخت و فلس دار بوجود می آید و به طور معمول در نایژه های بزرگتر و قسمت مرکزی ریه ها رشد پیدا می کند. این تومور علاقه کمتری به انتقال به دیگر اندام ها دارد و نسبت به دیگر سلول های سرطانی مدت زمان بیشتری در ریه باقی می ماند و به همین دلیل درمان آن آسان تر است.
حدود 10 درصد همه سرطان های ریه از نوع سلول-بزرگ هستند. درمورد اینکه این نوع سلول می تواند یک نوع مشخص از سرطان را ایجاد کند یا که صرفا نوعی غیر طبیعی از همان سلول های مکعبی شکل و فلس دار می باشد، هنوز اختلاف نظر وجود دارد  اما به طور کلی،  این نوع سرطان در هر نقطه ای از ریه میتواند شروع شود و سریعا رشد کند.


درمان
 روش های درمان سرطان ریه همانند بیشتر سرطانها شامل عمل جراحی، شیمی درمانی و پرتو درمانی می شود. انتخاب بهترین روش برای درمان سرطان به سلامت عمومی بیمار، درصد پیشرفت یا گستردگی بیماری و نوع سرطان بستگی دارد. روش خاص درمان هر بیمار به نتایج آزمایش ژنتیکی، که میتواند جهش هایی که بعضی سرطان های ریه را مستعد دارو های خاص می کند را شناسایی کند، نیز بستگی دارد. 

 

پیشگیری 
پرهیز از مصرف سیگار می تواند احتمال بروز سرطان ریه را  به طور چشمگیری کاهش دهد. حتی افراد سیگاری که شروع به ترک سیگار می کنند می توانند خطر بروز سرطان را تا حد زیادی کاهش دهند. آزمایش دادن برای تشخیص گاز رادون و پرهیز از قرار گرفتن در معرض مشتقات زغال سنگ، آزبست و دیگر آلاینده های سرطان زا نیز از دیگر عوامل کاهنده خطر سرطان های ریه به شمار می روند.

 

لطفا نظر خود را درباره این پُست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

  • پادکست پزشکی
  • ۰
  • ۰

مقدمه:

بیماری دیابت چیست؟ آیا ما در خطر ابتلا به دیابت یا قند خون هستیم؟ مهمترین علائم ابتلا به قند خون کدامند؟ راه های تشخیص و درمان قند خون چیست؟ و ده ها سوال دیگر که احتمالا شما هم از خود این سوالات را پرسیده اید. امروز می خواهیم پاسخ تمام این سوالات را در این مطلب در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. هم اینک شما با مطالعه این مطلب می توانید علاوه بر رسیدن به پاسخ سوالات فوق، درباره دیگر مسائل مربوط به قند خون و نقش و تاثیر روانشناسی در کاهش یا افزایش میزان قند خون اطلاع کسب کنید.  

 

دیابت؛ تلخ یا شیرین؟

قطعا شما هم نام بیماری دیابت یا قند خون را شنیده اید یا حتی فردی از اعضای خانواده یا دوستانتان به این بیماری مبتلا می باشد. اما برای افرادی که هنوز آشنایی چندانی با بیماری قند خون ندارند، باید عرض کنیم که قند خون یا دیابت به بیماری گفته می شود که بدن انسولین مورد نیاز برای کنترل قند خون یا گلوکز را به خوبی تامین نمی کند. به عبارت دیگر انسولین، هورمونی است که قند را به انرژی برای سلول ها تبدیل می کند. در بیماری قند خون، لوزالمعده یا پانکراس که وظیفه تولید انسولین را دارد، به درستی کار نکرده و به همین جهت میزان گلوکز خون به مرور زمان افزایش می یابد. این افزایش قند خون می تواند در طولانی مدت عوارض جبران ناپذیری بر روی بخش های مختلف بدن داشته باشد. البته اگر  دیابت به درستی کنترل شود، جای نگرانی نیست و این بیماری که شیرینی را به کام شما تلخ کرده است، قابل کنترل می باشد.

 

بیماری دیابت و انواع آن

به طور کلی دیابت دارای دو نوع اصلی می باشد که به دیابت نوع اول و نوع دوم شناخته می شوند. البته نوع دیگری از بیماری دیابت نیز وجود دارد که به دیابت بارداری مشهور می باشد. در ادامه درباره هر یک از آن ها صحبت خواهیم کرد.
دیابت نوع 1:
افرادی که به دیابت نوع 1 دچار هستند، معمولا با مشکل ترشح نشدن انسولین در بدن مواجه می شوند. البته تعداد افرادی که به این نوع دیابت دچار هستند، بسیار کم است. تخریب سلول های بتا پانکراس باعث می شود که انسولین در تمام طول عمر فرد تولید نشود. این نوع بیماری عموما در افراد نوجوان و جوان زیر 20 سال دیده می شود. 
دیابت نوع 2:
دیابت نوع 2، گونه دیگری از دیابت است که شیوع بیشتری در بین افراد داشته و افراد بیشتری را درگیر کرده است. در این نوع دیابت انسولین توسط لوزالمعده تولید می شود؛ اما کارایی درستی نداشته و یا به میزان کم ترشح می شود. دیابت نوع 2 معمولا در افراد بزرگسال بالای 30 سال دیده می شود. افرادی که تحرک کمتری دارند و به ویژه کهنسالان بیشتر به دیابت نوع 2 دچار می شوند. البته که تغذیه نامناسب نیز در ابتلا فرد به این بیماری موثر می باشد. 

 

علائم بیماری دیابت

بیماری دیابت به مانند دیگر بیماری ها دارای نشانه ها و علائمی می باشد. 
گرسنگی پیاپی
تشنگی
ادرار بیش از حد
عفونت 
کاهش وزن ناگهانی
دیر خوب شدن زخم ها
بی حالی و خستگی
تمایل به خواب زیاد
بی حس شدن 
خارش پوست
سرگیجه
این ها از جمله متداول ترین علائم دیابت می باشند. البته هیچ دلیلی وجود ندارد که فرد مبتلا تمام این علائم را به صورت یکجا و همزمان داشته باشد. 

 

روش های تشخیص قند خون

اکثر افرادی که به بیماری دیابت و مخصوصا نوع 2 دچار می شوند، از بیماری خود مطلع نمی شوند. شاید شناسایی این بیماری به همین راحتی امکان پذیر نباشد. اما شما برای تشخیص قند خون، می توانید از علائمی که در قسمت قبلی اشاره کردیم، کمک بگیرید. 
همچنین گرفتن قند خون ناشتا و بعد از غذا نیز می تواند به شما در تشخیص این بیماری کمک کند. برای این کار پس از بیدار شدن از خواب؛ در حالتی که ناشتا هستید، قند خون تان را بگیرید. اگر میزان قند خون شما از 100 کمتر و از 70 بیشتر باشد، شما در حالت نرمال قرار دهید. در صورتی که میزان گلوکز خون شما بین 100 تا 125 میلی گرم است، شما در خطر ابتلا به این بیماری قرار داشته و باید پرهیزات لازم را انجام دهید. همچنین اگر قند خون ناشتا شما از 125 بیشتر بود، شما در واقع به بیماری دیابت دچار شده اید. 
علاوه بر این آزمایش OGTT یا تست تحمل گلوکز خوراکی نیز می تواند به تشخیص این بیماری کمک کند. 

 

راهکارهایی برای درمان قند خون

اصلی ترین راهکار برای درمان و کنترل بیماری دیابت نوع 2، پرهیزهای غذایی و به نوعی تغییر سبک زندگی می باشد. ورزش و تحرک نقش بسزایی در این مورد داشته و به کاهش قند خون در بدن کمک فراوانی می کند. همچنین اجتناب از خوردن غذاهایی که گلوکز و نشاسته زیادی دارند، راه حل مناسبی برای کنترل قند خون می باشد. اگر چاقی و اضافه وزن دارید، سعی کنید وزن تان را کاهش دهید. در این حالت مقاومت به انسولین نیز کاهش پیدا کرده و گذشته از این ها از ابتلا به سایر بیماری ها نظیر فشار خون پیشگیری خواهید کرد. سعی کنید در مصرف انواع مواد غذایی اعتدال را رعایت کنید. اما در مواردی که فرد قادر به تغییر سبک زندگی خود نیست و یا به دیابت نوع 1 دچار است، بهترین راه حل تزریق انسولین می باشد. 
ذکر این موضوع نیز خالی از لطف نیست که استرس، حرص خوردن، تنش های عصبی و ... می تواند در افزایش قند خون موثر باشد. 

 

نقش روانشناسی در کنترل دیابت

معمولا افراد پس از ابتلا به یک بیماری دچار ناامیدی و استرس می شوند. این موضوع برای فردی که به بیماری دیابت دچار است، می تواند خطرساز باشد. روانشناسی در این مورد می تواند کمک های فراوانی به فرد بیمار کند. مخصوصا افرادی که با پذیرش بیماری خود مشکل دارند و همواره درگیر استرس و نا امیدی هستند، می بایست به یک روانپزشک متخصص مراجعه نمایند. 
اما این توصیه ها را فراموش نکنید:
بیماری خود را بپذیرید.
از شرایط تنش زا و استرس زا دوری کنید. 
درباره بیماری و راه های درمان تحقیق و مطالعه کنید. این کار از استرس شما می کاهد.
با یک مشاور روانشناس و یک پزشک در ارتباط باشید.
هر چند وقت یک بار به پزشک مراجعه کنید. 
توصیه های پزشکی و روانشناسی را فراموش نکنید. 

 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

  • پادکست پزشکی
  • ۰
  • ۰

مقدمه:

افسردگی در سالمندان، بیماری شایعی که به ندرت به آن توجه شده و اقدامات لازم برای مقابله با آن انجام می شود. این بیماری روحی را به هیچ وجه دست کم نگیرید. سالمندان عزیز معمولا در سنی هستند که خود به تنهایی با بیماری های جسمی فراوانی مقابله می کنند و در این شرایط نداشتن یک روحیه خوب نمی تواند به آن ها در این میدان نبرد کمک کند و حتی ممکن است، تاثیر نامطلوبی نیز داشته باشد. 

 

افسردگی در سالمندان از شایعه تا واقعیت

متاسفانه یکی از بیماری های شایع در بین سالمندان عزیز که اغلب به آن توجه نمی شود، افسردگی می باشد. در موارد متعدد حتی خود سالمند نیز به این موضوع توجه ندارد و تصور می کند افسردگی در کهنسالی نیز به مانند شیوع بیماری های مختلف امری عادی بوده و نمی توان با آن مقابله کرد. در این شرایط نقش خانواده از اهمیت بالایی برخوردار است. همانطور که می دانید سالمندان نیاز به مراقبت و توجه دارند. مراقبت از سالمندان تنها به امور فیزیکی و سلامتی شان ارتباط پیدا نمی کند. متاسفانه در عصر امروز تنهایی و عدم توجه روحی به این عزیزان باعث شده است که بیشتر در معرض بیماری های روحی مانند افسردگی قرار بگیرند. خطر افسردگی در سالمندان به مراتب بیشتر از دیگر اقشار جامعه است. این عزیزان علاوه بر مقابله با افسردگی که ناشی از دلایل مختلف است، می بایست با بیماری های گوناگونی که آن ها را به خود درگیر می کند هم مقابله کنند. همین موضوع باعث می شود که افسردگی در این افراد تشدید شده یا احتمال بهبودی آن نسبت به دیگر افراد جامعه کاهش پیدا کند. 

 

نشانه های افسردگی سالمندان

نشانه های افسردگی در پیری، شباهت های بسیار زیادی با دیگر انواع افسردگی دارد. اما متاسفانه این بیماری روحی در این افراد خیلی سخت تر تشخیص داده می شود. بروز این نشانه ها در فرد باید توسط خانواده و همراهان جدی گرفته شود. البته پیشگیری راه حل بهتری برای این موضوع است. گذشته از این ها فرد سالمند می بایست خود در برابر بروز چنین نشانه هایی عکس العمل نشان داده و بی تفاوت نباشد. 
مهمترین نشانه های خاموش افسردگی در سالمندان شامل موارد زیر می باشد:
 احساس غم و اندوه شدید
ترس از مرگ
اقدام به خودکشی
انزوا و گوشه نشینی
لذت نبردن از کارهای مختلف
احساس تنهایی
احساس ناتوانی در برابر مشکلات
حسرت خوردن درباره گذشته
کم تحرکی و یکجا نشینی
بی حوصلگی
حساس شدن 
بی اشتهایی
خواب زیاد
کاهش انرژی

 

عوامل خطرساز برای ابتلا سالمندان به افسردگی

دلایل بسیاری برای افسردگی در سالمندان وجود دارد و عوامل خطرساز بسیاری تاکنون سبب ایجاد یا تشدید این بیماری شده اند. عوامل زیر از جمله خطرسازترین عوامل برای بروز نشانه های ظاهری افسردگی در فرد سالمند می باشند. 
ابتلا به بیماری های مزمن با خطرناک
افزایش سن
نداشتن حمایت عاطفی خانواده و دوستان
نداشتن حمایت اجتماعی
جنسیت ( معمولا افسردگی در زنان سالمند بیشتر دیده می شود. )
سابقه افسردگی در جوانی
پرهیز غذایی و تغییر سبک زندگی
محل زندگی
شکست عاطفی ( طلاق، مجرد بودن، فوت همسر، رهاشدگی و... )
بروز اتفاقات استرس زا در زندگی
سابقه خانوادگی افسردگی

 

بهترین راه درمان افسردگی در سالمندان چیست؟

همان گونه که گفتیم، سالمندان نیاز بسیاری به حمایت عاطفی و توجه خانواده دارند. اولین راهکاری که برای درمان افسردگی در سالمندان پیشنهاد می شود که بی شک بهترین راهکار نیز می باشد، فراهم آوردن شرایط ایده آل و مملوء از عشق برای سالمندان عزیز می باشد. در وهله بعد شما می توانید از مشاوره های یک روانپزشک یا روانشناس متخصص نیز کمک بگیرید. مشاور و روانشناس آنلاین نیز در این مورد می تواند به شما کمک فراوانی بکند. خوشبختانه در سال های اخیر خدمات روانشناسی آنلاین و رایگان نیز در بستر اینترنت برای اقشار مختلف جامعه ارائه می شود و شما می توانید به طور رایگان از مشاوره ی روانشناسی آنلاین کمک بگیرید. البته استفاده از داروهای ضد افسردگی هم در شرایط حاد و طبق نظر پزشک می تواند راه حل درمانی دیگری نیز باشد. 

 

اگر با نشانه های افسردگی در سالمندان مواجه شدیم، چه کاری باید انجام دهیم؟

یکی از سوالاتی که اغلب برای خانواده ها ایجاد می شود، این است که پس از مشاهده نشانه های قطعی افسردگی در سالمندان باید چه اقداماتی را انجام دهند؟ 
صحبت کردن با این عزیزان در درجه اول بسیار مهم می باشد. سعی کنید هرازگاهی وقت خود را به پدر یا مادرتان اختصاص داده و با آن ها درباره نیازها، علایق و احساسات شان صحبت کنید. 
در اولین فرصت با یک مشاور یا روانشناس درباره نشانه های افسردگی در پدر یا مادر یا فرد سالمند صحبت کنید. 
تغییرات روحی و فیزیکی جدیدی را برای آن ها فراهم کنید. برای مثال برنامه یک سفر را ترتیب دهید. 
از تنها ماندن افراد سالمند به مدت زیاد جلوگیری کنید.
ورزش کردن را در برنامه روزانه شان قرار دهید. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

  • پادکست پزشکی
  • ۰
  • ۰

یائسگی چیست؟

یائسگی یک حالت کاملا طبیعیست که در همه زنانی سنشان رو به افزایش است، رخ می دهد. واژه ی یائسگی می تواند هر تغییری که یک زن قبل یا بعد از توقف عادات ماهانه، که باعث اتمام دوره تولید مثل او می شود، را توجیه کند. 

 

چه چیزی باعث یائسگی می شود؟

هر زن با تعدادی محدود از سلول تخم که در تخمدان ها ذخیره شده اند متولد می شود. تخمدان ها همچنین باعث تولید هورمون های استروژن و پروستروژن نیز می شوند که در کنترل قاعدگی و تخمک گذاری نقش دارند. یائسگی زمانی اتفاق می افتد که تخمدان ها دیگر هرماه سلول تخم آزاد نکنند و قاعدگی متوقف شود. 
یائسگی قسمتی عادی و نتیجه ی بدیهی افزایش سن در زنان است که به طور طبیعی بعد از 40 سالگی اتفاق می افتد. اما بعضی زنان به علت عمل جراحی مانند عمل جراحی برداشتن رحم، یا آسیب رسیدن به تخمدان ها در بعضی حالت های خاص مانند شیمی درمانی، زودتر از موعد یائسگی را تجربه می کنند. نوعی از یائسگی که قبل از 40 سالگی اتفاق می افتد، بدون در نظر گرفتن علت، یائسگی زودرس تلقی می شود.

 

یائسگی عادی چگونه اتفاق می افتد؟

یائسگی طبیعی فرایندی تدریجی است و سه مرحله دارد:
پیش-یائسگی: این مرحله معمولا چند سال قبل از یائسگی، هنگامی که تخمدان ها به تدریج تولید استروژن را کاهش می دهند شروع می شود. پیش-یائسگی تا زمانی که تخمدان ها تولید تخم را کاملا متوقف کنند به طول می انجامد. در 1 تا 2 سال آخر دوره پیش-یائسگی، کاهش استروژن تسریع می شود. در این مرحله بسیاری از زنان علائم و نشانه های یائسگی را دارند.
یائسگی:  در این نقطه زمانی حدود یک سال از اخرین عادت ماهانه زن می گذرد. در این مرحله، تخمدان ها بیشتر فعالیت های خود اعم از تولید سلول تخم و استروژن را متوقف کرده اند.
پس-یائسگی: به سال های بعد از یائسگی اطلاق می شود. در این مرحله، علائم مربوط به یائسگی از جمله   گر گرفتگی در زنان عادی و تحمل آن آسانتر می شود، ولی احتمال ابتلا به بیماری های ناشی از از دست دادن استروژن در زنان بالا می رود.

 

چه عواملی باعث یائسگی زودرس می شوند؟

ژنتیک، اختلالات دستگاه خود ایمنی و برخی رویه های پزشکی می توانند باعث یائسگی زودرس شوند. عواملی که باعث یائسگی زودرس می شوند عبارتند از:
از کارافتادگی زودرس تخمدانها: به طور عادی، تخمدان ها قادرند استروژن و پرواستروژن تولید کنند. هنگامی که تخمدان ها به دلایل نامشخص آزاد کردن تخم ها را متوقف کنند، میزان این دو هورمون تغییر می کند. اگر  این اتفاق قبل از 40 سالگی رخ دهد به آن از کارافتادگی زودرس تخمدان اطلاق می شود. 
درمان های پزشکی: یائسگی زودرس می تواند ناشی از عمل جراحی برداشتن تخمدان ها برای دلایل پزشکی، مانند سرطان رحم یا بیماری آندومتریوسیس (حالتی که در آن بافت هایی شبیه به مخاط رحم، به طور نابجا در کانون های مختلف در حفره لگن پیدا می شوند)، باشد. یائسگی زودرس همچنین می تواند نتیجه آسیب به تخمدان ها به علت شیمی درمانی یا پرتودرمانی باشد.

 

علائم و نشانه ها

بیشتر زنانی که درحال رسیدن به یائسگی می باشند احساس گرگرفتگی، گرمای ناگهانی که درکل نیم تنه بالایی بدن پخش می شود، که معمولا با عرق کردن و سرخی صورت همراه است، در بدن خود دارند. شدت گرگرفتگی از ملایم تا شدید در زنان متفاوت است.
دیگر علائم رسیدن به مرحله یائسگی عبارتند از: عادات ماهانه نامنظم، بی خوابی، تغییرات خلق و خو، خستگی مفرط، افسردگی، تند مزاجی، طپش قلب، سردرد، درد در ماهیچه ها و مفاصل، تغییرات در تمایلات جنسی، خشکی واژن و اختلالات کنترل مثانه. با این حال، همه زنان ممکن است این علائم را هنگام یائسگی نداشته باشند.

 

تشخیص یائسگی

رسیدن به یائسگی توسط خود بیمار یا پزشک او با درنظر گرفتن نشانه ها و علائم بیمار، تشخیص داده می شود. برای اطمینان انجام آزمایش خون راه خوبی است.
پیگیری زمانی عادات ماهانه نیز می تواند به پزشک در تشخیص یائسگی کمک شایانی انجام دهد. الگوهای قاعدگی می تواند به عنوان سرنخ در تشخیص مرحله پیش-یائسگی بیمار نقش زیادی داشته باشد.

 

چه بیماری های بلند مدتی به یائسگی مربوط می شوند؟

از دست دادن استروژن در اثر یائسگی می تواند علت وقوع چندین نوع بیماری باشد که هنگامی که سن افزایش پیدا می کند، در زنان شایع تر می شوند.
بیشتر زنان بعد از یائسگی معمولا دچار:
پوکی استخوان، مشکلات قلبی، مشکلات مربوط به مثانه، بالا رفتن احتمال بروز آلزایمر، چین و چروک شدن پوست، مشکلات بینایی مانند آب مروارید و اختلالات در لکه زرد چشم (محلی در مرکز شبکیه چشم که عمده کار چشم را در دیدن اجسام انجام می دهد) می شوند.
با همه این ها، یائسگی یک امر کاملا طبیعی است و اغلب بیماری های مرتبط با آن نیز قابل درمان هستند.

 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

  • پادکست پزشکی
  • ۰
  • ۰

مقدمه:

تقریبا هر روز همه ما در معرض رفتارهایی هستیم که ممکن است، باعث ایجاد عصبانیت و خشم در ما شود. در این شرایط کنترل خشم و پرخاشگری می تواند از بروز رفتارهای ناهنجار و ناگوار جلوگیری کند. به همین سبب لازم دانستیم تا شما را با چند نمونه از راههای کنترل خشم و پرخاشگری آشنا کنیم. 

 

روش های کنترل خشم و پرخاشگری

موقعیت های استرس زا، محیط های پرتنش و رفتارهای ناهنجار عمده دلایل تحریک آمیز برای وقوع عصبانیت و بروز خشم می باشند. اکثر ما این موقعیت ها و احساس خشم و عصبانیت را به وفور تجربه کرده یا دیده ایم. اما براستی در مواجهه با این موقعیت پر تنش و عصبانیت چه رفتاری باید داشته باشیم؟ چگونه باید برخورد کنیم؟ چگونه باید فکر کنیم؟ همه این ها سوالاتی هستند که ما را ترغیب می کند تا چند روش موثر برای کنترل خشم و پرخاشگری را معرفی کرده و به تجزیه و تحلیل در مورد هر یک بپردازیم. البته راه های کنترل خشم و پرخاشگری بسیار زیاد هستند و هر یک به نوبه خود تاثیرگذاری خاصی دارد. اما ما در این مطلب قصد داریم تا شما را با چند نمونه موثر و کارآمد که نتایج آن حاکی از موثر بودن آن ها است را به شما معرفی کنیم. 

 

شناسایی علائم ایجاد خشم

اولین روشی که می توانیم برای کنترل خشم و پرخاشگری به شما معرفی کنیم، پیدا کردن ریشه بروز خشم در فرد است. این روش از جمله مهارت های کنترل خشم و پرخاشگری است که به نوبه خود کار شما را آسان تر کرده و می تواند به درمان کامل خشم شما نیز کمک کند. داشتن آگاهی در حین بروز خشم می تواند از وقوع رفتارهای ناهنجار بعدی در فرد جلوگیری کند. پس اولین مرحله در کنترل خشم دانستن علائم بروز خشم می باشد. اگر توجه کرده باشید، معمولا اکثر افراد در هنگام بروز خشم صدای خود را بلند کرده و فریاد می زنند. آن ها همچنین چهره ای برافروخته به خود گرفته و رنگشان سرخ می شود. در هنگام خشم معمولا عضلات بدن سفت شده و دمای بدن بالا می رود. البته هر یک از این علائم برای افراد مختلف می تواند متفاوت باشد. شما می توانید در مواقع مختلفی که دچار عصبانیت می شوید، عکس العمل های خود را بسنجید. 

 

تکنیک وقفه اندازی برای کنترل خشم و پرخاشگری

اگر با چگونگی کنترل خشم و پرخاشگری آشنایی ندارید، در اولین فرصت پس از بروز اولین نشانه های خشم، کمی مکث کنید. وقفه می تواند یک راه اعجاب انگیز برای کنترل شدت خشم و عصبانیت باشد. در این تکنیک تنها کافی است، پس از بروز اولین نشانه های خشم، لحظه ای درنگ کرده و مکث کنید. در این موارد حتی پیشنهاد می شود، فرد استایل و نحوه قرارگیری خود را نیز تغییر دهد. این کار در کاهش شدت خشم تاثیر بسزایی دارد. اما وقفه در هنگام عصبانیت باعث می شود، شما لحظه ای به خود بیایید و از انجام حرکات یا رفتارهای غیر ارادی و ناهنجار اجتناب کنید. در این وقفه شما می توانید یک نفس عمیق بکشید. در این لحظه می توانید فکر کنید که چگونه باید برخورد کنید و علت بروز این اتفاق چه بوده است. 

 

جایگزینی و تغییر افکار مرتبط با پرخاشگری و خشم

شما در مرحله وقفه و مکث می توانید از این تکنیک عالی برای کنترل خشم خود استفاده کنید. ابتدا سعی کنید یک فضای آرام را برای خود و طرف مقابل ایجاد کنید. در این شرایط حتی می توانید لحظه ای را با خود خلوت کرده و سعی کنید، افکار منفی و غیر منطقی که نسبت به فرد مقابل دارید را با افکار مثبت و کشف و یادآوری ویژگی های مثبت طرف مقابل تان جایگزین کنید. همانطور که می دانید اندیشیدن با احساس و افکار منفی نسبت به یک فرد می تواند حس لحظه ای خشم و کینه را نسبت به آن شخص برافروزد. پس سعی کنید ابتدا افکار منفی که نسبت به طرف مقابل تان دارید را کشف کرده و در طول زمان سعی کنید، آن ها را با احساسات و افکار مثبت جایگزین نمایید. این کار میزان آرامش شما را نیز افزایش داده و به مرور زمان حس رضایتمندی را در شما افزایش خواهد داد. 

 

استفاده از روان درمانی و مراجعه به روانپزشک 

در آخر اگر بخواهیم شما را با آخرین راهکارهای کنترل خشم و پرخاشگری آشنا کنیم، می توانیم استفاده از روش روان درمانی و مراجعه به مشاور یا روانپزشک را توصیه کنیم. البته این موضوع تنها در این شرایط اهمیت ندارد؛ بلکه باید این را بدانیم که همه ما به یک روانپزشک یا مشاور خوب برای بهبود روابط و ادامه زندگی مان نیازمندیم. اگر خشم شما در هنگام عصبانیت به حدی زیاد است که دیگر قادر به کنترل آن نیستید، توصیه می کنیم، هر چه سریع تر به یک روانپزشک حاذق مراجعه نمایید. او با کمک روش های درمانی به شما کمک می کند تا با این شرایط کنار آمده و در جهت اصلاح رفتار و خشم خود برآیید. 
در آخر باید این نکته مهم را متذکر شویم که کنترل خشم، به هیچ عنوان به معنای سرکوب خشم نیست. شما باید مهارت های لازم در این خصوص را یاد بگیرید تا در زمان ممکن بهترین واکنش را از خود نشان دهید. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

  • پادکست پزشکی
  • ۰
  • ۰

چکیده:
مطلب پیش رو در ارتباط با نکات برقراری روابط قبل از ازدواج می باشد. شما در این مقاله می توانید با اصول و نحوه برقراری روابط قبل از ازدواج بیشتر آشنا شوید. 

 

مقدمه:
روابط قبل از ازدواج یکی از مهمترین نوع روابط بین انسان ها می باشد. به طور کلی وجود این رابطه توصیه می شود و می تواند مزایا زیادی برای بهبود ارتباط دو طرف داشته باشد. اما باید این را نیز در نظر داشت که کیفیت و سلامت رابطه به درستی حفظ گردد. شما در این مطلب می توانید با بایدها و نبایدهای برقراری یک ارتباط سالم با جنس مخالف، پیش از ازدواج آشنا شوید. 

 

روابط قبل از ازدواج؛ بایدها و نبایدها
آشنایی و روابط قبل از ازدواج دارای مزایا فوق العاده زیادی است. معمولا هم پیشنهاد می شود که دختر و پسر پیش ورود به مرحله ازدواج، روابط سالم و آگاهانه ای را با هدف شناخت طرف مقابل خود داشته باشند. متاسفانه به این موضوع در ازدواج های سنتی چندان اهمیت داده نمی شود و در برخی روابط نیز به روابط ناسالم و روابط نا مشروع تبدیل می گردد. لذا باید توجه داشته باشید که این دوره آشنایی در صورتی که آگاهانه و کنترل شده صورت نگیرد، می تواند مشکلات بسیار ناگواری را برای طرفین و خانواده ها ایجاد کند. از این رو بهتر دانستیم تا در این مطلب شما را با اصلی ترین بایدها و نبایدهای رابطه پیش از ازدواج آشنا کنیم. اگر شما هم در مراحل ابتدایی آشنایی و روابط عاطفی با شخصی هستید، پیشنهاد می کنیم، مطالعه این مطلب را از دست ندهید. شما با مطالعه این مقاله می توانید به رابطه تان جهت دهید و کاملا منطقی و با هدف شناخت طرف مقابل پیش بروید. این کار باعث می شود، در ادامه و در روابط بعد از ازدواج دچار مشکل نشوید. 

 

بایدهای روابط قبل از ازدواج
توجه به یک سری بایدها در روابط قبل از ازدواج بسیار اهمیت دارد. کلیت این رابطه اصلا مد نظر نیست. بلکه شما باید در نحوه برخورد، احساسات و رفتارتان کنترل داشته باشید. در ادامه شما را با تعدادی از بایدهای روابط قبل از ازدواج آشنا می کنیم.
بهتر است،رابطه پیش از ازدواج با اطلاع خانواده ها صورت گیرد.
مراجعه به مشاور ازدواج، در حین روابط پیش از ازدواج توصیه می شود. 
 سعی کنید، پس از قطعی شدن ازدواج و یا اطمینان از رابطه، رابطه تان را عاطفی تر کنید. 
اگر اصلی ترین هدفتان از ایجاد ارتباط با طرف مقابل شناخت وی باشد، کمتر دچار خطا و اشتباه می شوید. 
در حین رابطه با طرف مقابل سعی کنید، از ارزش ها، اعتقادات و خطوط قرمز خود دست نکشید. انجام این کار می تواند در ادامه روابط در آینده خطرناک باشد. 
سعی کنید زمان دوستی یا روابط قبل از ازدواج تان خیلی طولانی نشود. 

 

نبایدهای رابطه پیش از ازدواج
همانطور که انجام بسیاری از کارها در روابط قبل از ازدواج توصیه می شود، انجام بسیاری از کارها نیز منع می شود. معمولا روابط عاطفی پیش از ازدواج حساسیت های بسیار زیادی دارد و اگر به درستی مدیریت نشود، ممکن است، شما را به قعر چاه فرو ببرد. پس بیایید با نبایدهای رابطه پیش از ازدواج آشنا شویم. 
توصیه می کنیم در این مرحله هدیه، جملات احساسی و رفتارهای احساسی پر خطر زیاد رد و بدل نشود.
اگر هنوز به مرحله شناخت کامل و مناسب نسبت به طرف مقابل نرسیده اید، فضای ارتباط را به سمت و سوی فضای احساسی سوق ندهید. 
ارتباط نا مشروع جنسی پیش از ازدواج به هیچ وجه توصیه نمی شود. البته در ادامه بیشتر در این مورد صحبت خواهیم کرد. 
اختلاف عقاید و مشکلات بزرگ را نادیده نگیرید.
سعی نکنید خود را به طرف مقابل شبیه کنید.
از باورها و اعتقادات خود چشم پوشی نکنید.
امید به تغییر طرف مقابل خطرساز است.
پیش از اندازه در زندگی و گذشته طرف مقابل تان کند و کاو نکنید. 

 

مراحل آشنایی پیش از ازدواج
معمولا مراحل آشنایی و روابط قبل از ازدواج شامل 3 مرحله کلی می شود. 
شناخت اولیه
نامزدی و روابط عمیق تر
عقد
این که نحوه شروع هر یک از این مراحل دقیقا به چه شکل انجام می شود، ممکن است در فرهنگ ها و آداب و رسوم و حتی عقاید افراد متفاوت باشد. برای مثال ممکن است مرحله شناخت اولیه به صورت کاملا سنتی و با یک معرفی و یک جلسه خواستگاری انجام شود. همچنین این مرحله ممکن است به صورت غیر سنتی به صورت ارتباط با همکار و ... انجام شود. پس در مورد نحوه آشنایی اولیه نمی توانیم به طور دقیق صحبت کنیم. اما مرحله دوم که مرحله بسیار مهمی نیز می باشد، مرحله شناخت عمیق یا به تعبیری مرحله نامزدی می باشد. توصیه می شود در این مرحله حتما خانواده ها در مورد وجود این رابطه آگاهی و اطلاع پیدا کنند. شما در این مرحله اگر یک ارتباط سالم دو طرفه ایجاد کنید، می توانید در مدت زمانی خاص به یک شناخت کامل تر نسبت به طرف مقابل دست پیدا کنید. 

 

رابطه جنسی پیش از ازدواج توصیه می شود؟
یکی از سوالاتی که بسیار پرسیده می شود، درباره روابط قبل از ازدواج و البته روابط پرخطر مانند روابط نامشروع جنسی پیش از ازدواج است. آنچه به طور قطع تمامی روانشناسان و مشاوران ازدواج به آن اذعان دارند، منع رابطه جنسی پیش از ازدواج می باشد. برای این موضوع علل بسیار زیادی وجود دارد. در ادامه به معرفی چند می پردازیم.
ارتباط جنسی پیش از ازدواج، احتمال شناخت طرف مقابل را تا حد زیادی کم می کند. 
ارتباط نامشروع پیش از ازدواج باعث می شود، نتوانید به راحتی احساسات واقعی طرف مقابل را بشناسید.
ترشح هورمون اوکسی توسین در حین رابطه جنسی، باعث ایجاد علاقه عاطفی و دلبستگی بین زن و مرد می شود و این موضوع می تواند چشم افراد را به روی بسیاری از واقعیات و اختلاف ها ببند. 
بارداری پیش از ازدواج با ایجاد رابطه جنسی پرخطر، محتمل است و می تواند مشکلات فراوانی را ایجاد کند. 
معمولا ارزش چیزی که به راحتی به دست بیاید، سریع تر از بین می رود. این موضوع را خانم ها باید بیشتر در نظر داشته باشند. 

 

حدود روابط عاطفی پیش از ازدواج
تا بدین جا درباره روابط قبل از ازدواج تا حدودی صحبت کردیم. همانطور که گفتیم یکی از اشتباهات رایج دختر و پسر در روابط قبل از ازدواج برقراری یا تشدید روابط عاطفی می باشد. این موضوع می تواند خطرات بسیار زیادی را به دنبال داشته باشد. البته روابط عاطفی تا حدودی پیش از ازدواج مانعی ندارد. اما اگر عمق این رابطه به حدی باشد که احساسات فرد بر واقعیات غلبه کند، کار سخت می شود. برای مثال اگر شما خطوط قرمزی را در عقاید خود دارید و طرف مقابل شما دقیقا برعکس آن عقاید را دارد، اگر در این حین یک ارتباط عاطفی شدید بین شما ایجاد شده باشد و به درستی مدیریت نشود، ممکن است، این اختلاف عقیده نادیده گرفته شود که بسیار خطرساز است. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

  • پادکست پزشکی
  • ۰
  • ۰

مقدمه:

افسردگی پاییزی از انواع فرعی افسردگی است که به صورت مقطعی و برای برخی افراد اتفاق می افتد. اگر در این دوره بتوانید پیشگیری های لازم را انجام دهید، احتمال ابتلا شما به افسردگی به میزان بسیار زیادی کاهش پیدا می کند. همه افراد شانس ابتلا به این نوع افسردگی را دارند و حتی ممکن است به طور سطحی به آن مبتلا شده باشند. 

 

افسردگی پاییزی چیست؟

افسردگی پاییزی نوع فرعی از افسردگی است که به افسردگی فصلی نیز مشهور بوده و عموما در فصل پاییز اتفاق می افتد. نشانه ها و ماهیت این نوع افسردگی تفاوت چندانی به دیگر انواع افسردگی ندارد. تنها تفاوت آن با دیگر شاخه های افسردگی در زمان ابتلا به آن می باشد که عموما از اوایل پاییز شروع شده و حتی ممکن است در زمستان هم ادامه داشته باشد. البته برای تشخیص این که به واقع شما به این نوع افسردگی مبتلا گشته اید یا خیر، باید این موضوع را در طولانی مدت بررسی نمود. تحقیقات نشان داده است، عمده افرادی که به این نوع افسردگی دچار می شوند، جوانان و نوجوانان می باشند. معمولا افسردگی در پاییز کمتر به سراغ افراد مسن می رود. البته دلایل بسیاری نیز برای ابتلا به این اختلال در پاییز وجود دارد که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت. 

 

نشانه های افسردگی پاییزی

علائم افسردگی پاییزی کاملا مشخص است و مهمترین ویژگی این نوع افسردگی زمان آن می باشد که همانطور که گفتیم از اوایل پاییز یا حتی اواخر تابستان آغاز می شود. اما دیگر نشانه های افسردگی در پاییز شامل موارد زیر می شود:
کاهش انرژی بدن
بی حالی و کسلی
اتلاف وقت و انفعال
غمزدگی و ناراحتی
تحریک پذیری و حالت افسردگی و ناامیدی
انزوا و دوری جستن از اجتماع
علاقه به مصرف برخی مواد کربوهیدرات دار مانند ماکارونی، نوشابه، ذرت و ...
خواب زیاد و طولانی
افزایش وزن 
افزایش اشتها و پرخوری
احساس سنگینی پاها
همانطور که می بینید این نشانه ها، شامل نشانه های جسمی، رفتاری و روحی می شود. البته نشانه های روحی و روانی نمود بیشتری داشته و بیشتر از هر چیز دیگر خود را نشان می دهند. 

 

علت افسردگی پاییزی چیست؟

حال شاید این سوال برایتان ایجاد شود که براستی علت این که بسیاری از افراد در یک فصل خاص دچار افسردگی می شوند، چیست؟ همان گونه که می دانید در فصل پاییز شب ها بلندتر شده و بدن به مدت کمتری در زیر تابش خورشید و نور قرار می گیرد. شاید برایتان جالب باشد که این کاهش نور خورشید سبب کاهش تولید هورمون ملاتونین در بدن شده و همین امر باعث می شود که فرد بیش از همیشه دچار احساس خواب آلودگی و کسلی شود. در نهایت این انفعال و خمودی در روحیات فرد نیز تاثیر گذاشته و اگر راه حلی برای آن چاره نشود، در مدت زمان طولانی می تواند فرد را به بیماری افسردگی در پاییز مبتلا کند. البته که عوامل دیگر نیز در این موضوع دخیل هستند و حتی گاهی اوقات چند تلنگر ساده و یا اتفاقات ناگوار در این فصل می تواند باعث تشدید افسردگی فرد شود. 

 

افراد کاندیدای ابتلا به افسردگی در پاییز

البته که همه افراد در هر سنی و با هر جنسیتی می توانند کاندیدای ابتلا به افسردگی در پاییز باشند. اما احتمال ایجاد این بیماری در برخی افراد به مراتب بیشتر از سایر افراد می باشد. 
سابقه خانوادگی و ژنتیکی افسردگی: افرادی که پیش از این سابقه ابتلا به افسردگی از هر نوعی را داشتند و یا یکی از افراد خانواده شان به افسردگی مبتلا گشته است، شانس بیشتری برایافسردگی در پاییز دارند. 
سن و سال: معمولا جوانان به نسبت به سایر افراد به میزان بیشتری به افسردگی در پاییز مبتلا می شوند. البته در اغلب موارد این افسردگی دائمی نبوده و در کوتاه مدت قابل درمان می باشد. 
جنسیت: جنسیت پارامتر دیگری است که در ابتلا فرد به افسردگی تاثیرگذار است. گفته می شود که خانم ها نسبت به آقایان شانس بیشتری برای ابتلا به افسردگی پاییزی دارند. شاید عمده دلیل آن تحرک کمتر و انفعال کمتر برخی زنان نسبت به مردان باشد.  

 

راه های پیشگیری و درمان افسردگی فصلی

راه های پیشگیری از این نوع افسردگی بسیار زیاد است. شما به راحتی و با صرف کمترین هزینه می توانید افسردگی در پاییز را از خود دور کنید. از جمله کارهایی که به شما در پیشگیری و درمان افسردگی پاییزی کمک می کند، می توان به موارد زیر اشاره نمود:
ورزش و پیاده روی روزانه
اجتناب از پرخوری
مصرف ویتامین D
شرکت در دورهمی های دوستانه و خانوادگی
دوری از انزوا و تنهایی
انجام یک کار مفید در راستای رسیدن به اهداف تان
غذاهای شور و خیلی تند نخورید
از قرارگیری در موقعیت های استرس زا جلوگیری کنید.

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

  • پادکست پزشکی
  • ۰
  • ۰

چکیده:

این مطلب درباره افسردگی در مردان تهیه شده است. شما در این مقاله می توانید با علائم، نشانه ها، عوامل خطر و راه های درمان افسردگی در مردان بیشتر آشنا شوید.

مقدمه:

افسردگی در مردان، یک امر شایع بوده که متاسفانه چندان به آن اهمیت داده نمی شود. اهمیت این موضوع وقتی دیده می شود که فرد به شرایط حادی از افسردگی وارد شده و در این شرایط روند درمان فرد نیز به کندی و دشواری پیش می رود. از این رو به آقایان توصیه اکید می شود که پیش از هر چیزی اطلاعات کاملی در خصوص افسردگی در مردان کسب کرده و در صورت ابتلا به این اختلال هرچه سریع تر برای درمان اقدام نمایند.

افسردگی در مردان

شاید شما هم شنیده باشید که افسردگی بیشتر اختصاص به خانم ها دارد. اما سوال اینجاست که به واقع این چنین است؟ پاسخ به این سوال کار چندان ساده ای نیست. اما چیزی که واضح و مبرهن می باشد، سرعت تشخیص این بیماری در زنان و مردان می باشد. از آنجایی که زنان احساسات و عواطف خود را سریعتر و بیشتر بروز می دهند، امکان تشخیص این بیماری در زنان بیشتر است. جدا از این مسئله باید عرض کنیم که افسردگی می تواند به طور اختصاصی برای مردان و جنس مذکر اتفاق بیفتد. به همین سبب امروز قصد داریم تا به طور اختصاصی به مسئله افسردگی در مردان بپردازیم. قطعا شناخت نشانه های افسردگی و راه درمان آن در مردان می تواند کمک موثری به نیمی از جامعه ما که آقایان هستند، بکند. در ادامه شما را با مهم ترین نشانه های افسردگی آقایان آشنا خواهیم کرد.
 
نشانه های افسردگی مردان

به طور کلی نشانه های افسردگی در مردان، شباهت های بسیاری با نشانه های اصلی افسردگی در زنان دارد. اگر شما هم اکثر این نشانه ها دارا می باشید، توصیه می کنیم در اسرع وقت با یک مشاوره یا روانشناس متخصص صحبت کنید.
-         خستگی و بی حالی
-         انفعال
-         ناامیدی از آینده
-         کم خوابی یا خوابیدن زیاد
-         عصبانیت و برخورد فیزیکی
-         تحریک پذیری عصبی
-         اعتیاد به مواد مخدر یا سیگار
-         مصرف الکل
-         ناتوانی جنسی
-         شک و تردید
-         نشخوار فکری و پرورش افکار خودکشی و جنون آمیز
-         استرس و اضطراب
-         معده درد
-         اقدامات ناگهانی و خطرناک
متاسفانه افسردگی های حاد در مردان می تواند روی بدن آنان نیز تاثیر گذاشته و باعث بروز بیماری های جسمی مختلف شود.
 
عوامل محرک و خطرساز برای افسردگی مردان

برخی اتفاقات ناگوار و قرار گیری در موقعیت های استرس زا می تواند از عوامل محرک برای ایجاد افسردگی در مردان باشند. بیایید دقیق تر با عوامل خطرساز افسردگی مردان آشنا شویم.
-         مشکلات مالی و بحران های اقتصادی
-         ورود به دوره بازنشستگی
-         از دست دادن کار
-         طلاق و جدایی عاطفی از همسر
-         شکست های عشقی
-         ورود به خدمت سربازی
-         شکست های شغلی
-         نرسیدن به اهداف
-         ابتلا به بیماری های جسمی
-         مشکلات خانوادگی و تنش های بزرگ
-         استرس و اضطراب بیش از حد در موقعیت خاص
-         از دست دادن یک عزیز
این ها از مهمترین علل محرک و تاثیر گذار در ایجاد افسردگی آقایان می باشد. نکته ای که در این میان از اهمیت بالایی برخوردار می باشد، توجه کافی به علائم و نشانه های افسردگی می باشد. بهتر است پس از قرارگیری در چنین موقعیت هایی با یک مشاور مناسب مشورت نمایید.
 
درمان افسردگی در مردان
روان درمانی و استفاده از داروهای ضد افسردگی اصلی ترین روش های درمان افسردگی آقایان می باشد که اگر در زمان درستی به کار گرفته شوند، موثر واقع شده و مدت زمان درمان افسردگی به میزان زیادی کاهش پیدا می کند. در مورد روش اول درمان، شاید برای آقایان صحبت کردن درباره مشکلات و احساسشان دشوار باشد. اما این موضوع را باید درک کنید که شما برای حل مشکل تان نیاز دارید تا با یک فرد آگاه و متخصص صحبت کنید. هرچه این کار را بیشتر به تعویق بیندازید، ممکن است روند درمان تان افزایش پیدا کرده و به کندی پیش برود. معمولا در مراحل ابتدایی درمان، اگر مشکل تان حاد نباشد، روان درمانی می تواند شما را به سرعت به زندگی عادی بازگرداند. اما در مواردی که با افسردگی شدید مواجه هستیم، روان پزشک اقدام به تجویز داروهای ضد افسردگی کرده و در همین حین فرآیند روان درمانی را نیز آغاز می کند. 

 

لطفا نظر خود را درباره این پُست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

  • پادکست پزشکی
  • ۰
  • ۰

چکیده:

این مطلب در خصوص معرفی بیماری افسردگی بعد از زایمان ارائه می شود. افسردگی بعد از زایمان معمولا در چندین روز اول پس از زایمان نمایان شده و در صورتی که درمان نشود، ممکن است تا مدت ها گریبان گیر مادر شود.


مقدمه:

افسردگی بعد از زایمان از دیگر چالش هایی است که شاید لذت عمیق مادر شدن را کمی خدشه دار کند. البته قطعا راهکار ها و توصیه هایی برای پیشگیری یا درمان این مشکل وجود دارد. شما در این مطلب می توانید با بیماری افسردگی بعد از زایمان، نشانه های افسردگی بعد از زایمان، عوامل محرک، علل و راهکارهای پیشگیری و درمان این بیماری آشنا شوید.

 

افسردگی بعد از زایمان

افسردگی بعد از زایمان، نوع دیگری از افسردگی است که برای برخی از خانم هایی که به تازگی زایمان کرده اند، ممکن است اتفاق بیفتد. این نوع افسردگی خوشبختانه در ایران شدت زیادی نداشته و حدود 15 درصد زنان پس از زایمان به آن گرفتار می شوند. معمولا شروع نشانه های افسردگی بعد از زایمان از چند روز اول پس از زایمان مشاهده می شود. این افسردگی می تواند حدود دو هفته تا یک ماه ادامه پیدا کند. اما در صورتی که به درمان افسردگی بعد از زایمان به درستی پرداخته نشود، این مدت زمان ممکن است تا یک سال نیز ادامه پیدا کند و به تبع روند درمان نیز سخت تر شود. این نوع افسردگی قابل کنترل بوده و به راحتی و با رعایت چند نکته از سوی فرد و همسرش قابل پیشگیری می باشد. پس توصیه می کنیم، به محض مشاهده اولین علائم و نشانه های افسردگی حتما روند درمان را شروع کرده تا از بروز مشکلات جدی تر برای خود و فرزندتان پیشگیری کنید. اما بیایید کمی دقیق تر با افسردگی بعد از زایمان آشنا شویم.

 
نشانه های افسردگی بعد از زایمان

همان گونه که می دانید افسردگی زایمان نیز دارای علائم و نشانه هایی است که می تواند، کار تشخیص را برای فرد و پزشک آسان کند. از جمله نشانه های افسرده بودن زنان پس از زایمان می توان به موارد زیر اشاره نمود:
-         اضطراب و استرس
-         از دست دادن تمرکز
-         نداشتن خواب آرام و راحت
-         تحریک پذیری سریع روحی
-         یاس و ناراحتی
-         از دست دادن اشتها
-         هجوم افکار منفی
-         احساس گناه در رابطه با فرزند آوری
-         ترس از پرورش و تربیت نوزاد
-         انزوا و درونگرایی
-         گریه های مداوم
-         تنهایی
-         عصبانیت و پرخاشگری
-         بی انرژی بودن
-         کسلی و خستگی
در مراحل حاد افسردگی بعد از زایمان، حتی ممکن است فرد با هجوم افکاری نظیر خودکشی و مرگ نیز مواجه شود. اگر این بیماری از دوران باروری ایجاد شده است، پرداختن به این موضوع و درمان کار سخت تری است. البته که بهتر است افسردگی در دوران بارداری درمان شود.

 

این مطلب را بخوانید: افسردگی دوران بارداری 


عوامل محرک افسردگی بعد از زایمان

عوامل محرک نقش بسیار مهمی را در ابتلا فرد به افسردگی بازی می کنند. لذا در صورتی که شما هم یکی از شرایط زیر را دارا می باشید و در برابر عوامل محرک قرار دارید، توصیه می شود، حتما توصیه های لازم پزشکی و روانشناسی را در نظر گرفته و به آن ها توجه نمایید:
-         وجود سابقه هرگونه افسردگی در خانواده و بستگان درجه یک
-         وجود سابقه ابتلا به افسردگی و مخصوصا افسردگی بعد از زایمان در خودتان
-         بارداری دو قلو، سه قلو یا چند قلو
-         وجود تنش های شدید در خانواده
-         شرایط اقتصادی نابسامان برای حضور فرد جدید در خانواده
-         عدم برقراری ارتباط با همسر
-         قرار گیری در شرایط و موقعیت های استرس زا
-         بارداری ناخواسته
-         عدم حمایت عاطفی از سوی همسر و خانواده
-         اضافه وزن یا عدم تناسب اندام
معمولا بروز افسردگی بعد از زایمان در زنان جوان و افرادی که تجربه زایمان اولشان است، بیشتر دیده می شود.

 
علل افسردگی بعد از زایمان

افسردگی بعد از زایمان معمولا دارای دو علت کلی می باشد. اولین علت بروز افسردگی زایمان، تغییرات فیزیکی و جسمانی است که برای زنان در حین بارداری و پس از زایمان اتفاق می افتد. البته این موضوع به نسبت علت دوم که علل روحی و عاطفی می باشد، تاثیرگذار نیست. مشکلات روحی و عاطفی بسیار گسترده هستند و به راحتی نمی توان گفت که دقیقا کدام عامل باعث بروز افسردگی بعد از زایمان شده است. این موضوع برای هر فرد می تواند متغیر نیز باشد. برای مثال یکی از دلایل بروز افسردگی بعد از زایمان می تواند استرس و نگرانی از عدم توانایی تربیت و پرورش نوزاد باشد. این موضوع خصوصا وقتی که بارداری به صورت ناخواسته اتفاق افتاده است، پر رنگ تر می شود. در هر صورت اگر می خواهید با نشانه های افسردگی روحی بعد از زایمان مقابله کنید، بهتر است هر چه سریع تر برای درمان و علت یابی این بیماری اقدام نمایید.

 
روش های درمان افسردگی بعد از زایمان

درمان افسردگی بعد از زایمان می تواند به روش های مختلفی انجام شود. البته بهترین کار این است که در همان ابتدا به پزشک متخصص و روانپزشک مراجعه نمایید. درمان افسردگی بعد از زایمان در طب سنتی نیز صورت می پذیرد و شما می توانید از این روش نیز استفاده نمایید. البته به شرط این که به فرد متخصص مراجعه نموده و تمامی روال درمان زیر نظر یک روانپزشک یا روانشناس نیز انجام شود. گذشته از این ها می توان از داروهای ضد افسردگی نیز در دوران شیردهی استفاده کرد. البته تجویز این نوع دارو ها نیز می بایست زیر نظر فرد متخصص صورت پذیرد. همچنین توصیه می کنیم تا درمان کامل بیماری تان مراجعه به مشاور یا روانشناس را ترک نکنید و این موضوع را برای سلامت خود و فرزند و خانواده تان در اولویت قرار دهید.

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

  • پادکست پزشکی
  • ۰
  • ۰

چکیده:

این مقاله در خصوص افسردگی دوران بارداری ارائه می شود. افسردگی دوران بارداری یکی از مشکلات شایع در بین زنان باردار بوده و توصیه می شود، زنان باردار به این موضوع توجه ویژه داشته باشند. 

مقدمه: 
افسردگی دوران بارداری بیماری روحی رایجی است که در دوران حاملگی و بارداری می تواند به سراغ خانم های عزیز بیاید. از این رو توجه به این موضوع می بایست به یکی از اولویت های زنان باردار و همسرانشان تبدیل شود. البته پیش از هر چیزی پیشنهاد می کنیم، ابتدا با این نوع افسردگی و علائم آن بیشتر آشنا شوید. 

زنان و افسردگی دوران بارداری
افسردگی دوران بارداری، از جمله مشکلات رایج در این دوران می باشد که اگر به درستی به آن پرداخته نشود و مادر در زمان مناسب به مشاور مراجعه نکند، می تواند عواقب ناگواری را به دنبال داشته باشد. در برخی موارد که فرد با اولین نشانه های افسردگی در حاملگی مواجه می شود و متاسفانه اقدام خاصی به عمل نمی آورد، با بروز نشانه های افسردگی زایمان در حین بارداری رو به رو خواهیم شد. اختلال افسردگی دوران بارداری اتفاق تازه ای نیست و ممکن است برای بسیاری از خانم ها روی دهد. از این رو جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد. تنها چیزی که در این بین از اهمیت بالایی برخوردار است، مراجعه سریع به پزشک مشاور یا روانشناس می باشد. البته نقش اطرافیان و به خصوص همسر را نمی توان نادیده گرفت. حتی می توان به این نکته اشاره کرد که توجه لازم از سوی همسر می تواند یکی از راهکارهای خوب برای پیشگیری از بروز نشانه های افسردگی بارداری باشد.  

نشانه های افسردگی دوران بارداری
افسردگی دوران بارداری دارای علائم و نشانه هایی است که خوشبختانه وجود این علائم کار تشخیص را آسان کرده و حتی خود فرد می تواند پیش از آن که دیر شود، در زمان مناسب به مشاور مراجعه نماید. از جمله مهمترین نشانه های افسردگی حاملگی و بارداری می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
غم، گرفتگی و ناراحتی پیوسته
احساس گناه 
احساس بی ارزشی
تغییر عادات تغذیه و پرخوری یا کم خوری
تغییر عادات خوابیدن به صورت خواب زیاد یا خیلی کم
بی میلی به انجام فعالیت های لذت بخش
گریه زیاد و بدون دلیل
داشتن حس منفی درباره خود و دیگران
ترس از آسیب دیدن نوزاد
از دست دادن تمرکز حواس
بی تابی و نگرانی مداوم 
نشخوار فکری
ناامیدی نسبت به آینده فرزند
استرس و اضطراب؛ به ویژه درباره فرزندآوری
افرادی که به افسردگی دوران بارداری دچار می شوند، معمولا اکثر این علائم افسردگی بارداری را دارا می باشند. البته این که شدت این علائم به چه حد است، در مورد هر یک از افراد می تواند کاملا متفاوت باشد. 

عوامل تاثیرگذار در ایجاد افسردگی حاملگی

تا بدین جای مطلب با علائم و نشانه های افسردگی خانمها در حین بارداری آشنا شدید. در اینجا می خواهیم بدانیم چه عواملی نقش نیرو محرکه برای تشدید افسردگی دوران بارداری را ایفا کرده و یا در ایجاد این اختلال نقش موثر دارد. برای روشن شدن این موضوع چند نمونه از این عوامل تاثیرگذار را عنوان می کنیم:
سوابق بروز این بیماری در خانواده
سابقه سقط جنین
سابقه استرس های شدید
ناباروری به مدت طولانی
روابط نا آرام در خانواده
شکست عاطفی یا روحی 
ایجاد تنش های روحی بزرگ حین بارداری
سابقه مصرف داروهای ضد افسردگی
سابقه ابتلا به افسردگی در گذشته
عدم توجه و حمایت عاطفی از سوی همسر و خانواده
مشکلات مالی و اقتصادی خانواده

این مطلب را بخوانید: افسردگی در زنان

راه های درمان افسردگی دوران بارداری

خوشبختانه راهکارهای درمان افسردگی حین بارداری برای خانم های باردار بسیار زیاد بوده و در صورتی که به درستی انجام شوند، نتایج موثری خواهند داشت. البته اگر استفاده از داروهای ضد افسردگی که برای سلامتی نوزاد خطرناک باشد، معمولا این روش درمان افسردگی دوران بارداری چندان توصیه نمی شود. در مجموع نکته ای که بسیار اهمیت دارد، تشخیص زود هنگام این بیماری توسط خود شخص یا اطرافیان می باشد. اگر سریعتر افسردگی شما تشخیص داده شود، درمان افسردگی حاملگی شما آسان تر بوده و امکان بهبود شما با کمک روش های روان درمانی و مشاوره وجود خواهد داشت. هر چه دیرتر اختلال افسردگی شما تشخیص داده شود، ممکن است بیماری شما به حالت افسردگی حاد تبدیل شده و مسیر درمان شما سخت تر شود. 

تاثیر افسردگی بارداری در سلامت نوزاد

افسردگی دوران بارداری جدا از مشکلاتی که برای مادر ایجاد می کند، می تواند سلامت نوزاد را نیز به خطر بیندازد. معمولا مادرانی که در دوران بارداری، به افسردگی های حاد مبتلا می شوند، با مشکل تغذیه مواجه شده و وزن شان در دوران بارداری به حد کافی زیاد نمی شود. این موضوع باعث می شود که جنین نیز رشد کافی را نداشته و در نهایت با مشکل زایمان زودرس مواجه شویم. گذشته از این ها اگر خطر جسمانی دیگری فرزندتان را تهدید نکند، احتمال ابتلا فرزند تان به مشکلات روحی در ادامه زندگی چندین برابر می شود. از این رو توصیه می کنیم به محض تشخیص افسردگی دوران بارداری حتما به یک مشاور و روانپزشک مراجعه فرمایید و این کار را به تعویق نیندازید. 

چگونه دوران بارداری سالمی داشته باشیم؟

در این بخش قصد داریم تا چند راهکار ساده که می تواند به شما کمک کند تا از تنش ها و استرس های خود در دوران بارداری بکاهید را به شما معرفی کنیم.
مراقبت از سلامت جسمانی خود و فرزندتان را در اولویت کار ها قرار دهید. 
نقش همسر در مراقبت روحی و جسمی بسیار مهم است. سعی کنید یک فضای آرامش بخش را برای همسرتان فراهم آورید.
پیاده روی می تواند در روحیه شما تاثیر گذار باشد. 
مراقبت های مشاوره ای و روانشناسی را فراموش نکنید. 
از موقعیت هایی که استرس زا هستند و باعث ناآرامی روانی شما می شوند، دوری کنید. 
به تغذیه تان توجه کنید.
ساعاتی را به گفتگو با همسرتان سپری کنید و نیازهای روحی خود را با او در میان بگذارید. 

لطفا نظر خود را درباره این پُست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

  • پادکست پزشکی