پادکست پزشکی | مدیکستو

جدیدترین مطالب علمی و پزشکی که با تایید پزشک های متخصص منتشر می شوند

پادکست پزشکی | مدیکستو

جدیدترین مطالب علمی و پزشکی که با تایید پزشک های متخصص منتشر می شوند

مطالب علمی و پزشکی

  • ۰
  • ۰

واکسیناسیون دوران بارداری، یکی از چالش هایی است که بسیاری از زنان را سردرگم می کند. برخی افراد بر این تصورند که تزریق این واکسن ها برای جنین شان مضر است و نباید این کار را انجام دهند. برخی دیگر برعکس اذعان می کنند، برای حفظ ایمنی بدن زنان باردار حتما می بایست تمامی زنان اقدام به تزریق واکسن های مختلف بکنند. اما واقعا کدام استدلال درست است؟ بیایید با هم دقیق تر با این موضوع آشنا شویم. 
 
تزریق کدام واکسن ها برای زنان باردار مضر است؟
واکسن ها با توجه به پارامترهای گوناگون در دسته های مختلفی طبقه بندی می شوند. واکسن های حاوی ویروس کشته شده از جمله واکسن های بی خطر است که از جمله آن ها می توان به واکسن های هپاتیت B، واکسن توام کزاز و دیفتری و واکسن آنفولانزا اشاره کرد که در واکسیناسیون دوران بارداری از این سه واکسن استفاده می شود.

به همین ترتیب واکسن های دیگری نیز هستند که برای زنان باردار بسیار پر خطر بوده و پیش از استفاده باید حتما موضوع بارداری تان را با پزشک در میان بگذارید. این واکسن ها حاوی ویروس زنده بوده که برای سلامتی مادر و جنین می تواند خطرات بسیاری داشته باشد. در هنگام واکسیناسیون دوران بارداری حتما باید به این موضوع توجه داشت. از جمله واکسن های معروف حاوی ویروس زنده می توان به واکسن سرخک، سرخچه، اوریون، آبله مرغان اشاره کرد. 
البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که اگر تمایل داشتید، واکسن های بی خطر را نیز تزریق کنید، حتما با پزشک معالج خود مشورت نمایید. 

 

واکسن توام کزاز و دیفتری
یکی از واکسن هایی که در دوران بارداری ممکن است، تزریق کنید، واکسن توام کزاز و دیفتری می باشد. در واکسیناسیون دوران بارداری، باید توجه داشته باشید که این کار شاید اختیاری باشد؛ اما مطالعات و آمارها نشان داده است که نوزادانی که مادرشان در دوران بارداری با تزریق واکسن های ذکر شده، خود و جنین شان را ایمن کرده اند، بسیار کمتر از سایر نوزادان، به بیماری های مختلف مبتلا می شوند.

مخصوصا اگر از آخرین تزریق واکسن کزاز و دیفتری تان حدود 10 سال می گذرد، توصیه می شود، با مشورت با پزشک متخصص زنان و زایمان، اقدام به تزریق این واکسن نمایید. شما این واکسن را در هفته های مختلف بارداری می توانید تزریق نمایید و این موضوع منعی برای شما ندارد. اما پزشکان توصیه می کنند که بهتر است، زمان واکسیناسیون دوران بارداری، در هفته های 27 تا 36 بارداری باشد. 
اگر هنوز اقدام به بارداری نکرده اید، توصیه می شود، پیش از بارداری و در صورت عدم تزریق این واکسن، اقدام به تزریق نمایید. اگر چه که واکسن توام کزاز و دیفتری، واکسن خطرناکی برای مادران باردار نیست؛ اما بهتر است پیش از بارداری به این موضوع توجه داشته باشید. 

 

واکسیناسیون دوران بارداری با واکسن هپاتیت B
واکسیناسیون دوران بارداری، شامل همه افراد نمی شود. واکسن هپاتیت B جز آن گروه از واکسن هایی است که با توجه به شغل و نوع زندگی شما ممکن است، توسط پزشک تجویز شود. برخی از زنان باردار بیش از سایرین در معرض ابتلا به بیماری هپاتیت B هستند. به همین دلیل به این زنان توصیه می شود که با مشورت پزشک اقدام به تزریق این واکسن بی خطر بکنند.

البته اگر پیش از آن آزمایش غربالگری بیماری هپاتیت B را انجام داده باشید، پزشک شما بهتر می تواند در این زمینه تصمیم گیری نماید. بهتر است در این مورد وسواس نداشته باشید و حتما به توصیه های پزشک تان توجه کرده و به نظر او اعتماد داشته باشید تا بتوانید با خیال راحت دوران بارداری تان را طی کنید. 
 

واکسیناسیون دوران بارداری با واکسن آنفولانزا
واکسیناسیون زنان باردار با واکسن آنفولانزا بیشتر به زمان بارداری شما ارتباط پیدا می کند. تزریق این واکسن معمولا به زنانی توصیه می شود که در ماه های اوج شیوع بیماری آنفولانزا تصمیم به بارداری می گیرند. معمولا از ماه های مهر تا اسفند این بیماری در ایران شیوع پیدا می کند. به همین دلیل در صورتی که در طی این ماه ها اقدام به بارداری کرده اید، می توانید با پزشک تان مشورت کرده و تصمیم گیری در این خصوص را به نظر پزشک تان محول کنید.

اگر در ابتدای شیوع این بیماری اقدام به واکسیناسیون دوران بارداری بگیرید، بهتر است. شما با این کار خود و جنین تان را در برابر بیماری آنفولانزا ایمن خواهید کرد. البته جدا از این موضوع باید به توصیه های پزشک زنان در خصوص این بیماری توجه داشته باشید. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-pregnancy-vaccination;-the-must's-and-don't's

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی