پادکست پزشکی | مدیکستو

جدیدترین مطالب علمی و پزشکی که با تایید پزشک های متخصص منتشر می شوند

پادکست پزشکی | مدیکستو

جدیدترین مطالب علمی و پزشکی که با تایید پزشک های متخصص منتشر می شوند

مطالب علمی و پزشکی

  • ۰
  • ۰

اگر درباره استرس و افسردگی دوران تحصیل صحبت کنیم، احتمالا شما هم تصور خواهید کرد که این موضوع یک امر کاملا طبیعی است و پرداختن به آن هیچ لزومی ندارد. شاید حرف شما تا حدودی درست باشد؛ چرا که استرس دوران تحصیل معمولا برای اکثر محصلان اتفاق می افتد و اختصاص به فرد خاصی ندارد. اما استرس و افسردگی های شدید در این دوران گاهی خطرساز بوده و آرامش دانش آموز را بر هم می زند و باید به آن توجه نمود. امروز در خصوص استرس و افسردگی دوران تحصیل بیشتر با هم صحبت خواهیم کرد. 
 

افزایش میزان استرس در بین دانش آموزان و دانشجویان

آمارها در سال های اخیر، رشد چشمگیر افزایش استرس، ترس و افسردگی در بین نوجوانان و جوانان را نشان می دهد. نوجوانان و جوانان در این سن معمولا در شرایط تحصیل قرار دارند و یکی از مهمترین دلایل وجود استرس آن ها شرایط تحصیل شان می باشد. استرس و افسردگی دوران تحصیل، برای دانشجویان و به ویژه افرادی که پشت کنکور هستند بیشتر است. این موضوع گاهی تا حدی پیش می رود که دانشجو با خود می گوید: « از استرس نمیتونم درس بخونم» و این خود خبر خوبی نیست. البته که استرس و تا حدودی افسردگی دوران تحصیل برای اغلب دانش آموزان و دانشجویان وجود دارد. از این رو شما با رعایت یک سری نکات و کمک گرفتن از افراد با تجربه و مشاور می توانید بر استرس تان غلبه کنید. 
 

نشانه های استرس و افسردگی تحصیلی در بین جوانان

از جمله نشانه های استرس و افسردگی دوران تحصیل در جوانان و نوجوانان می توان به موارد زیر اشاره نمود:
اختلال در ساعت خواب
اختلال در تغذیه و اشتها
کاهش وزن یا اضافه وزن
عرق کردن دست ها
گوشه گیری
پرخاشگری
حساس شدن و زودرنجی
از دست دادن تمرکز
عدم تمایل به درس خواندن
افکار منفی
افکاری در خصوص ترک تحصیل
گریه زیاد
البته داشتن تمام نشانه های افسردگی تحصیلی نمی تواند دلیل بر ابتلا شما به این اختلال باشد. معمولا همه ما در هنگام تحصیل با چنین نشانه هایی رو به رو می شویم. در صورتی که شما همیشه در هنگام تحصیل با نشانه های استرس و افسردگی مواجه هستید، می توانید برای درمان افسردگی و استرس ناشی از تحصیل به یک مشاور متخصص مراجعه نمایید. 

 

علل افسردگی دوران تحصیل

افسردگی دوران تحصیل و استرس های آن دلایل بسیار زیادی دارد. البته شدت و نوع این افسردگی در دانش آموزان و دانشجویان متفاوت می باشد. مخصوصا دانشجویانی که دوران تحصیل خود را در یک شهر دور از خانه سپری می کنند، بیش از سایر دانشجویان در معرض خطر افسردگی و استرس امتحان و تحصیل هستند. دانش آموزان نیز در موقعیت های مختلف از جمله امتحان، انتخاب رشته تحصیلی و کنکور با استرس های موقتی رو به رو می شوند. البته انجام تست روانشناسی آنلاین انتخاب رشته تحصیلی می تواند تا حدودی در مورد استرس انتخاب رشته به شما کمک کند. 
دیگر دلایل استرس و افسردگی دوران تحصیل:
ژنتیک و سابقه خانوادگی
فشار والدین برای گرفتن نمره خوب
فشار مدرسه و معلمان
نداشتن برنامه ریزی برای مطالعه
انجام ندادن تکالیف
مشکلات خانوادگی و تنش های روحی

 

راه های کنترل و درمان افسردگی تحصیلی در جوانان

با رعایت چند نکته مهم شما می توانید تا حدودی بر استرس و افسردگی دوران تحصیل غلبه کنید. البته که حمایت خانواده و فراهم آوردن شرایط مناسب برای تحصیل خود کمک بزرگی به دانش آموز و دانشجو می باشد. 
چند راهکار ساده:
ساعت خواب تان را تنظیم کنید.
از قرار گرفتن در موقعیت هایی که به شما استرس وارد می شود، اجتناب کنید. 
برای مطالعه برنامه ریزی داشته باشید. 
از خوردن بیش از حد کافئین خودداری کنید. 
از خوردن قرص های قلابی برای درس خواندن خودداری کنید.
در صورتی که استرس و افسردگی شما بیش از حد معمول است، می توانید به یک روانپزشک مراجعه کرده و از او کمک بگیرید. در صورتی که نیاز به تجویز دارو باشد، پزشک داروهای ضد افسردگی و استرس برای شما تجویز خواهد کرد. 

لطفا نظر خود را درباره این پُست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام
 

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنید این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"


https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-depression-education-in-children

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی