پادکست پزشکی | مدیکستو

جدیدترین مطالب علمی و پزشکی که با تایید پزشک های متخصص منتشر می شوند

پادکست پزشکی | مدیکستو

جدیدترین مطالب علمی و پزشکی که با تایید پزشک های متخصص منتشر می شوند

مطالب علمی و پزشکی

  • ۰
  • ۰

چکیده:

این مقاله در خصوص افسردگی دوران بارداری ارائه می شود. افسردگی دوران بارداری یکی از مشکلات شایع در بین زنان باردار بوده و توصیه می شود، زنان باردار به این موضوع توجه ویژه داشته باشند. 

مقدمه: 
افسردگی دوران بارداری بیماری روحی رایجی است که در دوران حاملگی و بارداری می تواند به سراغ خانم های عزیز بیاید. از این رو توجه به این موضوع می بایست به یکی از اولویت های زنان باردار و همسرانشان تبدیل شود. البته پیش از هر چیزی پیشنهاد می کنیم، ابتدا با این نوع افسردگی و علائم آن بیشتر آشنا شوید. 

زنان و افسردگی دوران بارداری
افسردگی دوران بارداری، از جمله مشکلات رایج در این دوران می باشد که اگر به درستی به آن پرداخته نشود و مادر در زمان مناسب به مشاور مراجعه نکند، می تواند عواقب ناگواری را به دنبال داشته باشد. در برخی موارد که فرد با اولین نشانه های افسردگی در حاملگی مواجه می شود و متاسفانه اقدام خاصی به عمل نمی آورد، با بروز نشانه های افسردگی زایمان در حین بارداری رو به رو خواهیم شد. اختلال افسردگی دوران بارداری اتفاق تازه ای نیست و ممکن است برای بسیاری از خانم ها روی دهد. از این رو جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد. تنها چیزی که در این بین از اهمیت بالایی برخوردار است، مراجعه سریع به پزشک مشاور یا روانشناس می باشد. البته نقش اطرافیان و به خصوص همسر را نمی توان نادیده گرفت. حتی می توان به این نکته اشاره کرد که توجه لازم از سوی همسر می تواند یکی از راهکارهای خوب برای پیشگیری از بروز نشانه های افسردگی بارداری باشد.  

نشانه های افسردگی دوران بارداری
افسردگی دوران بارداری دارای علائم و نشانه هایی است که خوشبختانه وجود این علائم کار تشخیص را آسان کرده و حتی خود فرد می تواند پیش از آن که دیر شود، در زمان مناسب به مشاور مراجعه نماید. از جمله مهمترین نشانه های افسردگی حاملگی و بارداری می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
غم، گرفتگی و ناراحتی پیوسته
احساس گناه 
احساس بی ارزشی
تغییر عادات تغذیه و پرخوری یا کم خوری
تغییر عادات خوابیدن به صورت خواب زیاد یا خیلی کم
بی میلی به انجام فعالیت های لذت بخش
گریه زیاد و بدون دلیل
داشتن حس منفی درباره خود و دیگران
ترس از آسیب دیدن نوزاد
از دست دادن تمرکز حواس
بی تابی و نگرانی مداوم 
نشخوار فکری
ناامیدی نسبت به آینده فرزند
استرس و اضطراب؛ به ویژه درباره فرزندآوری
افرادی که به افسردگی دوران بارداری دچار می شوند، معمولا اکثر این علائم افسردگی بارداری را دارا می باشند. البته این که شدت این علائم به چه حد است، در مورد هر یک از افراد می تواند کاملا متفاوت باشد. 

عوامل تاثیرگذار در ایجاد افسردگی حاملگی

تا بدین جای مطلب با علائم و نشانه های افسردگی خانمها در حین بارداری آشنا شدید. در اینجا می خواهیم بدانیم چه عواملی نقش نیرو محرکه برای تشدید افسردگی دوران بارداری را ایفا کرده و یا در ایجاد این اختلال نقش موثر دارد. برای روشن شدن این موضوع چند نمونه از این عوامل تاثیرگذار را عنوان می کنیم:
سوابق بروز این بیماری در خانواده
سابقه سقط جنین
سابقه استرس های شدید
ناباروری به مدت طولانی
روابط نا آرام در خانواده
شکست عاطفی یا روحی 
ایجاد تنش های روحی بزرگ حین بارداری
سابقه مصرف داروهای ضد افسردگی
سابقه ابتلا به افسردگی در گذشته
عدم توجه و حمایت عاطفی از سوی همسر و خانواده
مشکلات مالی و اقتصادی خانواده

این مطلب را بخوانید: افسردگی در زنان

راه های درمان افسردگی دوران بارداری

خوشبختانه راهکارهای درمان افسردگی حین بارداری برای خانم های باردار بسیار زیاد بوده و در صورتی که به درستی انجام شوند، نتایج موثری خواهند داشت. البته اگر استفاده از داروهای ضد افسردگی که برای سلامتی نوزاد خطرناک باشد، معمولا این روش درمان افسردگی دوران بارداری چندان توصیه نمی شود. در مجموع نکته ای که بسیار اهمیت دارد، تشخیص زود هنگام این بیماری توسط خود شخص یا اطرافیان می باشد. اگر سریعتر افسردگی شما تشخیص داده شود، درمان افسردگی حاملگی شما آسان تر بوده و امکان بهبود شما با کمک روش های روان درمانی و مشاوره وجود خواهد داشت. هر چه دیرتر اختلال افسردگی شما تشخیص داده شود، ممکن است بیماری شما به حالت افسردگی حاد تبدیل شده و مسیر درمان شما سخت تر شود. 

تاثیر افسردگی بارداری در سلامت نوزاد

افسردگی دوران بارداری جدا از مشکلاتی که برای مادر ایجاد می کند، می تواند سلامت نوزاد را نیز به خطر بیندازد. معمولا مادرانی که در دوران بارداری، به افسردگی های حاد مبتلا می شوند، با مشکل تغذیه مواجه شده و وزن شان در دوران بارداری به حد کافی زیاد نمی شود. این موضوع باعث می شود که جنین نیز رشد کافی را نداشته و در نهایت با مشکل زایمان زودرس مواجه شویم. گذشته از این ها اگر خطر جسمانی دیگری فرزندتان را تهدید نکند، احتمال ابتلا فرزند تان به مشکلات روحی در ادامه زندگی چندین برابر می شود. از این رو توصیه می کنیم به محض تشخیص افسردگی دوران بارداری حتما به یک مشاور و روانپزشک مراجعه فرمایید و این کار را به تعویق نیندازید. 

چگونه دوران بارداری سالمی داشته باشیم؟

در این بخش قصد داریم تا چند راهکار ساده که می تواند به شما کمک کند تا از تنش ها و استرس های خود در دوران بارداری بکاهید را به شما معرفی کنیم.
مراقبت از سلامت جسمانی خود و فرزندتان را در اولویت کار ها قرار دهید. 
نقش همسر در مراقبت روحی و جسمی بسیار مهم است. سعی کنید یک فضای آرامش بخش را برای همسرتان فراهم آورید.
پیاده روی می تواند در روحیه شما تاثیر گذار باشد. 
مراقبت های مشاوره ای و روانشناسی را فراموش نکنید. 
از موقعیت هایی که استرس زا هستند و باعث ناآرامی روانی شما می شوند، دوری کنید. 
به تغذیه تان توجه کنید.
ساعاتی را به گفتگو با همسرتان سپری کنید و نیازهای روحی خود را با او در میان بگذارید. 

لطفا نظر خود را درباره این پُست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی