پادکست پزشکی | مدیکستو

جدیدترین مطالب علمی و پزشکی که با تایید پزشک های متخصص منتشر می شوند

پادکست پزشکی | مدیکستو

جدیدترین مطالب علمی و پزشکی که با تایید پزشک های متخصص منتشر می شوند

مطالب علمی و پزشکی

۲۱ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

وقتی صحبت از بلوغ جنسی به میان می آید، همه ما تصور آن را داریم که فرد از لحاظ فیزیکی و جسمی به این بلوغ رسیده باشد. اما باید توجه داشت که رسیدن به این بلوغ، نمی تواند به تنهایی لازمه یک رابطه جنسی مطلوب بین زوجین باشد. علاوه بر بلوغ فیزیکی، فرد می بایست از لحاظ روحی و روانی نیز برای یک رابطه جنسی آمادگی داشته باشد. مضاف بر این که یادگیری مهارت های لازم در روابط زناشویی نیز یکی دیگر از پارامترهای لازم برای بهبود روابط جنسی بین زوجین می باشد.

معمولا اغلب افراد در هنگامی که از لحاظ فیزیکی به بلوغ جنسی می رسند، هنوز آمادگی لازم برای ازدواج را ندارند. علت این امر این است که بین بلوغ و رشد جنسی و بلوغ شخصیتی و عقلی چندین سال فاصله وجود دارد. به همین دلیل توصیه می شود که کودکان پیش از رسیدن به بلوغ شخصیتی و در دوران کودکی ازدواج نکنند.

مشاوره روانشناسی چه تاثیری در بلوغ روابط جنسی دارد؟

یکی از مباحثی که پیش از ازدواج توصیه می شود بدان عمل شود، مراجعه به روانشناس و مشاور برای گذراند دوره های مشاوره پیش از ازدواج است. برخی دوره های مشاوره پیش از ازدواج به طور خاص به موضوع روابط جنسی اختصاص داده شده است. لذا گذراندن این دوره برای تمامی افرادی که قصد ازدواج دارند، توصیه شده و یک روش خوب برای یادگیری مهارت های یک رابطه جنسی زناشویی می باشد.

همانطور که گفتیم بلوغ جنسی تنها در بحث فیزیکی و جسمی خلاصه نمی شود. شما به عنوان شریک یک رابطه زناشویی باید توانایی این را داشته باشید که خواسته های جنسی خود را از همسرتان درخواست کرده و احساسات خود را سرکوب نکنید. مباحثی از این دست از جمله مواردی هستند که در جلسات مشاوره پیش از ازدواج عنوان شده و شما می توانید با یادگیری این مباحث خود را بیشتر برای شروع ازدواج آماده کنید. 

بلوغ جنسی زودرس

متاسفانه بنا به دلایل مختلف سن بلوغ جنسی هر ساله در حال کاهش است. حال این که افراد آمادگی لازم برای شروع یک ازدواج را ندارند. همین موضوع می تواند خود سبب بروز برخی ناهنجاری ها در سطح جامعه شود. دو نوع بلوغ زودرس در بین کودکان و نوجوانان دیده می شود. این دو نوع بلوغ عبارتند از: بلوغ زودرس مرکزی و بلوغ زودرس محیطی. 

بلوغ زودرس مرکزی شایع تر بوده و به دلیل ترشح هورمون گونادوتروپین در هیپوفیز، تخمدان و بیضه ها تحریک شده و هورمون های تستوسترون یا استروژن ترشح می کنند. این مشکل سبب می شود که دختران پیش از 7 سالگی و پسران پیش از 9 سالگی به بلوغ جنسی برسند. 

در بلوغ زودرس محیطی که عده کمی از افراد به آن دچار می شوند، به دلیل وجود برخی اختلالات در بیضه ها یا تخمدان، هورمون های مردانه و زنانه در پسران و تولید ترشح شده و فرد خیلی زودتر از سن معمول به بلوغ می رسد. 

آیا پس از بلوغ جنسی دختر و پسر می توانند ازدواج کنند؟

در گذشته و د ر آیین و سنت های قدیمی خانواده ها اصرار داشتند تا بلافاصله پس از رسیدن دختران و پسران شان به سن بلوغ، آن ها را به عقد یکدیگر درآورند. اما امروزه چنین موضوعی چندان رواج نداشته و توصیه نمی شود. همانطور که گفتیم فرد برای یک ازدواج استاندارد، می بایست به بلوغ های شش گانه ازدواج دست یافته باشد. بلوغ شخصیتی و عقلی نیز یکی از همین بلوغ های ازدواج است که فاصله زیادی با سن بلوغ جنسی دارد. به همین دلیل توصیه می شود که بلافاصله پس از رسیدن دختران و پسران به سن بلوغ جنسی، بر ازدواج آن ها اصرار ورزیده نشود.

البته در گذشته تفاوت هایی نیز وجود داشت. در گذشته دختران و پسران خیلی سریع تر به بلوغ های شش گانه دست می یافتند. اما در جامعه امروزی چنین چیزی دیده نمی شود. بسیاری از افراد تا حدود سن 25 تا 30 سالگی به بلوغ مالی می رسند و یا در حدود سن 25 سالگی به بلوغ شخصیتی دست پیدا می کنند. کما این که سن بلوغ جنسی شان اگر دختر باشند حدود 12 سالگی و اگر پسر باشند حدود 16 سالگی است. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-sexual-maturity-in-psychological-dimensions

  • پادکست پزشکی
  • ۰
  • ۰

یکی از اصلی ترین پارامترها و معیارها برای ازدواج که تقریبا قانون سن ازدواج نیز به آن اهمیت داده است، موضوع بلوغ جنسی است.

همانطور که در بخش های قبلی نیز اشاره کردیم، شش بلوغ برای یک ازدواج سالم وجود دارد که بلوغ جنسی تنها یکی از این شش مورد است. اما متاسفانه بسیاری از افراد تصور می کنند، منظور از بلوغ برای ازدواج، همان بلوغ جنسی است. خصوصا این موضوع در شهرهای کوچک و روستاها بیشتر دیده می شود.

بلوغ جنسی در دختران و پسران کاملا متفاوت بوده و حتی سن رسیدن به این بلوغ نیز در آن ها تفاوت دارد. بلوغ جنسی معمولا به تغییرات فیزیکی در بدن اطلاق می شود که در پی آن هر یک از دختر و پسر توانایی برقراری رابطه جنسی با جنس مخالف خود را به دست می آورد. البته بلوغ جنسی در سطح روحی و روانی نیز وجود دارد و در سال های اخیر سن بلوغ جنسی در این مورد کاهش داشته است.

این موضوع می تواند به تنهایی پیامدهای ناگواری در سطح جامعه داشته باشد. گذشته از همه این موارد، یادگیری مهارت های لازم برای برقراری رابطه جنسی نیز خود یکی از لازمه های ازدواج است که باید به این موضوع نیز توجه شود. 

بلوغ جنسی در دختران

دختران در نقاط مختلف، به طور میانگین در سنین بین 9 تا 14 سالگی به بلوغ جنسی می رسند. بلوغ جنسی در دختران نشانه های واضحی دارد که البته بهتر است، پیش از رسیدن فرد به این سن حتما با این نشانه ها آشنا شود. در این سنین و تحت تاثیر نشانه های شروع بلوغ، مغز شروع به ترشح هورمون های استروژن و پروژسترون می کند. آزاد شدن تخمک در رحم یکی از اهداف اصلی ترشح این هورمون ها می باشد. البته نشانه های دیگری نیز برای رسیدن یک دختر به دوره بلوغ وجود دارد که عبارتند از:
جوش دوره بلوغ در صورت
رشد سینه ها
افزایش قد
رویش موهای زائد در نقاط مختلف بدن از جمله در ناحیه تناسلی و زیر بغل
شروع عادات ماهیانه و دوره پریودی
افزایش چربی زیر پوست
تغییرات رفتاری و خلق و خو نظیر پرخاشگری، افزایش تنش، حساسیت، زودرنجی و ....

شروع دوره بلوغ در دختران زودتر از پسران اتفاق می افتد. اما این بدان معنا نیست که پس از بلوغ جنسی، دختر یا پسر آمادگی کامل برای ازدواج را خواهند داشت. قطعا پارامترهای دیگری نیز هستند که در این زمینه تاثیرگذارند. 

بلوغ جنسی در پسران

سن بلوغ جنسی در پسران بین 15 تا 18 سال می باشد. در این سنین هورمون مردانه تستوسترون در پسران تولید و ترشح می شود. در نهایت این هورمون سبب افزایش نشانه های بلوغ جنسی و ویژگی های مردانه در فرد می شود. 
افزایش طول آلت تناسلی
افزایش قد
بزرگ شدن ماهیچه ها و استخوان ها
تولید اسپرم
رویش موهای زائد در ناحیه تناسلی و ریش و زیر بغل
کلفت شدن صدا
رشد قد و هیکل در این دوره در پسران، بسیار سریع اتفاق افتاده و تغییرات در زمانی کم اما بسیار زیاد اتفاق می افتند. پسران در این سن از نظر روحی و روانی نیز به بلوغ جنسی رسیده و تمایل بیشتری به ارتباط با جنس مخالف دارند. 

مشکلات جنسی که پیش از ازدواج باید به آن ها توجه کرد؟

علی رغم این که دوره بلوغ جنسی در اکثر افراد به درستی و به طور طبیعی اتفاق می افتد. در برخی افراد ممکن است اوضاع به گونه دیگری باشد. این تغییر شرایط رشد می توانند مشکلاتی را پدید آورد که حتی زمینه ازدواج هر یک از این افراد را از بین ببرد. در ادامه با این مشکلات جنسی در دختران و پسران آشنا می شویم.

مشکلات جنسی در دختران:
وجود کیست در رحم
نازایی 
اختلالات در عادات ماهیانه
طبیعی نبودن آلت تناسلی
اختلال در ترشح هورمون های زنانه
از دست دادن میل جنسی نسبت به جنس مخالف

مشکلات جنسی در پسران:
وجود اختلالات نعوذ
نداشتن میل جنسی نسبت به جنس مقابل و سرد بودن در روابط جنسی
رشد نکردن بیضه ها
زود انزالی
عقیم بودن

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-sexual-maturity-for-marriage-in-girls-and-boys

  • پادکست پزشکی
  • ۰
  • ۰

بلوغ مالی در ازدواج

یکی دیگر از بلوغ های شش گانه ازدواج که بسیار مورد توجه قرار می گیرد، بلوغ مالی و اقتصادی ازدواج است. البته با توجه به اوضاع اقتصادی و شرایط ناپایدار در کشور، شاید سطح توقع در این مورد باید کمی پایین آورده شود. اما به طور کلی بلوغ مالی در ازدواج، اشاره به توانایی داشتن یک شغل ثابت، تولید درآمد و تامین هزینه های زندگی دارد.

وجه دیگر تعریف این بلوغ در دانش و مهارت استفاده از پول و دارایی دارد. اگر شما به خوبی می توانید کسب درآمد کنید، اما قادر به برنامه ریزی مدون برای مدیریت سرمایه های تان نیستید و تمامی درآمد خود را صرف خریدهای غیر ضروری می کنید، احتمالا شما هنوز به بلوغ مالی دست نیافته اید.

پس تا بدین جا متوجه شدیم که بلوغ مالی، علاوه بر توانایی و مهارت کسب درآمد، نگاهی به سمت مدیریت سرمایه و هزینه های زندگی نیز دارد. در فرهنگ ایرانی اغلب نگاه ها به این سمت است که توانایی کسب درآمد می بایست متوجه آقایان شده و توانایی مدیریت هزینه های زندگی بر عهده زن و مرد است. 

 
نشانه های بلوغ مالی در یک افراد

قطعا دست یافتن به بلوغ اقتصادی در ازدواج، نشانه هایی دارد. اگر شما تا بدین سن توانسته اید، به این موارد دست پیدا کنید، احتمالا شما در حال رسیدن به بلوغ مالی قدم های خوبی برداشته اید. این نشانه ها عبارتند از:
شما حداقل یک سال است که در یک شغل ثابت مشغول به فعالیت هستید.
حقوق شما با توجه به میانگین درآمد جامعه در سطح مناسبی قرار دارد و کار شما تمام وقت می باشد. 
شما مهارت های لازم برای کار کردن در یک شغل و در نهایت کسب درآمد را دارید. این بدان معنا است که اگر شغل فعلی تان را بنا به هر دلیلی از دست بدهید، هنوز هم می توانید با توجه به مهارت های تان در شغل مشابهی استخدام شوید. 
گذشته از توانایی در زمینه کسب درآمد، شما توانایی لازم در حفظ پول و سرمایه را نیز دارید و یک برنامه ریزی مناسب برای پس انداز و هزینه کردن دارید. 
شما با برخی روش های سرمایه گذاری آشنایی دارید و می توانید برای آینده تان سرمایه گذاری کنید. 
برای خرید اجناس و نیازهای تان، اولویت بندی دارید و به این لیست پایبند هستید. 

آیا بلوغ مالی برای ازدواج تنها مختص مردان است؟

در فرهنگ ازدواج ایرانی، اغلب تصور می شود که بلوغ مالی مختص آقایان است و به همین دلیل وقتی اسمی از بلوغ مالی در ازدواج به زبان می آید، نگاه ها همه به سوی آقایان می رود. اما باید این تصور اشتباه را کنار گذاشت. بلوغ مالی در ازدواج، حتی با توجه به فرهنگ ایرانی که هزینه های زندگی را بر دوش مرد قرار می دهد، تنها مختص آقایان نبوده و یک زن برای ادامه یک زندگی مشترک باید با برخی پارامترهای بلوغ مالی آشنایی داشته و مهارت های لازم را در این زمینه داشته باشد.

شما به عنوان یک زن که قصد دارد، ازدواج کند، بتوانید در مورد خرید اجناس مختلف و مایحتاج زندگی برنامه و مدیریت داشته و طبق زمانبندی هر یک از اجناس را به درستی و به میزان لازم خریداری کنید. اگر در شرایطی قرار بگیرید که با زندگی مشترک تان با مشکلات جدی مالی مواجه شده است، شما باید قادر باشید در این شرایط نیز به خوبی هزینه های روزمره زندگی را مدیریت کنید. اگر شما زنی هستید که در کنار همسرتان کار می کنید و کسب درآمد دارید، خبر خوبی است. 

تله شکست مانعی جدی برای رسیدن به بلوغ مالی

به طور متوسط اکثر افراد در اواخر دهه 20 تا 30 سالگی به بلوغ مالی می رسند و یا به آن نزدیک می شوند. اگر شما در این سن قرار دارید، احتمالا تحصیل خود را به پایان رسانده اید.

در صورتی که آقا هستید، وضعیت سربازی خود را مشخص کرده و به تازگی مشغول به کار شده اید. اما شاید خبر ناگوار این باشد که شما هنوز در این سن، نتوانسته اید به وضعیت اقتصادی با ثباتی دست پیدا کنید. جدا از تمام دلایلی که برای این موضوع می تواند وجود داشته باشد، باید به یک موضوع بسیار مهم یعنی تله شکست توجه داشته باشید.

برخی افراد در کودکی دچار آسیب هایی شده اند که در نهایت منجر به درگیر شدن در تله شکست شده است. این افراد مکانیزم های مختلفی در برابر تله خود دارند. برخی از آن ها خود را سرکوب کرده و دائم هراس دارند، از کار خود اخراج شوند. آن ها تصور می کنند، کارشان به خوبی سایر افراد نیست. بسیار از خود ایراد می گیرند و در نهایت خود را شکست خواهند داد. برخی از آن ها نیز از مکانیزم اجتناب استفاده کرده و هرگز سراغ تجربه کاری نمی روند و در نتیجه موفقیت یا شکستی را نیز تجربه نخواهند کرد و دستاورد خاصی نخواهند داشت. چیزی که اهمیت دارد، رسیدگی سریع به این تله است. شاید در ابتلا این موضوع چندان مهم به نظر نیاید. اما همین موضوع به ظاهر ساده می تواند از شما تا آخر عمر یک فرد شکست خورده بسازد. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-financial-maturity-in-marriage

  • پادکست پزشکی
  • ۰
  • ۰

همه ما در هر لحظه از زندگی درگیر احساساتی می شویم که ممکن است تا حد زیادی بر روی تصمیمات مان تاثیر گذار بوده و ما را به سمت و سویی بکشانند. در این شرایط فردی که به بلوغ احساسی و عاطفی نرسیده باشد، می تواند تصمیمات لحظه ای، اما مخربی را گرفته و مشکلاتی را برای خود و خانواده اش پدید آورد. به طور خلاصه می توانیم بگوییم که بلوغ عاطفی در ازدواج عبارتند از تشخیص و درک احساسات و عواطف خود و طرف مقابل که در نتیجه نیازمند مدیریت مناسبی نیز می باشد.

فردی برای یک ازدواج موفق مناسب است که این دوران را به سرانجام رسانده و تا حد بالایی از بلوغ عاطفی برخوردار است. این بدان معنا است که فرد احساسات خود را درک کرده و می داند احساساتش بر دیگر افراد چه تاثیری خواهد گذاشت. برای رسیدن به سن بلوغ عاطفی در ازدواج، نمی توان عدد خاصی را مشخص کرد. بسیاری از افراد با وجود این که در نیمه دوم عمر خود به سر می برند، هنوز هم توانایی مدیریت احساسات خود را نداشته و هنوز هم به رشد و بلوغ عاطفی نرسیده اند. اما به طور معمول رسیدن به سن بلوغ عاطفی پس از حدود سن 25 سالگی امکان پذیر است. هر چند افرادی نیز هستند که حتی زودتر از این سن به بلوغ و رشد عاطفی دست پیدا می کنند. 
 
اهمیت بلوغ عاطفی در ازدواج

عده کثیری از افراد مهمترین عامل و ملاک برای انتخاب همسر را تنها عشق و علاقه می دانند. عشق و علاقه می تواند سبب جذب دو فرد به سوی یکدیگر شود، اما به تنهایی نمی تواند عامل نگهدارنده و دوام زندگی مشترک آن دو در قالب ازدواج باشد. شما باید ملاک های دیگری نیز برای ازدواج داشته باشید که یکی از آن ها بلوغ عاطفی در ازدواج است. اما سوال اینجاست که چرا بلوغ عاطفی در ازدواج اهمیت دارد؟ 
اگر توجه کرده باشید، انسان در سنین پایین تر، خصوصا در دوره های نوجوانی و اوایل جوانی، ممکن است به صورت مکرر در تعامل با دیگران دچار مشکل شده و نتوانند به خوبی تکانه های احساسی را کنترل کنند. این افراد در اغلب موارد و در بیشتر موقعیت ها، از کلمات و عبارات اشتباهی استفاده می کنند که در نهایت سبب پشیمانی شان می شود.

اما اگر بیشتر توجه کنیم، انسان با گذر زمان و با افزایش سن، به تدریج در روابط خود با دیگر افراد کمتر دچار تنش شده و معمولا کارها را درست تر انجام می دهند. همین موضوع سبب می شود که در روابط خود با خانواده و دیگر افراد کمتر دچار مشکل شوند. قطعا دلیل این امر بلوغ عاطفی است که این افراد بدان دست پیدا کرده اند. 

ویژگی هایی افرادی که به بلوغ عاطفی پیش از ازدواج رسیده اند

افرادی که به بلوغ عاطفی در ازدواج رسیده اند، ویژگی های بسیار زیادی دارند که در اینجا به آن ها اشاره می کنیم:
افرادی که به بلوغ عاطفی رسیده اند، دیگر مسائل و اتفاقات کوچک آن ها را زیاد ناراحت و عصبانی نمی کند. 
این افراد واقعیت ها و محدودیت های زندگی را می پذیرند و سعی می کنند، مشکلات قابل حل را حل و فصل کرده و مشکلات حل نشدنی را بپذیرند. 
انعطاف پذیری و صبر در موقعیت های مختلف، یکی دیگر از ویژگی های افرادی است که به بلوغ عاطفی پیش از ازدواج رسیده اند. 
اگر فردی باشید که دوران بلوغ عاطفی را پشت سر گذاشته اید، احتمالا شما در برابر جهان پیرامون به این نتیجه رسیده اید که همه چیز دیگر سیاه و سفید نیست. این موضوع مخصوصا در مورد مسائل مذهبی و سیاسی مشهود است. 
یکی دیگر از نشانه های بلوغ عاطفی فهم این جمله است که من جواب همه چیز را نمی دانم. 
شما می توانید در هنگام مشکلات از شریک زندگی تان کمک بگیرید و حتی به او کمک کنید. 
فردی که بلوغ رسیده است، می تواند افرادی که در گذشته های دور رفتارهای نادرستی را با وی داشته اند، ببخشد. فهم این که هیچ انسانی کامل نیست و قطعا مرتکب اشتباه می شود، می تواند یکی از نشانه های بلوغ عاطفی باشد.  
اصالت داشتن و شبیه بودن به خود واقعی از ویژگی های یک فرد بالغ است. شما سعی نمی کنید برای جلب رضایت دیگر افراد از خود واقعی تان دور شوید.
همانطور که می بینید، علائم بلوغ عاطفی بسیار زیاد هستند. در اینجا به چند مورد اشاره کردیم. 

سواد عاطفی چیست؟

سواد عاطفی به این معنا است که فرد در یک رابطه عاطفی کاملا بر مراحل مختلف رابطه اشراف داشته و به خوبی می داند در برابر هر موقعیتی چه رفتاری را باید از خود بروز دهد. یادگیری سواد عاطفی، در دوران کودکی و در خانواده آغاز می شود. نحوه ارتباط پدر و مادر با یکدیگر و با فرزندان، می تواند راهنمای خوبی برای یادگیری سواد عاطفی باشد. البته یادگیری علمی این موضوع نیز از اهمیت دوچندانی برخوردار است. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-recognition-of-emotional-maturity-in-marriage

  • پادکست پزشکی
  • ۰
  • ۰

یکی از بلوغ های شش گانه ازدواج که می بایست هر کسی پیش از ازدواج به آن توجه داشته باشد، بلوغ شخصیتی است. بلوغ شخصیتی جنبه های مختلفی را در بر می گیرد. اما به طور کلی فردی که به سنی رسیده است که تقریبا ثبات پیدا کرده است و علایق و اعتقاداتش از مسیری به مسیر دیگر تغییر پیدا نمی کنند. یا تغییرات چشمگیری ندارد، می تواند این ثبات شخصیت را در خود احساس کند.

اگر فکر می کنید به اندازه کافی خودتان را می شناسید و با ابعاد مختلف شخصیت تان به طور زیادی آشنا هستید و البته برای مشکلات شخصیتی تان راه حل هایی را پیدا کرده اید، شاید بتوان گفت شما به بلوغ شخصیتی تان نزدیک شده اید و این زمانی است که می توانید با دارا بودن سایر بلوغ ها، به ازدواج فکر کنید. 
 

ویژگی های بلوغ شخصیتی
فردی که به بلوغ فکری و شخصیتی رسیده است، ویژگی های ریز و درشت فراوانی دارد. در اینجا البته به برخی از این ویژگی ها اشاره خواهیم کرد. 
فردی که به بلوغ شخصیتی رسیده است و تا حد خوبی در این زمینه رشد کرده است، تا حد زیادی اختلالات مختلف شخصیتی مانند مهرطلبی، شکاک بودن، ایثار، تله های شخصیتی و دو قطبی و ... را در خود تشخیص داده و برای درمان آن تلاش کرده است. می توان گفت این فرد در حال حاضر از این اختلالات عبور کرده است. 
فردی که بلوغ فکری و شخصیتی دارد، برای خود فردیت داشته و می تواند به تنهایی درباره زندگی اش فکر کرده و تصمیم بگیرد. به قولی می توان گفت او دیگر افسارش دست والدین و خانواده نیست و ضمن احترام به نظرات هر یک از اعضای خانواده می تواند با مشورت با آن ها بهترین تصمیم را به صورت مستقل بگیرد. این افراد پس از ازدواج از همسرشان توقع پدری یا مادری کردن ندارند. 
افراد که به این نوع بلوغ دست یافته اند، معمولا افرادی با ثبات شخصیت و مسئولیت پذیر هستند. 
این افراد می توانند برای زندگی خود اولویت بندی کنند و با تجزیه و تحلیل مسائل زندگی بهترین انتخاب را داشته باشند. 
افراد بالغ از نظر شخصیتی، درباره اساس خلقت و سوالات این چنینی به یک جمع بندی کلی رسیده اند و تا حد زیادی تکلیفشان با خودشان روشن است. 
این افراد شخصیت با ثباتی داشته و تقریبا تغییرات شدید شخصیتی را پشت سر گذاشته اند. 

 

چگونه بلوغ شخصیتی را در فرد مقابل تشخیص دهیم؟
قطعا معیارهای بسیاری برای تشخیص بلوغ شخصیتی در هر فرد وجود دارد. برای تشخیص همه این موارد صحبت کردن و معاشرت کردن می توانند روش های بسیار خوبی باشند. شما ضمن معاشرت و رفت و آمد با فرد و خانواده اش می توانید به این اطلاعات دست پیدا کنید. برای مثال می توانید به چند سوال در این باره پاسخ دهید:
آیا فرد مورد نظر شما شخصی درون گرا است یا برون گرا؟
 آیا فردی منطقی است یا تصمیمات خود را بر پایه احساس انجام می دهد؟
 فرد مورد نظر تا چه اندازه از اختلالات شخصیتی رنج می برد و آیا خود بر اختلالاتی که دارد، اشراف دارد یا خیر؟
در صورت دارا بودن برخی اختلالات شخصیتی، آیا برای درمان و بهبود آن ها تلاشی کرده است؟
آیا فرد مورد نظر درگیر تله های شخصیتی نظیر رهاشدگی، خودشیفتگی، استحقاق و امثالهم است؟
آیا فرد مورد نظر در رفتار خود دارای ثبات است و یا از این شاخه به آن شاخه می پرد؟
این ها تنها چند مورد از سوالاتی هستند که می توانید به صورت غیر مستقیم به جواب آن ها دست پیدا کنید. البته پیشنهاد بهتر این است که در وهله اول این موارد را در خود جستجو کنید و بیشتر با شخصیت خودتان آشنا شوید. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-maturity-of-personality-for-marriage

  • پادکست پزشکی
  • ۰
  • ۰

اگر از یک فرد در مورد ملاک هایش برای ازدواج سوال بپرسید، به احتمال زیاد جواب ها به سه دسته تقسیم می شوند. دسته اول افرادی هستند که ملاک خاصی برای ازدواج ندارند و ملاک هایی که بیان می کنند، جواب های کلیشه ای است. دسته دوم افرادی هستند که ملاک های بسیار زیادی برای ازدواج دارند. اما این ملاک ها دسته بندی خاصی نداشته و اصطلاحا درهم و قاطی هستند و فرد به راحتی نمی تواند روی ملاک هایش اولویت بندی کند. اما دسته آخر افرادی هستند که ملاک های خود را در دسته بندی های خاصی قرار داده و بر این اساس می توانند مهمترین معیارهای خود در هر بعد را انتخاب کنند.

البته این سه دسته بندی که عرض کردیم، قاطعا و صد در صد نیست و بر اساس جواب های عموم مردم بیان می شود. اما به طور کلی هر فرد برای آمادگی یک ازدواج می بایست، بلوغ های شش گانه را دارا باشد. البته قطعا هیچ فردی توانایی این را ندارد که در همه جنبه ها کامل باشد. بنابراین بهتر است، سعی شود تا در هر یک از بلوغ ها زمینه رشد خودمان را فراهم کنیم. در ادامه این مقاله به طور مختصر با هر یک از بلوغ های شش گانه ازدواج آشنا خواهیم شد. در بخش های بعدی اما به طور مفصل درباره هر یک از انواع بلوغ ها صحبت خواهیم کرد. 
 

بلوغ اول: بلوغ شخصیتی
بلوغ شخصیتی یکی از اصلی ترین بلوغ ها برای ازدواج است. این بلوغ جنبه های مختلفی را در بر می گیرد. به عنوان مثال یکی از ویژگی های مهمی که فرد می بایست، پیش از ازدواج آن را در خود بیابد، بحث فردیت است. آیا شما به تنهایی می توانید تصمیماتی را اتخاذ کنید؟ آیا شما فکر می کنید که خودتان را می شناسید و می دانید علایق و خواسته های شما کدامند؟ سن در این مقوله از اهمیت بالایی برخوردار است. معمولا در ازدواج هایی که در سنین پایین اتفاق می افتد، فرد هنوز دارای شخصیت خود تحول نیافته بوده و فردیتی برای انتخاب ندارد. در واقع این فرد به راحتی نمی تواند تصمیم گیری کند. این قبیل افراد توانایی مسئولیت پذیری را نداشته و ممکن است رفتارهایی غیر قابل پیش بینی داشته باشند. از دیگر مشکلات بلوغ شخصیتی می توانیم به مشکلات تله های شخصیتی همچون مهرطلبی، خود کم بینی، کمال گرایی، پارانویا، دوقطبی، اختلالات روانی مختلف و ... اشاره کنیم. در نظر داشته باشید که پیش از ازدواج این موارد را در فرد مورد نظر بررسی کرده و از سلامت شخصیت خود در این زمینه مطمئن شوید. 

 

بلوغ دوم: بلوغ جنسی
متاسفانه یکی از عوامل اصلی طلاق در بین زوجین، مشکلات روابط جنسی زوجین می باشد. بلوغ جنسی که یکی دیگر از بلوغ های شش گانه ازدواج محسوب می شود، در این مواقع در نظر گرفته نمی شود. پس پیش از ازدواج حتما باید به این موضوع توجه داشته باشید و معیارهای جنسی را در نظر بگیرید.

فرد مورد نظر شما حتما می بایست به سن بلوغ جنسی رسیده باشد. جدا از این موضوع هر دو فرد باید آمادگی لازم برای برقراری رابطه جنسی را داشته باشند و اطلاعات لازم در این خصوص را فرا گرفته باشند. گفتن نیازهای جنسی و تقاضای رابطه با همسرتان، از اهمیت بالایی برخوردار است. البته توصیه می شود، پیش از ازدواج حتما دوره های مشاوره جنسی را پشت سر بگذارید. 
 

بلوغ سوم: بلوغ عاطفی
سومین بلوغ از بلوغ های شش گانه ازدواج، موضوع بلوغ عاطفی است. اگر بخواهیم به طور خلاصه در این باره صحبت کنیم باید عرض کنیم که بلوغ عاطفی به معنای تشخیص درست و درک و مدیریت احساسات خود و به طور متقابل تشخیص و درک احساسات طرف مقابل تان است. شما باید یاد بگیرید که احساسات تان را مدیریت کنید. ازدواج تنها به معنای ابراز کردن هر میزان عشق و علاقه نیست. حتی ابراز علاقه زیاد در یک رابطه می تواند حکم سم برای آن رابطه را داشته باشد. 

 

بلوغ چهارم: بلوغ مالی
اگر با فردی در یک رابطه عاطفی قرار دارید و احساس می کنید، او به اندازه کافی حساب درآمد و هزینه های خود را ندارد. به خوبی نمی تواند بر دارایی های خود مدیریت داشته باشد و از این بابت به هیچ وجه انسان قابل اعتمادی نیست، احتمالا شما با یک فرد که هنوز به بلوغ مالی نرسیده است، در یک رابطه عاطفی قرار دارید.

معمولا افراد از یک سن خاص به بعد تقریبا می توانند یک شغل برای خود داشته باشند و درآمد کسب کنند. کسی که به نسبت سن خود هنوز جایگاه مالی و اقتصادی خاصی ندارد، باید در خصوص بلوغ مالی اش دچار تردید شد. بلوغ مالی به لحاظ کسب درآمد هنوز در بین دختران جا نیفتاده است. اما باید در نظر داشت که یک دختر نیز می بایست توانایی مدیریت هزینه ها را داشته باشد. 
 

بلوغ پنجم: بلوغ معنوی
بلوغ معنوی از جمله بلوغ های شش گانه ازدواج است که تا حد زیادی به طور مستقیم با مباحث اعتقادی و دینی افراد سر و کار دارد. در این مورد اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد. تعریف دینداری از دیدگاه افراد مختلف متفاوت است. اما به طور کلی می توان دینداری را در چند سطح دسته بندی کرد. شما با صحبت کردن با طرف مقابل تان و رفت و آمدهای خانوادگی می توانید تا حدودی با سطح دینداری طرف مقابل آشنا شوید. 

 

بلوغ ششم: بلوغ اجتماعی
بلوغ اجتماعی نیز از دیگر بلوغ های شش گانه ازدواج است که با توجه به فرهنگ ازدواج در ایران، بیشتر متوجه آقایان می شود. البته باید در نظر داشت که هر فردی می بایست، به رشد خود در این بلوغ توجه کند. اما جایگاه اجتماعی در فرهنگ ایرانی، بیشتر متوجه مردان می شود.

این که فرد با سن و سالی که دارد، دقیقا چه جایگاه اجتماعی داشته و تا به حال چه کارهایی انجام داده است. یک فرد که از بلوغ اجتماعی برخوردار است، می بایست برای آینده خود در چند سال پیش رو، برنامه های احتمالی داشته و هدف هایی را کنار گذاشته باشد. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

 

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-learn-about-the-six-maturities-of-marriage

  • پادکست پزشکی
  • ۰
  • ۰

درمان وسواس فکری در کودکان و نوجوانان با روش های مختلفی قابل انجام می باشد. البته این که دقیقا می بایست از چه روشی برای درمان وسواس فکری در کودکان و نوجوانان استفاده کرد، توسط پزشک متخصص تعیین می شود. روان درمانی و مراجعه به یک روانشناس متخصص، تقریبا اولین روشی است که توصیه می شود. البته ممکن است، شما در کنار روان درمانی نیاز به مصرف دارو و استفاده از روش درمان دارویی داشته باشید. در این شرایط نیز می بایست با پزشک مورد نظر خود مشورت نمایید.

دیگر روش های درمان وسواس فکری و عملی در کودکان و نوجوانان، شامل خانواده درمانی و درمان گروهی می باشد. البته پزشکان معمولا برای تجویز روش مناسب برای درمان وسواس فکری در کودکان و نوجوانان، معمولا از روش آزمون فیزیکی استفاده می کنند. در این بررسی عوامل مختلفی برای تعیین روش درمان موثر هستند که از آن جمله می توانیم به مواردی همچون شدت بیماری، سن فرد، وجود دیگر بیماری ها و دیگر اختلالات در فرد، انعطاف پذیری فرد برای انتخاب روش درمان مناسب، واکنش نسبت به داروها و ... اشاره کنیم. در ادامه این مبحث در این خصوص نیز صحبت خواهیم کرد. 
 

درمان دارویی وسواس فکری کودکان
همانطور که گفتیم بسته به عوامل مختلف، نوع درمان وسواس فکری در کودکان و نوجوانان می تواند از هر فرد به فرد دیگر متفاوت باشد. در افرادی که درمان دارویی برای درمان بیماری شان تجویز می شود، معمولا مهمترین دارو برای درمان اختلال وسواس فکری، داروهای SSRIs یا داروهای مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین هستند. معروف ترین این مهارکننده ها، شامل داروهای زولوفت، پروزاک و لووکس می شوند. پزشک بسته به شدت بیماری و پارامترهای مختلف دیگر، تشخیص می دهد که دقیقا کدام دارو برای شما مناسب تر می باشد. روش دارودرمانی معمولا در مواد حاد بیماری تجویز می شود و در مراحل ابتدایی به طور معمول از روش های روان درمانی استفاده می گردد.  
 
درمان وسواس فکری با روش های روانشناسی
در موارد خفیف و تا حدی متوسط اختلال وسواس فکری در کودکان و نوجوانان، عموما از روش های روان درمانی و مشاوره برای کودک استفاده می شود. البته باید به این موضوع توجه نمود که درمان وسواس فکری با روش روان درمانی، تنها مخصوص کودک و فرد بیمار نبوده و می بایست، تمامی اعضای خانواده من جمله والدین و خواهر و برادر آن نقش داشته باشند. آن ها باید در خلال جلسات مشاوره بیاموزند که این بیماری چیست و نقش آن ها به عنوان اطرافیان بیمار باید چگونه باشد تا به بهبود سریع تر فرد کمک کند.

در روان درمانی معمولا از تکنیک هایی نظیر مقابله با ترس استفاده می شود. برای مثال کودکی که بیش از حد از میکروب و کثیفی می ترسد، می بایست تلاش کند تا مانند یک فرد عادی اشیا مختلف را لمس کرده و به این نتیجه برسد، میکروب و آلودگی ها تا حد خاصی آنچنان هم خطرناک نیستند. البته که تکنیک های روان درمانی دیگری نیز برای بهبود کودک وجود دارد. 
 

نقش والدین در درمان وسواس فکری در کودکان و نوجوانان
والدین و خانواده ها در درمان وسواس فکری در کودکان و نوجوانان نقش اساسی را ایفا می کنند. شما به عنوان اطرافیان بیمار باید به اون کمک کرده و یک فضای آرام و بدون استرس را برای کودک تان فراهم آورید. در خانواده هایی که با ترس و اضطراب کودک با شیوه های خشن و نادرست برخورد می شود، امکان تشدید این عادات و وسواس های فکری و عملی افزایش پیدا خواهد کرد. لذا شما می بایست در کنار استفاده از روش های درمان دارویی و روان درمانی، از روش های خانواده درمانی نیز برای کمک به فرزند تان بهره بگیرید. آگاهی بیشتر شما نسبت به اختلال و مشکل فرزند تان می تواند به بهبود سریع تر او کمک شایانی بکند. از جمله کارهایی که به عنوان والدین کودک بیمار می توانید انجام دهید، عبارتند از:
از کودک تان پشتیبانی و حمایت کنید. 
در برابر رفتارهای وسواس گونه کودک تان، واکنش های خشم آلود و اضطراب آور نداشته باشید. 
پروسه درمان این اختلال خصوصا اگر مراحل درمان دیر شروع شود، ممکن است طولانی شود. لذا صبر یکی از شاخصه های مهم شما باید باشد. 
سعی کنید کودکتان را با ترس هایش رو به رو کنید. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام
 

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-how-is-obsessive-compulsive-disorder-treated-in-children

  • پادکست پزشکی
  • ۰
  • ۰

امروزه متاسفانه با بالا رفتن آمار طلاق در کشور، در هر دو گروه مردان و زنان، ترس هایی برای ازدواج و تشکیل خانواده پدید آمده است. البته جنس ترس ها و علل آن ها در هر دو جنس زن و مرد، متفاوت می باشد. در این مقاله اما سعی داریم تا شما را بیشتر با علل ترس مردان از ازدواج بیشتر آشنا کنیم. در ادامه چند نمونه از دلایل ترس مردان از ازدواج را مشاهده می کنید:
هزینه های سنگین ازدواج
تعهد و وفاداری به ازدواج
نداشتن مهارت های زندگی
تله های شخصیتی
افزایش محدودیت های زندگی
عدم آمادگی برای ازدواج
اختگی در مردان
در بخش های بعدی دقیق تر درباره هر یک از این موارد صحبت می کنیم. 

 

ترس از ازدواج به دلیل هزینه های سنگین ازدواج 
اگر بخواهیم علل ترس مردان از ازدواج را بررسی کنیم، شاید بهتر باشد، این علل را در فرهنگ ازدواج جامعه ایرانی جستجو کنیم. در فرهنگ ازدواج ایرانی، معمولا هزینه های ازدواج و تشکیل خانواده تا حد زیاد و نامتقارنی بر دوش مرد و خانواده او می باشد. همین موضوع می تواند باعث ایجاد ترس در مردان شده و برای تامین هزینه های شروع یک ازدواج، زمان ازدواج خود را به تعویق انداخته و یا اصلا از فکر ازدواج بیرون بیایند. از این رو پیشنهاد می شود، خانواده های دختر و پسر، کمی در مورد هزینه های ازدواج با نرمی بیشتری رفتار کرده و موانع یک ازدواج آسان را تسهیل نمایند. 

 

ترس مردان از ازدواج با درگیر شدن در تعهد
تعهد و احساس مسئولیت، آن هم در مقوله ازدواج کار بسیار سختی است. البته که این موضوع برای پسر و دختر باید به یک اندازه اما به شکل های مختلف انجام شود. اما با توجه به فرهنگ ایرانی مسئولیت های مالی و اقتصادی زندگی تا حد زیادی بر گردن مرد است و همین تعهد تامین هزینه های زندگی می تواند کار را کمی دشوار کند. جدا از این موضوع نوع دیگری از تعهد که باعث ترس مردان از ازدواج می شود، تعهد یک رابطه عاطفی است که می بایست از سوی مرد و زن در نظر گرفته شود که خب در مواردی این تعهد عاطفی می تواند شکسته شود و رابطه طرفین را خراب کند. 

 

تله های شخصیتی
برخی تله های شخصیتی باعث می شوند که به روابط عاطفی ضربه زده و در نتیجه پس از شکست های مداوم در روابط، این احساس را در فرد به وجود آورند که نمی تواند یک ازدواج و رابطه عاطفی موفق داشته باشد و در تمام موارد شکست خواهد خورد.

از جمله تله های شخصیتی که می تواند در این مورد تاثیر گذار باشند، می توانیم به تله هایی همچون تله شکست، رهاشدگی و بی اعتمادی اشاره کنیم. البته که همه تله های هر یک به نوعی در زندگی فردی و مشترک یک انسان تاثیر منفی می گذراند. اما در مورد روابط عاطفی برخی تله ها فعال تر بوده و تاثیر مخرب بیشتری داشته که در نتیجه با ترس مردان از ازدواج رو به رو خواهیم شد. 
 

افزایش محدودیت های زندگی پس از ازدواج
اغلب انسان ها و به خصوص مردان از محدودیت و نبود آزادی هراس دارند. در واقع ازدواج با تمام امتیازات مثبتی که دارد، می تواند محدودیت هایی را نیز ایجاد کند. شما با ازدواج کردن و قبول مسئولیت همسر بودن، می بایست تعهداتی را انجام دهید که سبب می شود، محدودیت هایی در زندگی شما ایجاد شود. محدودیت ها می توانند شامل مواردی همچون: کاهش ریسک پذیری از نظر اقتصادی، محدودیت در گذراندن وقت در بیرون از منزل و ... باشند. 

عدم آمادگی برای زندگی مشترک و ترس مردان از ازدواج
ازدواج یکی از مهمترین تصمیمات زندگی است. متاسفانه در ازدواج های سنتی، ازدواج به عنوان اصلی ترین هدف یک انسان در نظر گرفته می شود و بسیاری از افراد خوشبختی را در گرو ازدواج می دانند. البته که این گونه نیست. ازدواج در هر شرایطی نمی تواند امکان پذیر باشد. یک ازدواج خوب نیازمند داشتن پیش نیازها و مهارت هایی است که فرد باید پیش از ازدواج بیاموزد. مهارت ها و بلوغ هایی نظیر بلوغ عاطفی، مالی، جنسی، جسمی، بلوغ شخصیتی و ... 

 

اختگی در مردان پیش از ازدواج چرا ایجاد می شود
اختگی پیش از ازدواج در مردان، یکی دیگر از عوامل ترس مردان از ازدواج است. البته اختگی مردان، معمولا پس از رسمی شدن قرار ازدواج و در مراحل آخر پیش از ازدواج اتفاق می افتد. اختگی صرفا برای تمام مردان اتفاق نمی افتد، اما ممکن است بخش عمده ای از مردان و حتی زنان به این نوع اختگی پیش از ازدواج دچار شوند.

علت بروز اختگی معمولا اضطرابی است که در لحظات آخرین تجرد سراغ برخی مردان می آید. از آنجایی که فشار مالی زندگی بر دوش مردان است و هزینه های سنگینی را در این مورد می پردازند، ترس از دست دادن آزادی، تجرد، تقسیم اموال و محدودیت های زندگی و تعهد از جمله ترس هایی هستند که سبب اختگی در مردان می شوند. در این شرایط نباید به مردان فشار روانی از سوی دختر وارد شود. معمولا مردان در این دوران تمایل دارند با یک مرد هم صحبت شوند. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-what-causes-men-to-be-afraid-of-marriage

  • پادکست پزشکی
  • ۰
  • ۰

حتما شما هم افرادی را در بین افراد نزدیک و حتی دوستان تان دیده اید که نسبت به یک موضوع خاص وسواس نشان می دهند. این وسواس می تواند در موارد گوناگون خود را نشان دهد. اما معمولا آنچه که اغلب افراد به عنوان وسواس می شناسند، تمایل به تمیزی و دوری از آلودگی است که البته یکی از انواع وسواس به شمار می رود. در ادامه اما قصد داریم تا با وسواس فکری در کودکان و نوجوانان بیشتر آشنا شویم. 

وسواس فکری در کودکان و نوجوانان
بیماری و اختلال وسواس فکری یا OCD، یک اختلال شایع در تمام سنین می باشد. کودکان و نوجوانان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در هر دوره ای از زندگی ممکن است، بسته به عوامل گوناگون به آن دچار شوند. وسواس فکری شرایطی است که در آن کودک و فرزند شما با احساساتی نظیر ترس، اضطراب و افکار ناخواسته رو به رو می شود. معمولا نگرانی یکی از نتایج وسواس فکری است که در قالب های گوناگون خود را نشان می دهد. شاید شایع ترین نوع وسواس فکری، وسواس به تمیزی و نظم باشد. افرادی که این گونه وسواس را دارند، معمولا افکار ناخواسته ای در رابطه با تمیزی داشته و از این که نقطه ای از محل زندگی شان، کثیف باشد، احساس نگرانی می کنند. 

 

انواع وسواس فکری در کودکان و نوجوانان
وسواس در کودکان و حتی بزرگسالان به دو صورت وسواس فکری و عملی دیده می شود. البته وسواس عملی خود می تواند نتیجه ای از وجود وسواس فکری در فرد باشد. اما به طور کلی وسواس چه فکری و چه عملی انواع مختلفی دارد که البته بخشی از آن ها به کودکان و نوجوانان ارتباط پیدا نمی کند. اما عمده وسواس هایی که در کودکی  و نوجوانی با آن ها سر و کار داریم، عبارتند از:
وسواس به تمیزی و دوری از آلودگی ها
وسواس نظم و چینش اشیاء
نگرانی درباره آسیب هایی که ممکن است در موقعیت های مختلف به فرد وارد شود.
وسواس چک کردن
وسواس تکرار
وسواس دینی
وسواس درباره از دست دادن کنترل و ضرر رساندن به دیگران
وسواس تقارن 
وسواس های مربوط به کمال گرایی 
البته تنوع وسواس ها بسیار زیاد است. وسواس هایی که در این جا از آن ها نام بردیم، علاوه بر وسواس فکری در کودکان و نوجوانان، می تواند نوعی وسواس در بزرگسالان نیز به شمار آید. 

 

علائم وسواس فکری 
اختلال وسواس فکری در کودکان و نوجوانان نیز به مانند سایر اختلالات و بیماری ها دارای علائمی بوده که به فرد و خانواده کمک می کند تا این بیماری را سریع تر و در مراحل ابتدایی تشخیص دهند. شایع ترین علائم وسواس فکری کودکان عبارتند از:
کودک شما ممکن است، یک تکلیف یا وظیفه را انجام داده و صحیح بودن آن را چندین بار بررسی کند. 
کودک شما بیش از اندازه دستان خود را می شوید. 
فرزندتان ممکن است، علاقه ای به تکرار برخی کارها به صورت افراطی داشته باشد. 
چک کردن مکرر و افراطی برخی موارد از جمله خاموش بودن چراغ، بسته بودن در و .... 
شاید تصور کنید، فرزندتان تمایل به کمال گرایی دارد و همه چیز را در بهترین حالت خود انجام می دهد. در ابتدا شاید این موضوع خوشحال کننده باشد. اما باید در نظر داشت که این موضوع شاید نشانه چندان خوبی نباشد. حتی امکان دارد، فرزند شما به تله کمال طلبی نیز دچار شود.

 

دلایل وسواس فکری در کودکان و نوجوانان
تاکنون دلیل قطعی برای اختلال وسواس فکری در کودکان و نوجوانان یافت نشده است. اما اغلب یافته ها حاکی از آن است که این بیماری با تفاوت های ساختاری مغز این بیماران با افراد عادی در ارتباط است. گویا کمبود انتقال دهنده شیمیایی به نام سروتونین یکی از علل اصلی بروز وسواس فکری در افراد می شود. البته بی شک نمی توان به همین راحتی از سابقه خانوادگی کودک گذشت. کودکانی که والدینی وسواسی داشته اند، ممکن است در معرض ابتلا به این بیماری اما از نوعی دیگر باشند. باید در نظر داشت، افراد مبتلا به وسواس فکری، اگر در شرایط استرس زا قرار بگیرند و یا به خاطر وسواس شان مورد سرزنش واقع شوند، ممکن است، نشانه های وسواس در آن ها تشدید شده و کار درمان دشوارتر شود.

لطفا نظر خود را درباره  این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-obsessive-compulsive-disorder-in-children-and-adolescents

  • پادکست پزشکی
  • ۰
  • ۰

اخباری که این روزها دربارۀ شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان می‌شنویم، بیشتر ناراحت کننده هستند تا امیدبخش. بنابراین طبیعی است چنین اخباری که ما را ناراحت می‌کند، باعث اضطراب و نگرانی کودکانمان نیز بشود.

برای کودکان همیشه درک آنچه در اینترنت و تلویزیون می‌بینند یا از دیگران می‌شنوند، آسان نیست و به همین دلیل آنها بشدت غمگین می‌شوند. شما می‌توانید با یک گفتگوی باز و اطمینان بخش، به آنها برای درک بهتر وضعیت کنونی کمک کنید و حتی باعث تقویت روحیه فرزندانتان شوید.

در ادامه هشت روش برای چگونگی گفتگو با کودکان، آگاه کردن آنها از وضعیت بغرنج کنونی، آموزش آنها برای محافظت از خود و درنهایت کمک به آنها برای کاستن از ترس‌ها و نگرانی‌هایشان پیشنهاد می‌شود. روش هایی که در ادامه ذکر می شود روش هایی هستند که از سوی صندوق کودکان سازمان ملل یونیسف ارائه شده است.

 

۱- سوالاتی صریح از کودکان بپرسید و به پاسخ‌هایشان گوش کنید.

از فرزندانتان بخواهید هرچه دربارۀ ویروس کرونا شنیده‌اند را برایتان بازگو کنند و احساسات و ترس و نگرانی‌هایشان در این باره را خیلی راحت با شما در میان بگذارند. ببینید که درباره این ویروس چقدر آگاهی دارند و اجازه دهید که به راحتی در این باره حرف بزنند.
اگر فرزند شما آنقدر کوچک است که درباره این بیماری چیزی نشنیده، نیازی به صحبت در این باره با او نیست. با این وجود هر زمان که شرایط مناسب بود، فرزندتان را تشویق کنید تا بیش از گذشته دستهایش را بشوید و بیش از گذشته نکات بهداشتی را رعایت کند؛ بدون آنکه او را بترسانید.
با آرامش با کودکانتان به گفتگو بنشینید و به آنها اجازه دهید تا آزادانه صحبت کنند. شاید بهتر باشد برای فراهم کردن زمینۀ چنین گفتگویی، قصه‌ای را برایشان تعریف کنید یا مثلا با هم شروع به نقاشی کنید.
هرگز سعی نکنید که نگرانی‌های کودکان را کوچک و ناچیز بشمارید و ترسشان را نادیده نگیرید. به آنها نشان دهید که احساساتشان را درک می‌کنید؛ به آنها بگویید که ترس و نگرانی‌هایشان در این شرایط طبیعی است. به کودکانتان نشان دهید که با دقت به حرفهایشان گوش می‌دهید و به آنها اطمینان دهید که همیشه و در هر زمانی می‌توانند درباره این نگرانی‌ها با شما یا معلم‌هایشان صحبت کنند.

 

2-صادق باشید؛ متناسب با سن کودکانتان برایشان وضعیت کنونی را توضیح دهید

کودکان حق دارند که بدانند در حال حاضر در جهان چه می‌گذرد و بزرگترها نیز باید بدانند که چگونه در چنین وضعیتی از آنها در مقابل اضطراب‌ها و پریشانی‌ها محافظت کنند. برای گفتگو با کودکان، از کلماتی استفاده کنید که مناسب سنشان باشد. مواظب واکنش‌های آنها باشید و نسبت به سطح اضطراب‌هایشان حساس باشید.
اگر جواب سوال‌هایشان را نمی‌دانید، از خودتان جواب‌های بی‌پایه نسازید. از این فرصت استفاده کنید تا با کمک هم جواب‌ها را مثلا از طریق اینترنت بیابید. سایت‌های سازمان‌های بین‌المللی متعددی از جمله سازمان جهانی بهداشت و یونیسف منابع خوبی برای یافتن پاسخ سوالات هستند.
برای کودکانتان درباره اخبار و اطلاعات غلطی که این روزها کم نیست، توضیح دهید و به آنها بگویید که بهتر است به متخصصان اعتماد کنند.

 

۳- برایشان توضیح دهید که چگونه می‌توانند از خودشان و دوستانشان مراقبت کنند

یکی از بهترین روش‌ها برای محافظت از کودکان در مقابل ویروس کرونا و دیگر بیماری‌ها، تشویق آنها به شستن مداوم دست‌هایشان است. لازم نیست برای این کار آنها را بترسانید. حتی می‌توانید شستن دست‌ها را به شکل بازی و شیوه‌ای سرگرم کننده درآورید. مثلا هنگام شستن دست‌ها آواز بخوانید یا برقصید.
همچنین می‌توانید به کودکان بیاموزید که چگونه هنگام سرفه یا عطسه، جلوی دهان و بینی خود را با آرنج خود بگیرند، یا اینکه بهتر است به افرادی که عطسه و سرفه می‌کنند نزدیک نشوند. همچنین از کودکان بخواهید اگر احساس کردند که حالشان خوب نیست یا سردشان است، سرفه می‌کنند یا به راحتی نمی‌توانند نفس بکشند حتما به شما بگویند.

 

۴- به کودکان احساس امنیت بدهید

در این روزها گاه تصاویری که از شبکه‌های تلویزیونی و اینترنتی پخش می‌شود، بسیار شوکه کننده هستند. کودکان نیز ممکن است این تصاویر را ببینند اما مشکل اینجاست که آنها خیلی نمی‌توانند بین تصاویری که نمایش داده می‌شود و واقعیتی که در اطرافشان در حال روی دادن است، تمایزی قایل شوند و ممکن است فکر کنند که با خطری قریب‌الوقوع روبرو هستند.
می‌توانید با فراهم کردن فرصت‌هایی برای بازی، به کودکانتان آرامش دهید و از استرس آنها بکاهید. این کار را هر زمانی که ممکن است انجام دهید، سعی کنید به برنامه‌های روتین زندگی کودکانتان پایبند باشید و تغییری در آن ایجاد نکنید. حتی ساعت خواب آنها را تغییر ندهید. همچنین می‌توانید متناسب با شریط جدید، عادت‌های جدیدی را در آنها بوجود آورید.
اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که ویروس کرونا شیوع پیدا کرده، به کودکانتان بگویید که بعید است به این بیماری مبتلا شوند و اینکه بسیاری از افراد مبتلا نیز در شرایط وخیم نیستند، اینکه بزرگسالان زیادی همچنان در حال کارند تا بتوانند از کودکان و خانواده‌های آنها محافظت کنند.
اگر حال فرزندتان خوب نیست برایش توضیح دهید که بهتر است در خانه بماند یا در بیمارستان بستری شود. زیرا این کار برای او و دوستانش بهتر و مطمئن‌تر است. برای کودکتان توضیح دهید که شرایطش را درک می‌کنید، می‌دانید که گاه باید وضعیتی سخت یا حتی ترسناک را سپری کند، می‌دانید که ماندن در خانه یا در بیمارستان برای او کسل کننده است اما باید قوانین را برای محافظت از خود و دیگران رعایت کند.

 

۵- مراقب کودکانتان و رفتارهای تبعیض‌آمیز باشید

ایپدمی کرونا باعث شده است که برخی رفتارهای تبعیض‌آمیز نیز بیش از گذشته شایع شود. مراقب باشید که کودکانتان نه قربانی این رفتارها نشوند و نه خودشان چنین رفتارهایی را انجام دهند.
برای آنها توضیح دهید که شیوع کرونا هیچ ربطی به ظاهر مردم و اینکه اهل کجا هستند یا به چه زبانی صحبت می‌کنند، ندارد. همچنین از آنها بخواهید که اگر مثلا در مدرسه مورد توهین و تبعیض و آزار قرار گرفتند، حتما موضوع را با یک بزرگتر قابل اطمینان درمیان بگذارند.
به فرزندانتان بگویید که همه باید در مدرسه مورد احترام قرار بگیرند و اینکه هیچ‌گونه آزاری قابل تحمل نیست. اینکه در هر شرایطی همه باید با هم مهربان و پشتیبان یکدیگر باشند.

 

۶- برای کودکانتان مثال‌های مثبت و انرژی‌بخش بزنید

بسیار مهم است کودکان بدانند که مردم به یکدیگر کمک می‌کنند و نسبت به هم سخاوتمند هستند. با فرزندان خود درباره تلاش‌های تیم‌های پزشکی، دانشمندان و جوانان در این شرایط بحرانی صحبت کنید؛ تلاشی که برای مهار کرونا و محافظت از جامعه انجام می‌شود.
دانستن اینکه افراد مفید و مهربانی وجود دارند که برای مبارزه با این بیماری در تلاشند، می‌تواند به آنها احساس امنیت دهد.

 

۷- مراقب خودتان باشید

بهترین کمک به فرزندانتان این است که از خودتان بیش از همیشه مراقبت کنید تا بتوانید اوضاع را بهتر مدیریت کنید.
علاوه بر این کودکان متوجه واکنش‌های شما به اخبار و اطلاعات هستند بنابراین آرامش و رفتار حساب شدۀ شما در مقابل اخبار و حوادث، به آنها آرامش و اطمینان می‌دهد. اگر احساس می‌کنید که اضطراب و نگرانی زیادی دارید، برای خودتان زمان بگذارید و از دیگر اعضای خانواده، دوستان و افراد قابل اعتماد برای بهتر شدن وضعیت‌تان کمک بخواهید. کارهایی انجام دهید که به آرامش و بهبودی شما کمک کند.

 

۸- در پایان گفتگوهای خود با کودکان، مراقب نتیجه گیری‌های آنها باشید

مهم است که در پایان گفتگوهایتان با کودکان، دیگر هیچ کودکی احساس ناراحتی و نگرانی نکند. سعی کنید در جریان گفتگوها به کمک زبان بدن همچنین با آرامشی که در صدایتان دارید و به کار بردن جملات زیبا، از اضطراب کودکان بکاهید.
به آنها بار دیگر بگویید که می‌توانند هر زمانی که خواستند درباره موضوعات دشوار با شما صحبت کنند. به کودکان بگویید که آنها برایتان بسیار مهم هستند، همیشه آمادۀ گوش دادن به حرفهایشان هستید و آنها می‌توانند هر زمان که احساس نگرانی کردند به شما پناه بیاورند.

 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-how-to-talk-to-our-children-about-corona

  • پادکست پزشکی