پادکست پزشکی | مدیکستو

جدیدترین مطالب علمی و پزشکی که با تایید پزشک های متخصص منتشر می شوند

پادکست پزشکی | مدیکستو

جدیدترین مطالب علمی و پزشکی که با تایید پزشک های متخصص منتشر می شوند

مطالب علمی و پزشکی

  • ۰
  • ۰

دوستان عزیز و همراهان همیشگی پادکست پزشکی مدیکستو سلام گرم ما را پذیرا باشید. در این قسمت به سراغ موضوعی می‌رویم که شاید عده زیادی هر روز با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و آن «وسواس » است. 


وسواس چیست؟

 اگر بخواهیم وسواس را به صورت علمی تعریف کنیم می‌گوییم: «وسواس، حالتی است که در آن، انتقال دهنده‌های عصبی یک فرد دچار اختلال شده‌اند.» در طولانی مدت، وسواس می‌تواند تمام زندگی شخص را در برگیرد و حتی در انجام کارهای روزانه او اختلال ایجاد کند. در واقع این جریان به خاطر بروز اشکال‌های ساختاری در شیمی مغز روی می‌دهد. به همین علت، اولین برخورد با وسواس، دارو درمانی است.
در بیشتر وقت‌ها وسواس، ترس از آسیب رساندن به خود یا به دیگران است. مثلا فرد فکر می‌کند نگاه معنادار جنسی به کسی دارد یا می‌ترسد که یک نفر را به قتل برساند یا حتی او را به قتل برسانند! در حقیقت، هر چیزی که آزار دهنده باشد، عملکرد روزانه فرد را مختل کند و شخص از غیر واقعی بودن این فکر آگاهی داشته باشد وسواس نامیده می‌شود که نیاز به مداخله پزشک و درمان دارد.


آیا من وسواس دارم؟ 

یادتان باشد، هر تفکر تکراری وسواس نیست. این‌که شما علاقه داشته باشید تا خانه‌تان از تمیزی برق بزند یا هر روز به حمام بروید، به معنی وسواس داشتن نیست. در واقع اگر این موضوع در حدی نباشد که شما و خانواده‌تان را آزار دهد و موجب مختل شدن زندگی‌تان نشود، مشکلی ندارند. اما اگر فکر تکرار شونده‌ای دارید که باعث حساس شدن شما شده می‌توانید با مراجعه به روانشناس آن‌ها را کنترل کنید.


اشکال مختلف وسواس 

در حقیقت، وسواس به سه قسمت وسواس فکری، وسواس عملی و وسواس فکری_عملی تقسیم می‌شود که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.
وسواس فکری
وسواس فکری به صورت فکرها، تصویرها یا خواسته‌هایی ظاهر می‌شود که به صورت همیشگی همراه فرد است و شخص در صورت مقاومت کردن در برابر آن‌ها دچار استرس و سرگردانی می‌شود.
فردی که دچار این نوع از وسواس شده است، مجبور است برای آرام نگه داشتن خودش مطابق آن فکرها یا خواسته‌ها عمل کند. عمل کردن به خواسته‌هایی همچون در تقارن قرار دادن همه چیز یا پرهیز از لمس کردن اشیا به خاطر ترس از آلوده شدن می‌تواند در طولانی مدت بسیار خسته کننده باشد.
وسواس عملی
این نوع وسواس هم در نهایت منجر به تکرار رفتارهای غیر منطقی و عذاب آور می‌شود. در وسواس عملی، فرد کارهایی را برای جلوگیری از روی دادن یک اتفاق ناخوشایند به صورت مرتب انجام می‌دهد که در بیشتر وقت‌ها این اتفاق هرگز رخ نمی‌دهد. مثلا شست و شوی دست‌ها تا زمانی که پوست دست کنده شود یا خارج نشدن از خانه به خاطر ترس از کشتن کسی به هنگام رانندگی نمونه‌هایی از وسواس عملی هستند. 
وسواس فکری_عملی
این نوع وسواس هر دو توضیح وسواس فکری و عملی را شامل می‌شود. 


چگونه از شر وسواس خلاص شویم؟

راهکار اول برای رهایی از وسواس مراجعه به پزشک و دارو درمانی است. در ادامه راهکارهایی را ارائه خواهیم کرد که بعد از دارو درمانی و مشورت با پزشک متخصص می‌توانید از آنها برای تسریع روند درمان خود بهره ببرید. 
به روانشناس مراجعه کنید
مراجعه به روانشناس یک راهکار بسیار عالی بعد از دریافت دارو درمانی است. پیدا کردن علت‌های اصلی به وجود آمدن وسواس و همین‌طور انجام تمرین‌هایی که پزشک، متناسب با نوع و درجه وسواس به او می‌دهد کمک زیادی به بهبود فرد و نرمال نگه داشتن وضعیت شخص می‌کند. 
مشاهده و تفکیک فکرها
برای مشاهده کردن افکار لازم است شناخت عمیق‌تری نسبت به خود پیدا کنیم؛ شناختی فراتر از دانستن اسم و فامیل یا وزن و قد. به عنوان مثال دانستن اینکه در چه موقع از روز وسواس ما شدت می‌گیرد یا چه حرف و حرکتی موجب تحریک وسواس ما می‌شود بسیار مهم است. با انجام دادن تمرین‌های مراقبه و مراقبت کردن از افکارمان می‌توانیم به راحتی مانند یک شکارچی که به شکار خود در آرامش و سکوت می‌نگرد تبدیل شویم. زمانی که در مشاهده کردن افکار مهارت پیدا کردیم نوبت به جدا کردن فکرها از خودمان می‌شود. به این صورت که فکرهایی که تکرار می‌شوند را پیدا کرده و با مراقبه کردن آن‌ها را از خودمان دور کنیم.
تمرین‌های تنفسی و مدیتیشن 
انجام مدیتیشن و تمرینات تنفسی به صورت مداوم باعث از بین رفتن استرس می‌شود. همچنین زمان‌هایی که وسواس به سراغتان می‌آید توصیه ما این است که از تمرینات تنفسی برای آرام کردن خود و کاهش استرس استفاده کنید. 
خود مراقبتی و گروه درمانی
برخی از کارها هستند که شما میتوانید به صورت گروهی انجام دهید و اثر آن را چند برابر کنید:
ورزش کنید
زمان خواب خود را منظم کنید
مدیتیشن را هر روز انجام دهید
به تمرینات مراقبه بپردازید
تنفس درست را فراموش نکنید

 

از وسواس نترسید

وسواس درمان می‌شود. نباید به خاطر درگیر بودن با این موضوع، خجالت بکشید یا خودتان را سرزنش کنید. با کنترل کردن استرس می‌توانید وسواس را کنترل کنید. بهترین کار برای کمک به خودتان، دور شدن از تمام چیزهایی است که برای شما استرس و نگرانی ایجاد می‌کنند. در درمان وسواس فکری و عملی، اطرافیان و خانواده نقش بسیار پررنگی دارند. اگر در بین اعضای خانواده خود فردی با این مشکل وجود دارد، خانه را به محیطی آرام و شاد تبدیل کنید تا او از این مرحله به سلامتی عبور کند. داشتن اراده و پشتکار، روند رهایی از وسواس فکری را سرعت می‌بخشد. به جای فکر کردن به وسواس، در پرده ذهنتان ماجراهای خوب و زیبای زندگی‌تان را مرور کنید. زندگی همیشه در قلب کسانی که بخواهند آن را لمس کنند، جریان پیدا می‌کند.

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"
 

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-obsessed

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی