پادکست پزشکی | مدیکستو

جدیدترین مطالب علمی و پزشکی که با تایید پزشک های متخصص منتشر می شوند

پادکست پزشکی | مدیکستو

جدیدترین مطالب علمی و پزشکی که با تایید پزشک های متخصص منتشر می شوند

مطالب علمی و پزشکی

  • ۰
  • ۰

بسیاری از افرادی که دیابت نوع دو دارند از وجود آن مطلع نیستند و دیابت نوع یک هم نیز تا زمانی که علائم آن بسیار وخیم شود، طوری که نیاز به بستری شدن پیدا کند، خود را نشان نمی دهد.
این دو موضوع یک حقیقت بزرگتر را روشن می سازند. دیابت اگر درمان نشود، می تواند عوارض ناگواری برجای بگذارد. به همین خاطر دانستن علائم خطر و انجام آزمایش به طور منظم بسیار ضروریست.

 

علائم و نشانه ها

پیش-دیابت هیچ علائم خاصی ندارد و همینطور افرادی که دیابت نوع یک یا دو دارند می توانند علائمی نداشته باشند یا علائم آنقدر در آن ها ضعیف باشد که تشخیص دیابت در آن ها دور از انتظار باشد. با این حال، از آنجا که بیماران دیابتی علائم مشابهی را تجربه کرده اند، دانستن آن ها می تواند بسیار مفید باشد:
 

پیش دیابت دیابت نوع یک دیابت نوع دو
علائمی ندارد تشنگی شدید تشنگی شدید
  اشتهای شدید اشتهای شدید
  خستگی مفرط خستگی
  تشدد ادرار تشدد ادرار مخصوصا در شب
  کاهش وزن غیر عادی کاهش وزن
  تاری دید تاری دید
  بوی نامطبوع دهان جراحات غیر قابل ترمیم

افراد دارای این علائم لازم است هرچه سریع تر به پزشک خود مراجه کنند. تشخیص قطعی دیابت فقط با نظر پزشک صورت می گیرد.
 

چه چیز هایی برای تشخیص دیابت مورد آزمایش قرار می گیرد؟
توصیه می شود افراد دارای این علائم آزمایش دیابت بدهند؛ افرادی که:
اضافه وزن دارند و بالای 45 سال سن دارند.
زیر 45 سال سن دارند و علاوه بر اضافه وزن، حالت های خطرناک دیگری نیز داشته باشند. مانند: فشار خون بالا، چربی خون بالا، سابقه خانوادگی دیابت، سابقه داشتن دیابت حاملگی.
افراد دارای قند خون طبیعی باید هر سه سال یک بار و افراد دارای پیش دیابت باید هر یک تا دو سال بعد از تشخیص آن آزمایش دیابت بدهند.

 

انواع آزمایش ها برای تشخیص دیابت

سه نوع آزمایش می توانند به پزشک در تشخیص پیش دیابت و دیابت کمک کنند:

آزمایش هموگلوبین   (HbA1C)
این آزمایش که میانگین قند خون در دو تا سه ماه گذشته را اندازه گیری می کند، می تواند به پزشک در تشخیص دیابت و پیش دیابت کمک کند انجام این آزمایش بسیار آسان است چون نیازی به ناشتا بودن ندارد. A1C بین 5.7 تا 6.4 درصد به این معناست که فرد پیش-دیابت دارد و شانس زیادی برای ابتلا به دیابت دارد. دیابت هنگامی تشخیص داده می شود که مقدار آن 6.5 درصد یا بیشتر باشد.

آزمایش قند خون ناشتا (FPG)
8 ساعت قبل از انجام این آزمایش بیمار نباید چیزی غیر از آب میل کند. برای انجام این آزمایش، پزشک از بیمار خون می گیرد. سپس پلاسمای خون (قسمت زرد رنگ خون) با دیگر مواد آمیخته می شود تا میزان گلوکز (قند) موجود در آن برحسب میلی گرم بر دسی لیتر اندازه گیری شود.
جدول زیر محدوده این آزمایش برای تشخیص پیش دیابت و دیابت را نشان می دهد و معنای هر یک را توضیح می دهد:

میزان قند خون بیماری ای که تشخیص داده می شود توضیحات
100 تا 125 میلی گرم بر دسی لیتر پیش دیابت میزان قند خون بیشتر از حد طبیعی است اما به حدی نرسیده که دیابت تشخیص داده شود. این بیماری خطر سکته و مبتلا شدن به بیماری های قلبی را افزایش می دهد
126 میلی گرم بر دسی لیتر یا بیشتر دیابت نوع دو افراد هنگامی به این بیماری مبتلا می شود که بدنشان انسولین کافی تولید نکند یا به انسولین مقاوم باشد و نتواند از انسولینی که تولید می کند به خوبی استفاده کند. در این بیماری نیز خطر سکته و بیماری های قلبی بالاست


آزمایش تحمل قند ورودی به بدن (OGTT)
این آزمایش کیفیت کار بدن در برخورد با میزان مشخصی از قند (گلوکز) را اندازه گیری میکند. 
برای انجام این آزمایش، پزشک از بیمار قبل و دو ساعت بعد از نوشیدن یک نوشیدنی حاوی قند اندازه گیری شده، خون می گیرد. سپس، پزشک می تواند قند موجود در خون بیمار را با هم مقایسه کند تا کیفیت کار بدن در گوارش قند بر حسب میلی گرم بر دسی لیتر مشخص شود. 
جدول زیر محدوده این آزمایش برای تشخیص پیش دیابت و دیابت را نشان می دهد و معنای هر یک را توضیح می دهد:

میزان قند خون بیماری ای که تشخیص داده می شود توضیحات
140 تا 199 میلی گرم بر دسی لیتر پیش دیابت میزان قند خون بیشتر از حد طبیعی است اما به حدی نرسیده که دیابت تشخیص داده شود. این بیماری خطر سکته و مبتلا شدن به بیماری های قلبی را افزایش می دهد
200 میلی گرم بر دسی لیتر یا بیشتر دیابت نوع دو افراد هنگامی به این بیماری مبتلا می شود که بدنشان انسولین کافی تولید نکند یا به انسولین مقاوم باشد و نتواند از انسولینی که تولید می کند به خوبی استفاده کند. در این بیماری نیز خطر سکته و بیماری های قلبی بالاست

 

آزمایش برای کنترل دیابت
پس از تشخیص قطعی دیابت نوع دو، بیمار می تواند از طریق مختلف قند خون خود را برای برآورد کردن کیفیت روند درمانی کنترل کند.

آزمایش هموگلوبین A1C
پزشک ممکن است به طور منظم انجام این آزمایش را برای بیمار تجویز کند. این آزمایش یک تصویر کلی از میانگین قند خون در دو تا سه ماه گذشته به پزشک ارائه می دهد. 

کنترل خانگی
دستگاه های کنترل کننده قند خون به بیماران کمک می کنند قند خون خون را اندازه گیری کنند. بهتر است قبل از استفاده از این دستگاه ها با یک پزشک مشورت شود. 

 پیشگیری و درمان دیابت
توصیه های زیر می تواند برای افرادی که سابقه خانوادگی داشتن دیابت دارند، یا مبتلا به دیابت یا پیش دیابت هستند، بسیار مفید باشد و از مبتلا شدن به دیابت پیشگیری کند و یا آن را به تعویق بیاندازد و پیشرفت آن را کاهش دهد.
تحقیقات زیادی نشان داده که ایجاد تغییرات در سبک زندگی مانند، کاهش وزن، خوردن غذای سالم و افزایش فعالیت بدنی می تواند به طرز خارق العاده ای پیشرفت دیابت نوع دو را کاهش دهد و حتی دیابت نوع یک را نیز کنترل کند. این تغییرات می توانند به کاهش دیگر عوامل خطرزا همانند فشار و چربی خون بالا کمک کنند و در روند درمان افراد دیابتی تاثیر مثبتی داشته باشند.
در بیشتر موارد، تغییر سبک زندگی باید با مصرف دارو همراه باشد تا قند، چربی و فشار خون کنترل شود. رژیم غدایی مناسب نیز میتواند از سکته و حمله قلبی جلوگیری کند. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-symptoms,-prevention-and-treatment-of-diabetes

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی